Драстичен скок на кибератаките и загуби за милиони | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Драстичен скок на кибератаките и загуби за милиони
Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

Драстичен скок на кибератаките и загуби за милиони

Експерти определят като най-рискови сектори за кибератаки комуналните и финансови услуги, пътническите превози и онлайн търговията

| Редактор: Лилия Чалева 17 3666

Сериозен ръст на кибератаките и загуби за милиони по време на пандемията. Доклад на една от най-големите технологични компании отчита 49 процента ръст на използването на зловреден софтуер през 2020-а. На този фон у нас популярност набират така наречените киберзастраховки за бизнеса. Засечени са сериозни атаки към едрия бизнес и то от страна на български хакери, предаде БНТ.

Преди няколко месеца един отворен имейл поставя на изпитание репутацията на дългогодишна адвокатска кантора. На пръв поглед писмото не будело подозрение - уловката, обаче, била скрита в прикачения файл.

"Няколко часа по-късно всички файлове на компютъра ми бяха недостъпни. Хакерите твърдяха, че информацията е открадната и ще я разпространят и всички мои клиенти ще узнаят за това какво се е случило", разказва потърпевшият.

За да бъдат върнати активите, хакерите поискали откуп, който да бъде платен в криптовалута. Причината - подобен превод е непроследим при разследване. Това, което спасило кантората, бил съветът на IT специалисти всеки месец информацията да се архивира.

"На мен ми поискаха сумата от 15 хиляди евро. Загубихме информацията само за последните две седмици. Успяхме да възстановим по-голямата част от информацията", обяснява още потърпевшият.

Проучвания показват, че около 70 процента от компаниите, които са били хакнати успешно, излизат от бизнеса заради загуба на репутация и доверие сред клиентите.

Оказва се, че история като тази не е прецедент. За 2020-а тенденцията показва нарастване на фишинг измамите с над 700 процента спрямо 2019-та.

Хакерите използват два основни подхода. Първият - придобиване на дигитални данни от конкретна компания. Вторият са масовите фишинг атаки - това са фалшиви имейли от името на банкова институция или пък платформа за онлайн търговия.

"За последната една година финансовите загуби следствие на кибератака на компании възлизат между 2 и 3 милиона долара. В България таргетираните или целенасочени атаки към едрия бизнес в по-голямата си част са извършители от България. За масираните фишинг атаки, които се появяват чрез служебна или частна кореспонденция от имейла, пак в по-голямата част недобросъвестни българи седят отзад", обяснява Александър Господинов, ръководител на отдел "Киберзастаховане".

През последната година у нас все повече представители на малкия и среден бизнес проявяват интерес към така наречените киберзастраховки. Подобна услуга е позната на пазара от 10 години, но едва сега търсенето ѝ се увеличава, коментират от бранша. Сред рисковете, които покрива, са възстановяване на дигитални активи, киберизнудване, включително и кибертероризъм. Сключването на подобна застраховка изисква проверка на информационната сигурност на компанията.

"Водещото е превенцията, тъй като превенцията може да защити клиента, защото в голяма част от случаите застраховката не би могла да бъде достатъчна да запази бизнеса на клиента", допълва Господинов.

Експерти определят като най-рискови сектори за кибератаки комуналните и финансови услуги, пътническите превози и онлайн търговията.

 

Драстичен скок на кибератаките и загуби за милиони

Драстичен скок на кибератаките и загуби за милиони

Експерти определят като най-рискови сектори за кибератаки комуналните и финансови услуги, пътническите превози и онлайн търговията

| Редактор : Лилия Чалева 17 3666 Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

Сериозен ръст на кибератаките и загуби за милиони по време на пандемията. Доклад на една от най-големите технологични компании отчита 49 процента ръст на използването на зловреден софтуер през 2020-а. На този фон у нас популярност набират така наречените киберзастраховки за бизнеса. Засечени са сериозни атаки към едрия бизнес и то от страна на български хакери, предаде БНТ.

Преди няколко месеца един отворен имейл поставя на изпитание репутацията на дългогодишна адвокатска кантора. На пръв поглед писмото не будело подозрение - уловката, обаче, била скрита в прикачения файл.

"Няколко часа по-късно всички файлове на компютъра ми бяха недостъпни. Хакерите твърдяха, че информацията е открадната и ще я разпространят и всички мои клиенти ще узнаят за това какво се е случило", разказва потърпевшият.

За да бъдат върнати активите, хакерите поискали откуп, който да бъде платен в криптовалута. Причината - подобен превод е непроследим при разследване. Това, което спасило кантората, бил съветът на IT специалисти всеки месец информацията да се архивира.

"На мен ми поискаха сумата от 15 хиляди евро. Загубихме информацията само за последните две седмици. Успяхме да възстановим по-голямата част от информацията", обяснява още потърпевшият.

Проучвания показват, че около 70 процента от компаниите, които са били хакнати успешно, излизат от бизнеса заради загуба на репутация и доверие сред клиентите.

Оказва се, че история като тази не е прецедент. За 2020-а тенденцията показва нарастване на фишинг измамите с над 700 процента спрямо 2019-та.

Хакерите използват два основни подхода. Първият - придобиване на дигитални данни от конкретна компания. Вторият са масовите фишинг атаки - това са фалшиви имейли от името на банкова институция или пък платформа за онлайн търговия.

"За последната една година финансовите загуби следствие на кибератака на компании възлизат между 2 и 3 милиона долара. В България таргетираните или целенасочени атаки към едрия бизнес в по-голямата си част са извършители от България. За масираните фишинг атаки, които се появяват чрез служебна или частна кореспонденция от имейла, пак в по-голямата част недобросъвестни българи седят отзад", обяснява Александър Господинов, ръководител на отдел "Киберзастаховане".

През последната година у нас все повече представители на малкия и среден бизнес проявяват интерес към така наречените киберзастраховки. Подобна услуга е позната на пазара от 10 години, но едва сега търсенето ѝ се увеличава, коментират от бранша. Сред рисковете, които покрива, са възстановяване на дигитални активи, киберизнудване, включително и кибертероризъм. Сключването на подобна застраховка изисква проверка на информационната сигурност на компанията.

"Водещото е превенцията, тъй като превенцията може да защити клиента, защото в голяма част от случаите застраховката не би могла да бъде достатъчна да запази бизнеса на клиента", допълва Господинов.

Експерти определят като най-рискови сектори за кибератаки комуналните и финансови услуги, пътническите превози и онлайн търговията.