Шведският изтребител, излязъл от "Междузвездни войни" (снимки) | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Шведският изтребител, излязъл от "Междузвездни войни" (снимки) 11
Снимка: iStock by Getty Images

Шведският изтребител, излязъл от "Междузвездни войни" (снимки)

Той е първият масов свръхзвуков боен самолет в Западна Европа

| Редактор: Стоян Гогов 46 63239

Мнозинството от хората, интересуващи се от авиация, знаят за прословутата маневра "Кобрата на Пугачов". Името предполага, че тя е усъвършенствана от руснаците. Истината обаче е друга. Първият самолет, който може да я извършва е не съветски, а шведски. Освен това, той е и първият масов свръхзвуков изтребител в Западна Европа, а дизайнът му е сякаш изваден от "Междузвездни войни". Кой е този самолет?

Вижте как изглежда самолетът >> >> >>

Още през 40-те години на миналия век най-добрите авиационни инженери и конструктори в Швеция започват да обмислят проекти за реактивни изтребители. В процеса на изчисления и дискусии те стигат до заключението, че макар първият шведски реактивен изтребител да има конвенционална форма, то заместникът му би могъл да е с делтовидно крило и много по-добра аеродинамика.

През 50-те години на миналия век започват по-активни разработки по проекта. Били заложени и основните цели - маневреност и свръхзвукова скорост. Заради своя неутралитет и близост до СССР, Швеция искала новият самолет да може да излита от пътища, а пилотирането му да е възможно най-лесно.

Първият полет на прототипа е извършен през есента на 1955 година, а самолетът официално получил и названието си - Saab 35 Draken.

Малко след това започнало и масовото производство, а изтребителят официално постъпил на въоръжение през 1960 година.

Отзивите за самолета били меко казано положителни. Той бил лесен за пилотиране, много бърз и както се оказало - можел да се използва за голям набор от мисии.

Австрия, Дания и Финландия купуват общо над 120 изтребителя, а Швеция се сдобива с малко над 500 броя. Показателен е фактът, че макар да е направил първия си полет през 1955 година, Финландия използва Saab 35 Draken чак до 2000 година, а Австрия до 2005 г.

Максималната скорост на изтребителя е между 1 900 км/ч и 2 150 км/ч. По-късно тя е увеличена до 2 450 км/ч.

В екстремни ситуации самолетът може да излита от път с дължина 500 метра. С външни резервоари бойният обсег бил 2 750 км.

Въоръжението се състояло от автоматично оръдие, ракети и бомби.

Общото количество, което можел да носи самолета е 2 900 кг. Всъщност Draken отстъпва на сегашните изтребители основно по последния показател и по своя изостанал радар и електроника. Те означават, че той не може да бъде съвместим с новото поколение умни бомби и ракети. Така футуристичният шведски изтребител е пенсиониран преди около 20 години.

Шведският изтребител, излязъл от "Междузвездни войни" (снимки) 11

Шведският изтребител, излязъл от "Междузвездни войни" (снимки)

Той е първият масов свръхзвуков боен самолет в Западна Европа

| Редактор : Стоян Гогов 46 63239 Снимка: iStock by Getty Images

Мнозинството от хората, интересуващи се от авиация, знаят за прословутата маневра "Кобрата на Пугачов". Името предполага, че тя е усъвършенствана от руснаците. Истината обаче е друга. Първият самолет, който може да я извършва е не съветски, а шведски. Освен това, той е и първият масов свръхзвуков изтребител в Западна Европа, а дизайнът му е сякаш изваден от "Междузвездни войни". Кой е този самолет?

Вижте как изглежда самолетът >> >> >>

Още през 40-те години на миналия век най-добрите авиационни инженери и конструктори в Швеция започват да обмислят проекти за реактивни изтребители. В процеса на изчисления и дискусии те стигат до заключението, че макар първият шведски реактивен изтребител да има конвенционална форма, то заместникът му би могъл да е с делтовидно крило и много по-добра аеродинамика.

През 50-те години на миналия век започват по-активни разработки по проекта. Били заложени и основните цели - маневреност и свръхзвукова скорост. Заради своя неутралитет и близост до СССР, Швеция искала новият самолет да може да излита от пътища, а пилотирането му да е възможно най-лесно.

Първият полет на прототипа е извършен през есента на 1955 година, а самолетът официално получил и названието си - Saab 35 Draken.

Малко след това започнало и масовото производство, а изтребителят официално постъпил на въоръжение през 1960 година.

Отзивите за самолета били меко казано положителни. Той бил лесен за пилотиране, много бърз и както се оказало - можел да се използва за голям набор от мисии.

Австрия, Дания и Финландия купуват общо над 120 изтребителя, а Швеция се сдобива с малко над 500 броя. Показателен е фактът, че макар да е направил първия си полет през 1955 година, Финландия използва Saab 35 Draken чак до 2000 година, а Австрия до 2005 г.

Максималната скорост на изтребителя е между 1 900 км/ч и 2 150 км/ч. По-късно тя е увеличена до 2 450 км/ч.

В екстремни ситуации самолетът може да излита от път с дължина 500 метра. С външни резервоари бойният обсег бил 2 750 км.

Въоръжението се състояло от автоматично оръдие, ракети и бомби.

Общото количество, което можел да носи самолета е 2 900 кг. Всъщност Draken отстъпва на сегашните изтребители основно по последния показател и по своя изостанал радар и електроника. Те означават, че той не може да бъде съвместим с новото поколение умни бомби и ракети. Така футуристичният шведски изтребител е пенсиониран преди около 20 години.