SpaceX успешно стартира двигателите на своя прототип на Starship, проправяйки пътя за тестов полет в близко бъдеще. Успехът идва на фона на няколко унищожени ракети, заради пропуски в конструкцията на резервоарите. Този път всичко е минало по план.

Прототипът наречен Starship SN5 е бил само с един монтиран двигател Raptor, който използва за гориво метан и течен кислород.

Вижте как изглежда прототипът и финалната версия на Starship >> >> >>

"Starship SN5 току-що завърши статичен пусков тест. Скоро идва полет до 150 метра", обяви основателят и изпълнителен директор на SpaceX Илон Мъск в Twitter.

Mъcĸ зaлaгa изĸлючитeлнo гoлeми oчaĸвaния нa Ѕtаrѕhір, cpeд ĸoитo влизaт дopи пътyвaнe oĸoлo Лyнaтa и eвeнтyaлнo пътyвaнe дo Mapc и ĸoлoнизиpaнe нa Чepвeнaтa плaнeтa c цeл изнacянe нa чacт oт тeжĸaтa и зaмъpcявaщa пpoмишлeнocт oт Зeмятa.

Работата по проекта определено трябва да бъде ускорена, защото Мъск планира комерсиалните полети на Starship да започнат през 2021 г. Първо те ще са околоземни или окололунни. В последствие са предвидени кацания на Луната и Марс.

Starship ще е най-големия космически кораб, създаван някога. Той ще може да превозва 100 души. За сравнение, капацитетът на сегашните космически кораби не надвишава 6 души, а до скоро бе ограничен до едва 3.

Марсианската ракета на Мъск ще се отличава и с корпуса си от стомана. Тя отново ще може да се приземява и използва повторно.

В основата на проекта стои ракетния двигател Raptor. Междупланетния модул ще има 31 броя от него, а космическия кораб Starship - 7 броя. Прототипът Starhopper вече бе тестван с 1 брой от новия ракетен двигател, като ще има тестове и с 3 агрегата.

Raptor използва за гориво течен метан и течен кислород. Това решение е избрано от Мъск не само по икономически причини, но и защото на Марс има метан, който може да бъде превърнат в ракетно гориво от бъдещите колонисти.

Двигателят е около 2 пъти по-мощен от ракетния агрегат Merlin 1D, използван във Falcon-9. Метановият Raptor ще може да се използва многократно, а за сега тестовете на SpaceX вървят по план и са успешни.

Трябва да се отбележи, че плановете на Мъск не винаги се осъществяват в срок - Starship трябваше да направи първия си суборбитален полет в края на 2019 година. Факт е обаче, че компанията трябваше да отдели много усилия и ресурси в разработката на пилотирания Crew Dragon. Сега екипът на SpaceX определено ще може да се концентрира повече върху марсианската ракета.

Финалният план на Мъск е да създаде достатъчно голяма флотилия от ракетите Starship, за да може да изпрати ресурси и хора на Марс, които да основат първата колония на друга планета.