В края на годината е естествено да си дадем сметка докъде стигна напредъкът на технологиите и къде се "издънихме". Има няколко големи технологични провала, за които специалистите са единодушни, че оставят своя отпечатък за цялата 2019 година. Дано си изведем поуки от тях, защото някои са твърде показателни за индустрията, за зрелостта на обществото и за стойността на нещата в живота ни.

От Technews.bg са класирали най-големите технологични издънки, случили се през изминалите 12 месеца. Ето кои са те:

Автопилотът на Boeing

Два самолета, два полета, две самолетни катастрофи, множество загинали - това е може би най-ужасяващият технологичен гаф на 2019 година. Общото в двата случая е, че пилотите са се борили със система тип автопилот, която е поела управлението и чиито абсурдни решения са надделели над тези на пилотите, отбелязва MIT Technology Review.

Системата за автопилот би трябвало да облекчава работата на пилота. След разследването на катастрофите обаче стана ясно, че тя е имала твърде много контрол, а американските регулатори по въздушна безопасност с течение на времето са преотстъпили неразумно много правомощия на компанията Boeing в процеса на тестване и сертифициране на безопасността на новата компютърна система. Натискът да се бърза и да се сертифицира новият самолет е бил огромен.

Комбинацията от натиск, свръхгресивна система за автоматизация и липсата на обучение на пилотитe се оказа смъртоносна за твърде много хора. 737 Max остава на земята завинаги, загубите на Boeing вече се мерят в милиарди, изгубените човешки животи никога няма да се върнат. Дано светът вземе своята поука от този случай в началото на ерата на "интернета на нещата".

Сгъваем телефон на Samsung

Първите отзиви за Galaxy Fold не бяха това, което компанията се надяваше да се появи в медиите. "След един ден употреба" беше фраза, която порази маркетинговия отдел на фирмата - толкова изтрая първият телефон, даден на журналист от Bloomberg за ревю в авторитетното издание. След това устройството бе "напълно счупено и неизползваемо", според автора. Уви, не само според него - и други журналисти докладваха за ядовете с джаджата.

Планове за сгъваеми телефони имаха и други компании, но лидерът на пазара е този, в когото са вперени всички погледи, естествено. Изглежда въвеждането на технологичната иновация бе прибързано, изглежда технологията не беше готова - стремежът на фирмата да влезе в заглавията на медиите й изигра лош номер.

Тестовите модели се изложиха, а Samsung в крайна сметка отложи официалния старт на телефона, заявявайки, че ще "предприеме мерки" за усилване на сгъваемия дисплей. Компанията призна, че дефектите "могат да бъдат свързани" със слаба панта, както и "вещества, открити вътре в устройството".

Шокираща бе и цената от над 2000 евро, която фирмата обяви за разработката си. Това допълнително наля масло в огъня, тъй като никога досега в историята на мобилните телефони не се е появявало на пазара устройство, кето струва безумно скъпо и се троши на първия ден от придобиването.

Феновете на модни джаджи все още са нетърпеливи за сгъваемия телефон. Но авторите на ревюта изглежда са на мнение, че препроектираната версия остава "крехка и експериментална" и е "научен експеримент", който доказва, че гъвкавите екрани все още не са готови.

Кредитната карта на Apple

Много технологични компании решиха да предложат финансова услуга - кредитна карта - за своите клиенти. Сред тях бе и най-скъпата в света компания Apple, която пусна новата си услуга Apple Card съвместно с Goldman Sachs - лъскава титаниева карта, която позволява на потребителите да проследяват плащанията и да получават пари в брой.

За съжаление обаче много скоро се разбра, че тази карта дава на мъжете 10 пъти по-голям кредит, отколкото на жените. От фирмата обясниха, че такъв бил алгоритъмът. Това още повече вбеси клиентите - какъв сексистки алгоритъм, значи!

Съоснователят на Apple Стив Возняк се опита да потуши напрежението, като каза, че и неговата жена е получила по-малък кредитен лимит от самия него. Това не помогна на фирмата. Случят доведе до старт на държавно разследване относно картата.

Електромобилите на Dyson

Известна на пазара с прахосмукачки и домакински електроуреди, фирмата Dyson реши да влезе на пазара на електрически превозни средства и да създаде завод за електромобили в Сингапур. Това бе разтърсваща новина за всички в сектора: фирмата е голяма и има финансовия ресурс да си позволи подобно нещо в момент, в който играчите на пазара на електромобили са силно притеснени. Едните са млади, дръзки компании с добри проекти, но слаби или никакви финансови ресурси, а другите са популярни автомобилни мастодонти, които изпитват трудности да обърнат "с хастара навън" цялата си производствена организация.

Не минаха и няколко месеца, когато Dyson обяви, че се отказва от проекта си. Компанията бе вложила 2,5 милиарда британски лири в своя проект за електрически превозни средства, който включваше изследвания на нови типове акумулатори. Основанието - липса на достатъчно потенциални клиенти...

Dyson бе положила надеждите си върху нов вид батерии: "твърдотоварни акумулатори". Тази технология обещава да бъде по-безопасна, предлагайки и по-голям пробег от сега използваната. Но тъй като новата система все още е в ранна фаза на разработване, целевата дата за старт - 2021 г. - би могла да бъде трудно постижима. Засега остава успокоението, че Dyson е пренасочила парите към изследвания на новия вид батерии и ще продължи да работи по тях в кампуса си в Малмсбъри.

Изключване на интернет

Уж е най-голямата демокрация в света, но Индия не е толкова демократична, когато става дума за интернет услуги. Вместо това местните власти са установили, че възникнат ли проблеми с широко обществено значение, най-удобният отговор е да се прекъсне достъпът до Facebook, WhatsApp и останалата част от интернет.

През декември Индия "изключи интернета" за 60 милиона души. Общо през цялата година интернет е прекъсван повече от 90 пъти. И макар че Индия е световен шампион по спиране на интернета, подобни неща се случват не само там - но и в Пакистан, Турция, Иран, Судан и Бенин, където правителствата научиха, че изключването на интернет може да попречи на организацията на протести и да попречи светът да научи какво се случва в страните им.

Каква ирония - създателите на интернет са си представяли, че глобалната мрежа ще означава свободен достъп до информация за всички навсякъде.