Топ 5 на най-лошите съветски изтребители | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Топ 5 на най-лошите съветски изтребители 37
Снимка: Wikimedia

Топ 5 на най-лошите съветски изтребители

Използването на неправилни материали понякога се допълвало от инженерни грешки

| Редактор: Стоян Гогов 151 95129

Конструкторите в СССР успяват да създадат множество силни изтребители, като МиГ-15, МиГ-21, Су-25, Су-27 и други. В историята им обаче има и някои съществени провали, за които ще ви разкажем по-долу.

Ето как изглеждат 5-те най-лоши руски изтребителя >> >> >>

5. Як-38

Самолетите можещи да излитат и кацат вертикално, често страдат от проблеми и правят множество компромиси с дизайна. Крайният резултат е, че те са тромави, не са толкова маневрени и могат да носят по-малко въоръжение - дори американският самолет от пето поколение F-35 страда от подобни проблеми, а Harrier е отдавна пенсиониран. Як-38 обаче е пенсиониран още през 1991 година, макар и по някои показатели да е по-добър от Harrier - съветският самолет е доста по-бърз.

Тогава защо Як-38 е по-лошият самолет? Защото съветските инженери са направили твърде много компромиси. За да олекотят изтребителя, те са решили да се откажат от използването на мощен радар, като са снабдили самолета с най-базовият за времето си радиолокатор, засичащ обекти единствено във видимия хоризонт. Това прави самолета морално остарял още с излизането му.

Друг проблем е, че Як-38 има много ограничен полезен товар - 4 малки ракети или 4 малки бомби. Як-38 разполага с цели 3 двигателя и обемни резервоари. Наличието на повече двигатели е предпоставка за повече проблеми и по-скъпа поддръжка. Някои пилоти твърдят, че при топло време самолетът е можел да остане във въздуха едва 15 минути.

4. МиГ-1

Първият самолет на МиГ не е особено успешен, а причината за това е, че вместо авиационен алуминий, самолетът е построен от дърво и стомана. Проблемите му не свършвали до тук - МиГ-1 се управлявал трудно, а маневреността му била далеч от прилична.

За да бъде историята още по-драматична, то първият самолет на дизайнерите Микоян и Гуревич не бил напълно техен. Основите били положени от известния по това време конструктор на самолети Поликарпов, който обаче изпаднал в немилост. Той бил пратен на командировка в Германия, а през това време цялата му организация била поета от Микоян и Гуревич. Когато Поликарпов се завърнал от работното си посещение осъзнал, че за кратък период от директор на конструкторско бюро се превърнал в безработен.

Недоволството от Поликарпов обаче било в някаква степен оправдано, поради не особено успешните изтребители, създадени от него. МиГ-1 взаимствал доста от идеите на Поликарпов, а резултатът бил, че нито една от произведените 100 бройки не оцеляла първите няколко месеца на войната на Германия срещу СССР.

3. МиГ-23

Самолетите с променяща се геометрия на крилата са сходни с тези, можещи да излитат вертикално, по това, че и двете концепции са се оказали не толкова успешни. Американците разбират това с F-111, а страните от Варшавския договор - с МиГ-23. Но между двата самолета няма място за сравнение - F-111 е много по-добър от МиГ-23.

Съветският изтребител трябвало да се превърне в бойния кон на социалистическия лагер, но вместо това е по-бързо пенсиониран от по-стария МиГ-21. Основната причина за това е, че МиГ-23 е изключително сложен за поддръжка, като ресурсът на двигателите е изключително малък. Самолетът е доста голям и по-малко маневрен от пъргавия МиГ-21. Бойната история на съветския изтребител също не е впечатляваща, като той често става жертва на западните си колеги.

Любопитен факт е, че една бройка МиГ-23 прелетяла 900 километра без никой да управлява самолета, тъй като пилота бил катапултирал, а машината нямала система за дистанционно управление. Това станало през 1989 г., а изтребителят пропътувал от разпадащия се СССР до Белгия, където се разбил в къща, убивайки един човек.

2. Су-7

Спорно е кой е най-неуспешният съветски или руски самолет. Су-7 обаче е един от най-подходящите кандидати за носителите на "престижната" титла. На пръв поглед всичко трябвало да е добре - Су-7 имал опростен дизайн, без излишни сложности. Самолетът трябвало да се използва като тактически изтребител, специализиран за близък бой, но бил с крайно лоши характеристики за това - бавен и неманеврен.

Военновъздушните сили започнали да използват Су-7 като щурмови изтребител. Оказало се обаче, че Су-7 се справял сравнително зле и с тази си роля - той можел да носи не повече от 2 тона оръжия. Съветски самолети в други класове имали по-добри характеристики от него и можели да изпълняват по-добре задачите на Су-7.

Макар да бил с опростен дизайн, Су-7 не бил много надежден самолет. Чешките ВВС губят около 50% от своите бройки Су-7 при различни инциденти.

1. Лавочкин-Горбунов-Гудков ЛаГГ-3

Основното предимство на този самолет е, че не се е запалвал лесно, въпреки че имал доста части от дърво. Именно ЛаГГ-3 обаче е най-модерният самолет, с който разполага СССР, когато е нападнат от Германия през 1941 г. Веднага става ясно, че ЛаГГ-3 отстъпва драматично по всички показатели на немския Messerschmitt Bf 109.

Заради липсващата броня, немощният двигател и всички останали лоши характеристики изтребителят ЛаГГ-3 получил прякорът "Лакиран Гарантиран Гроб". Въпреки това самолетът бил евтин за изработка и от него били построени над 6000 бройки до края на войната. Самолетът бил и изключително труден за ремонт и поддръжка.

ЛаГГ-3 не можел да стартира при минусови температури, което карало пилотите да не загасят двигателя през нощта и да търсят някой, който да зарежда самолета с гориво. Системата за приземяване често дефектирала, а управлението на самолета било истинско мъчение.

Топ 5 на най-лошите съветски изтребители 37

Топ 5 на най-лошите съветски изтребители

Използването на неправилни материали понякога се допълвало от инженерни грешки

| Редактор : Стоян Гогов 151 95129 Снимка: Wikimedia

Конструкторите в СССР успяват да създадат множество силни изтребители, като МиГ-15, МиГ-21, Су-25, Су-27 и други. В историята им обаче има и някои съществени провали, за които ще ви разкажем по-долу.

Ето как изглеждат 5-те най-лоши руски изтребителя >> >> >>

5. Як-38

Самолетите можещи да излитат и кацат вертикално, често страдат от проблеми и правят множество компромиси с дизайна. Крайният резултат е, че те са тромави, не са толкова маневрени и могат да носят по-малко въоръжение - дори американският самолет от пето поколение F-35 страда от подобни проблеми, а Harrier е отдавна пенсиониран. Як-38 обаче е пенсиониран още през 1991 година, макар и по някои показатели да е по-добър от Harrier - съветският самолет е доста по-бърз.

Тогава защо Як-38 е по-лошият самолет? Защото съветските инженери са направили твърде много компромиси. За да олекотят изтребителя, те са решили да се откажат от използването на мощен радар, като са снабдили самолета с най-базовият за времето си радиолокатор, засичащ обекти единствено във видимия хоризонт. Това прави самолета морално остарял още с излизането му.

Друг проблем е, че Як-38 има много ограничен полезен товар - 4 малки ракети или 4 малки бомби. Як-38 разполага с цели 3 двигателя и обемни резервоари. Наличието на повече двигатели е предпоставка за повече проблеми и по-скъпа поддръжка. Някои пилоти твърдят, че при топло време самолетът е можел да остане във въздуха едва 15 минути.

4. МиГ-1

Първият самолет на МиГ не е особено успешен, а причината за това е, че вместо авиационен алуминий, самолетът е построен от дърво и стомана. Проблемите му не свършвали до тук - МиГ-1 се управлявал трудно, а маневреността му била далеч от прилична.

За да бъде историята още по-драматична, то първият самолет на дизайнерите Микоян и Гуревич не бил напълно техен. Основите били положени от известния по това време конструктор на самолети Поликарпов, който обаче изпаднал в немилост. Той бил пратен на командировка в Германия, а през това време цялата му организация била поета от Микоян и Гуревич. Когато Поликарпов се завърнал от работното си посещение осъзнал, че за кратък период от директор на конструкторско бюро се превърнал в безработен.

Недоволството от Поликарпов обаче било в някаква степен оправдано, поради не особено успешните изтребители, създадени от него. МиГ-1 взаимствал доста от идеите на Поликарпов, а резултатът бил, че нито една от произведените 100 бройки не оцеляла първите няколко месеца на войната на Германия срещу СССР.

3. МиГ-23

Самолетите с променяща се геометрия на крилата са сходни с тези, можещи да излитат вертикално, по това, че и двете концепции са се оказали не толкова успешни. Американците разбират това с F-111, а страните от Варшавския договор - с МиГ-23. Но между двата самолета няма място за сравнение - F-111 е много по-добър от МиГ-23.

Съветският изтребител трябвало да се превърне в бойния кон на социалистическия лагер, но вместо това е по-бързо пенсиониран от по-стария МиГ-21. Основната причина за това е, че МиГ-23 е изключително сложен за поддръжка, като ресурсът на двигателите е изключително малък. Самолетът е доста голям и по-малко маневрен от пъргавия МиГ-21. Бойната история на съветския изтребител също не е впечатляваща, като той често става жертва на западните си колеги.

Любопитен факт е, че една бройка МиГ-23 прелетяла 900 километра без никой да управлява самолета, тъй като пилота бил катапултирал, а машината нямала система за дистанционно управление. Това станало през 1989 г., а изтребителят пропътувал от разпадащия се СССР до Белгия, където се разбил в къща, убивайки един човек.

2. Су-7

Спорно е кой е най-неуспешният съветски или руски самолет. Су-7 обаче е един от най-подходящите кандидати за носителите на "престижната" титла. На пръв поглед всичко трябвало да е добре - Су-7 имал опростен дизайн, без излишни сложности. Самолетът трябвало да се използва като тактически изтребител, специализиран за близък бой, но бил с крайно лоши характеристики за това - бавен и неманеврен.

Военновъздушните сили започнали да използват Су-7 като щурмови изтребител. Оказало се обаче, че Су-7 се справял сравнително зле и с тази си роля - той можел да носи не повече от 2 тона оръжия. Съветски самолети в други класове имали по-добри характеристики от него и можели да изпълняват по-добре задачите на Су-7.

Макар да бил с опростен дизайн, Су-7 не бил много надежден самолет. Чешките ВВС губят около 50% от своите бройки Су-7 при различни инциденти.

1. Лавочкин-Горбунов-Гудков ЛаГГ-3

Основното предимство на този самолет е, че не се е запалвал лесно, въпреки че имал доста части от дърво. Именно ЛаГГ-3 обаче е най-модерният самолет, с който разполага СССР, когато е нападнат от Германия през 1941 г. Веднага става ясно, че ЛаГГ-3 отстъпва драматично по всички показатели на немския Messerschmitt Bf 109.

Заради липсващата броня, немощният двигател и всички останали лоши характеристики изтребителят ЛаГГ-3 получил прякорът "Лакиран Гарантиран Гроб". Въпреки това самолетът бил евтин за изработка и от него били построени над 6000 бройки до края на войната. Самолетът бил и изключително труден за ремонт и поддръжка.

ЛаГГ-3 не можел да стартира при минусови температури, което карало пилотите да не загасят двигателя през нощта и да търсят някой, който да зарежда самолета с гориво. Системата за приземяване често дефектирала, а управлението на самолета било истинско мъчение.