Три фирми в надпревара на НАСА коя да кацне на Луната | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Три фирми в надпревара на НАСА коя да кацне на Луната
Снимка: AP/БТА

Три фирми в надпревара на НАСА коя да кацне на Луната

Космическата агенция ще преценява в следващите месеци кое предложение дава „най-голямата вероятност за успех и най-ниския риск”

| Редактор: Стоян Гогов 91 2590

Американската космическа агенция НАСА обяви три нови договора за разработване на модули за кацане на Луната. Един от тях ще отведе двама астронавти до повърхността на Луната през 2024 година. Изненадващо, Boeing не е сред избраните, пише technews.bg.

Заедно, трите фирми ще получат 967 милиона долара за първите 10 месеца на разработване.Тримата играчи са:

Blue Origin, която разработва "Интегрираното превозно средство за кацане" (ILV) - тристепенен апарат за кацане, който ще бъде пуснат от собствена ракетна система; компанията е известна още като космическата фирма на Джеф Безос. Участието на Blue Origin е озаглавено "Национален екип" и включва традиционни играчи в аерокосмическата индустрия като Lockheed Martin (LMT), Northrop Grumman (NOC) и неправителствената изследователска група Draper.

Dynetics - 46-годишна компания, която разработва Dynetics Human Landing System (DHLS); това е единна структура с възможности за излитане и спускане, която ще излети от системата за изстрелване ULA Vulcan.

SpaceX, разработчик на Starship - Компанията на Мъск има редица успехи и прави повече ракетни пускове от Русия. SpaceX вече работи с НАСА по връщането на американски астронавти в космоса. Възможно е Мъск да предложи модул за кацане, но и ракетата Starship. Компанията има най-големи успехи с приземяването на ракети, което е ключова технология в кацането на Луната.

Blue Origin ще получи 579 млн. долара. Dynetics ще се финансира с 253 милиона долара, а SpaceX очаква 135 млн. долара. НАСА е избрала трите компании да проектират и разработват система за кацане на Луната за програмата "Артемида" на агенцията, която има за задача двама души да стъпят на лунната повърхност до 2024 г. Предвидено е екипажът да се състои от мъж и жена.

През следващите месеци инженерите на НАСА ще работят с компаниите за оценка и усъвършенстване на различните проекти. До следващия февруари, края на първоначалната 10-месечна фаза, НАСА би трябвало да добие представа коя от системите за кацане има най-добра перспектива да бъде готова за първото лунно кацане.

Пред репортери от НАСА обясниха, че космическата агенция ще прецени кое от трите предложения би могло да даде на НАСА "най-голямата вероятност за успех и най-ниския риск" за безопасното извеждане на двамата астронавти на Луната в рамките на крайния срок, заложен от космическата агенция - 2024 г.

Говорител на НАСА каза още, че сумата пари, които компаниите получават, се основава на поисканото от компаниите. Сумите не бива да се тълкуват като предпочитание към една предложена система за кацане пред друга, подчерта говорителят.

Апаратът са спускане и кацане на Луната ще вози астронавтите в последния етап от тяхната първа мисия "Артемида": след достигане на лунната орбита на борда на космическия кораб "Орион", двамата ще се прехвърлят в апарата за кацане и ще слязат на лунната повърхност. По-късно модулът за кацане ще вдигне астронавтите обратно от повърхността на Луната до космическия кораб "Орион", за да потеглят към Земята.

Вицепрезидентът Майк Пенс направи анонс през март 2019 г., че НАСА ще "върне хората на Луната" през 2024 г., "с всички възможни средства, които са необходими" - директива за спешно ускоряване на предишните планове на агенцията да "се върне" на Луната през 2028 година.

По-късно бе съобщено, че НАСА планира да заложи на интензивно сътрудничество с частния сектор под формата на публично-частно партньорство, за да може да ускори мисията до Луната. През септември това стана факт: НАСА покани частния сектор да внесе предложения за дизайн на модул за кацане на Луната.

Включването на Starship на Space-X като опция за модул за кацане изненада специалистите. Според тях, това е "по-скоро космически кораб тип "всичко в едно", който е предназначен да превозва хора от и до земната повърхност, чак до повърхността на Луната или Марс и обратно".

Ако се въведе този подход, това би елиминирало нуждата от космическата система за изстрелване SLS - ракетата, проектирана от НАСА, по която Boeing работи от години. От НАСА изразиха ангажираност към SLS, въпреки критиката към нея заради превишаването на разходите и забавянията на проекта.

Не е ясно дали SLS ще бъде готова да лети и да вози астронавти преди крайния срок на космическата агенция - 2024 г. SLS трябваше да излети на първата си тестова мисия през 2017 г., макар че тази дата по-късно бе отложена за 2021 г.

НАСА обаче каза миналия месец, че по време на пандемията Covid-19 по SLS ще се извършва само "ограничена" работа. Производството и тестването на летателния апарат бяха забавени, тъй като агенцията работи при пълно спазване на политиките за социално дистанциране, създадени за предотвратяване на разпространението на вируса.

През това време фирмите на Безос и Мъск продължиха упорито да работят по своите космически проекти, въпреки критиките, че поставят в риск здравето на служителите си.

Три фирми в надпревара на НАСА коя да кацне на Луната

Три фирми в надпревара на НАСА коя да кацне на Луната

Космическата агенция ще преценява в следващите месеци кое предложение дава „най-голямата вероятност за успех и най-ниския риск”

| Редактор : Стоян Гогов 91 2590 Снимка: AP/БТА

Американската космическа агенция НАСА обяви три нови договора за разработване на модули за кацане на Луната. Един от тях ще отведе двама астронавти до повърхността на Луната през 2024 година. Изненадващо, Boeing не е сред избраните, пише technews.bg.

Заедно, трите фирми ще получат 967 милиона долара за първите 10 месеца на разработване.Тримата играчи са:

Blue Origin, която разработва "Интегрираното превозно средство за кацане" (ILV) - тристепенен апарат за кацане, който ще бъде пуснат от собствена ракетна система; компанията е известна още като космическата фирма на Джеф Безос. Участието на Blue Origin е озаглавено "Национален екип" и включва традиционни играчи в аерокосмическата индустрия като Lockheed Martin (LMT), Northrop Grumman (NOC) и неправителствената изследователска група Draper.

Dynetics - 46-годишна компания, която разработва Dynetics Human Landing System (DHLS); това е единна структура с възможности за излитане и спускане, която ще излети от системата за изстрелване ULA Vulcan.

SpaceX, разработчик на Starship - Компанията на Мъск има редица успехи и прави повече ракетни пускове от Русия. SpaceX вече работи с НАСА по връщането на американски астронавти в космоса. Възможно е Мъск да предложи модул за кацане, но и ракетата Starship. Компанията има най-големи успехи с приземяването на ракети, което е ключова технология в кацането на Луната.

Blue Origin ще получи 579 млн. долара. Dynetics ще се финансира с 253 милиона долара, а SpaceX очаква 135 млн. долара. НАСА е избрала трите компании да проектират и разработват система за кацане на Луната за програмата "Артемида" на агенцията, която има за задача двама души да стъпят на лунната повърхност до 2024 г. Предвидено е екипажът да се състои от мъж и жена.

През следващите месеци инженерите на НАСА ще работят с компаниите за оценка и усъвършенстване на различните проекти. До следващия февруари, края на първоначалната 10-месечна фаза, НАСА би трябвало да добие представа коя от системите за кацане има най-добра перспектива да бъде готова за първото лунно кацане.

Пред репортери от НАСА обясниха, че космическата агенция ще прецени кое от трите предложения би могло да даде на НАСА "най-голямата вероятност за успех и най-ниския риск" за безопасното извеждане на двамата астронавти на Луната в рамките на крайния срок, заложен от космическата агенция - 2024 г.

Говорител на НАСА каза още, че сумата пари, които компаниите получават, се основава на поисканото от компаниите. Сумите не бива да се тълкуват като предпочитание към една предложена система за кацане пред друга, подчерта говорителят.

Апаратът са спускане и кацане на Луната ще вози астронавтите в последния етап от тяхната първа мисия "Артемида": след достигане на лунната орбита на борда на космическия кораб "Орион", двамата ще се прехвърлят в апарата за кацане и ще слязат на лунната повърхност. По-късно модулът за кацане ще вдигне астронавтите обратно от повърхността на Луната до космическия кораб "Орион", за да потеглят към Земята.

Вицепрезидентът Майк Пенс направи анонс през март 2019 г., че НАСА ще "върне хората на Луната" през 2024 г., "с всички възможни средства, които са необходими" - директива за спешно ускоряване на предишните планове на агенцията да "се върне" на Луната през 2028 година.

По-късно бе съобщено, че НАСА планира да заложи на интензивно сътрудничество с частния сектор под формата на публично-частно партньорство, за да може да ускори мисията до Луната. През септември това стана факт: НАСА покани частния сектор да внесе предложения за дизайн на модул за кацане на Луната.

Включването на Starship на Space-X като опция за модул за кацане изненада специалистите. Според тях, това е "по-скоро космически кораб тип "всичко в едно", който е предназначен да превозва хора от и до земната повърхност, чак до повърхността на Луната или Марс и обратно".

Ако се въведе този подход, това би елиминирало нуждата от космическата система за изстрелване SLS - ракетата, проектирана от НАСА, по която Boeing работи от години. От НАСА изразиха ангажираност към SLS, въпреки критиката към нея заради превишаването на разходите и забавянията на проекта.

Не е ясно дали SLS ще бъде готова да лети и да вози астронавти преди крайния срок на космическата агенция - 2024 г. SLS трябваше да излети на първата си тестова мисия през 2017 г., макар че тази дата по-късно бе отложена за 2021 г.

НАСА обаче каза миналия месец, че по време на пандемията Covid-19 по SLS ще се извършва само "ограничена" работа. Производството и тестването на летателния апарат бяха забавени, тъй като агенцията работи при пълно спазване на политиките за социално дистанциране, създадени за предотвратяване на разпространението на вируса.

През това време фирмите на Безос и Мъск продължиха упорито да работят по своите космически проекти, въпреки критиките, че поставят в риск здравето на служителите си.