Турският "автомобил на народа", който мнозина няма да могат да си позволят | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Турският "автомобил на народа", който мнозина няма да могат да си позволят
Снимка: Turkish presidency

Турският "автомобил на народа", който мнозина няма да могат да си позволят

Започва производството на турските електрически автомобили Togg. Правителството се гордее с тях. Критиците обаче смятат, че Ердоган иска да използва новия завод за политически цели

| Автор: Бурак Юнверен, DW 96 19321

През последните години Турция предприема все повече и повече нови политически и икономически мерки, за да намали зависимостта си от други държави. Сега страната представи и първия автомобил, произведен в Турция - Togg.

От 29 октомври започва серийното производство в град Гемлик, в района на Бурса. Датата на откриването на фабриката в Северозападна Турция има и символно значение. Това е 99-ата годишнина от основаването на Турската република. Предприятието Togg е създадено през 2018 година, а целта му е да бъде намалена зависимостта на страната от чужди автомобилни производители.

"Това е важна стъпка, която ще допринесе за възхода на турската автомобилна индустрия", смята Емре Йозпейнирджи, журналист, автомобилен експерт и наблюдател на проекта Togg от самото му начало.

Предвижда се през 2023 г. в Гемлик да бъдат произведени между 17 и 18 хиляди електрически автомобила. Капацитетът на завода е 175 000 автомобила и по план трябва да бъде достигнат в рамките на следващите пет години.

Автомобилът, който разделя обществото

Правителството в Анкара би искало всички турци да изпитват гордост от този проект. Но мнозина възприемат Togg не като автомобила на Турция, а като личен проект на президента Реджеп Тайип Ердоган, който се стреми да бъде преизбран следващото лято. 

Нито един представител на опозицията нe присъства на откриването на фабриката в Гемлик. Говорителят на лидера на основната опозиционна партия и евентуален съперник на Ердоган на предстоящите избори Кемал Кълъчдароглу заяви, че проектът се е превърнал в "политическо шоу", поради което той няма да бъде там. Политикът заяви, че поканите за откриването на завода се изпращат "от двореца на Ердоган", а не от самата компания.

"Голям проблем е, че автомобилът разделя обществото", коментира и експертът Йозпейнирджи.

Част от предизборната кампания на Ердоган?

Началото на производството на Togg идва в момент, в който Турция е изправена пред исторически избори. На 18 юни турците ще решават дали Ердоган ще остане президент или ще направят друг избор. Плановете на компанията предвиждат колите да са готови за продажба през март 2023 г. - малко преди изборите.

Критиците коментират, че Ердоган и неговата Партия на справедливостта и развитието използват проекта за собствения си изборен успех. Правителството използва автомобила като политически инструмент, признава и Йозпейнирджи. "Разбира се, подобни инвестиции винаги се подкрепят от държавата, но когато се стигне до политически спорове, проектът се проваля още преди да е произведен първият автомобил."

"Автомобил на народа" ли е Togg?

Togg е обявен за "автомобила на народа". "Когато президентът Ердоган представи проекта, се очакваше, че това ще бъде автомобил, който всеки турчин може да си позволи", разказва Емре Йозпейнирджи. Но високата цена на първия модел, който ще се предлага, вероятно разбива тази мечта.

Цената му ще бъде около 900 000 турски лири (приблизително 49 000 евро), което го прави недостъпен за много турци. Според експерта 500 000 лири е абсолютната горна граница за средния турски потребител за нов автомобил. Очаква се Togg да представи по-евтин модел чак след две или три години.

Министърът на промишлеността и технологиите Мустафа Варанк твърди, че Togg е частна компания и съобразява цените си с тези, които предлагат нейните конкуренти. От гледна точка на автомобилния експерт Йозпейнирджи има и друга причина: "Компанията иска да се появи на световната сцена като нова марка със силен имидж".

Проблемът обаче далеч не е само цената. "Инфраструктурата в Турция не е готова за преминаване към електрически автомобили", смята Хюсаметин Ялчън, управляващ директор на компанията "Automotive Data". Ако един шофьор иска да стигне от Истанбул до Анкара, той не трябва да се притеснява къде може да намери станции за зареждане, казва още Ялчън.

Макар дизайнът на Togg да е сто процента турски, отделните компоненти в колата не са. Батерията, двигателят и други части идват от чужбина. В началната производствена фаза 51% от компонентите са турски, като според министъра на промишлеността Варанк целта е този дял да достигне 65 процента.

Материалът е публикуван в DW

Турският "автомобил на народа", който мнозина няма да могат да си позволят

Турският "автомобил на народа", който мнозина няма да могат да си позволят

Започва производството на турските електрически автомобили Togg. Правителството се гордее с тях. Критиците обаче смятат, че Ердоган иска да използва новия завод за политически цели

| Автор: Бурак Юнверен, DW 96 19321 Снимка: Turkish presidency

През последните години Турция предприема все повече и повече нови политически и икономически мерки, за да намали зависимостта си от други държави. Сега страната представи и първия автомобил, произведен в Турция - Togg.

От 29 октомври започва серийното производство в град Гемлик, в района на Бурса. Датата на откриването на фабриката в Северозападна Турция има и символно значение. Това е 99-ата годишнина от основаването на Турската република. Предприятието Togg е създадено през 2018 година, а целта му е да бъде намалена зависимостта на страната от чужди автомобилни производители.

"Това е важна стъпка, която ще допринесе за възхода на турската автомобилна индустрия", смята Емре Йозпейнирджи, журналист, автомобилен експерт и наблюдател на проекта Togg от самото му начало.

Предвижда се през 2023 г. в Гемлик да бъдат произведени между 17 и 18 хиляди електрически автомобила. Капацитетът на завода е 175 000 автомобила и по план трябва да бъде достигнат в рамките на следващите пет години.

Автомобилът, който разделя обществото

Правителството в Анкара би искало всички турци да изпитват гордост от този проект. Но мнозина възприемат Togg не като автомобила на Турция, а като личен проект на президента Реджеп Тайип Ердоган, който се стреми да бъде преизбран следващото лято. 

Нито един представител на опозицията нe присъства на откриването на фабриката в Гемлик. Говорителят на лидера на основната опозиционна партия и евентуален съперник на Ердоган на предстоящите избори Кемал Кълъчдароглу заяви, че проектът се е превърнал в "политическо шоу", поради което той няма да бъде там. Политикът заяви, че поканите за откриването на завода се изпращат "от двореца на Ердоган", а не от самата компания.

"Голям проблем е, че автомобилът разделя обществото", коментира и експертът Йозпейнирджи.

Част от предизборната кампания на Ердоган?

Началото на производството на Togg идва в момент, в който Турция е изправена пред исторически избори. На 18 юни турците ще решават дали Ердоган ще остане президент или ще направят друг избор. Плановете на компанията предвиждат колите да са готови за продажба през март 2023 г. - малко преди изборите.

Критиците коментират, че Ердоган и неговата Партия на справедливостта и развитието използват проекта за собствения си изборен успех. Правителството използва автомобила като политически инструмент, признава и Йозпейнирджи. "Разбира се, подобни инвестиции винаги се подкрепят от държавата, но когато се стигне до политически спорове, проектът се проваля още преди да е произведен първият автомобил."

"Автомобил на народа" ли е Togg?

Togg е обявен за "автомобила на народа". "Когато президентът Ердоган представи проекта, се очакваше, че това ще бъде автомобил, който всеки турчин може да си позволи", разказва Емре Йозпейнирджи. Но високата цена на първия модел, който ще се предлага, вероятно разбива тази мечта.

Цената му ще бъде около 900 000 турски лири (приблизително 49 000 евро), което го прави недостъпен за много турци. Според експерта 500 000 лири е абсолютната горна граница за средния турски потребител за нов автомобил. Очаква се Togg да представи по-евтин модел чак след две или три години.

Министърът на промишлеността и технологиите Мустафа Варанк твърди, че Togg е частна компания и съобразява цените си с тези, които предлагат нейните конкуренти. От гледна точка на автомобилния експерт Йозпейнирджи има и друга причина: "Компанията иска да се появи на световната сцена като нова марка със силен имидж".

Проблемът обаче далеч не е само цената. "Инфраструктурата в Турция не е готова за преминаване към електрически автомобили", смята Хюсаметин Ялчън, управляващ директор на компанията "Automotive Data". Ако един шофьор иска да стигне от Истанбул до Анкара, той не трябва да се притеснява къде може да намери станции за зареждане, казва още Ялчън.

Макар дизайнът на Togg да е сто процента турски, отделните компоненти в колата не са. Батерията, двигателят и други части идват от чужбина. В началната производствена фаза 51% от компонентите са турски, като според министъра на промишлеността Варанк целта е този дял да достигне 65 процента.

Материалът е публикуван в DW