Visa, световен лидер в областта на картовите плащания, навлиза в сферата на автономните агенти с изкуствен интелект (AI).

Компанията обяви, че ще си партнира с водещи разработчици на изкуствен интелект, за интегриране на своята глобална мрежа за разплащания с техните системи. Крайната цел е разработването на автономни AI агенти, които да могат самостоятелно да управляват потребителски разходи - от пазаруване на хранителни стоки до покупка на дрехи - съобразно зададените предпочитания и бюджет на клиента.

"Скоро хората ще разполагат с AI агенти, които ще търсят, избират, купуват и управляват от тяхно име", заяви Джак Форестел, директор по продукти и стратегии във Visa. "Точно както преминахме от физическо пазаруване към онлайн, а след това към мобилни устройства, Visa поставя нов стандарт за новата ера в търговията."

Инициативата, наречена "Visa Intelligent Commerce", се разработва от шест месеца. Сред технологичните партньори на Visa са имена като OpenAI, Microsoft, Anthropic, Perplexity и Mistral, както и компании като IBM, Samsung и Stripe.

Visa представя визия за близко бъдеще, в което милиони хора ще използват AI агенти за ежедневни задачи като избор на продукти, планиране на почивки и изпълнение на списъци за пазаруване. За тази цел компанията ще предлага нови "AI-готови" карти, които заменят стандартните данни от кредитните карти с т.нар. "токенизирани цифрови идентификатори" - технология, която Visa представя като по-сигурна.

Компанията подчерта, че единствено потребителят ще може да упълномощава своя AI агент кога и за какво да използва разплащателна информация.

Според Associated Press, Джак Форестел очаква клиентите да използват AI агенти за рутинни дейности като пазаруване на хранителни продукти или сложни резервации за пътувания, но не и за преживявания, които са емоционално значими - например покупка на луксозни стоки. В тези случаи агентите по-скоро ще играят ролята на съветници.

Въпреки това подобна трансформация в потребителските практики изисква значителна степен на доверие към технология, която често е критикувана за склонност към грешки и уязвимост по отношение на сигурността на чувствителни данни.

Привлекателността на проекта за AI разработчиците се крие именно в достъпа до ценна потребителска информация - включително история на покупки и потребителски предпочитания, при условие че потребителят даде съгласие.

"Visa има възможност да получи съгласие от потребителя за споделяне на потоци от транзакционна информация", коментира Дмитрий Шевеленко, търговски директор в Perplexity. "Когато създаваме препоръка - например, 'Кои са най-добрите лаптопи?' - ние ще знаем какви предишни покупки са направени и какви предпочитания се разкриват от тях."

Междувременно Mastercard също обяви своя инициатива в същата посока - проектът "Agent Pay", също в партньорство с Microsoft, OpenAI и IBM. Този AI агент ще може да дава препоръки чрез разговорен интерфейс и директно да извършва покупки.

Все още остава неясно как точно тези AI-агенти ще функционират на практика. Първоначалните тестове, включително от страна на потребители на агента "Operator" на OpenAI, показват редица предизвикателства: бавна работа, необходимост от ръчна намеса при въвеждане на пароли и одобрение на транзакции, както и трудности при самостоятелното приключване на покупките.

Visa обаче заявява, че с нейното участие AI агентите ще придобият възможност сами да завършват процеса на покупка - без нужда от човешка намеса.

"Проблемът с разплащанията не може да бъде решен самостоятелно от AI платформите", заяви Форестел. "Затова започнахме да работим заедно с тях."