Забравеният първи съветски самолет с вертикално излитане | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Забравеният първи съветски самолет с вертикално излитане 11
Снимка: Wikimedia

Забравеният първи съветски самолет с вертикално излитане

Як-36 е тромав и грозен, но с уникална за времето си технология

| Редактор: Стоян Гогов 23 13702

"Яковлев" Як-36 е съветска летяща лаборатория. Разработен е през 1960-те години за тестване на технологията за вертикално излитане. Самолетът няма особено красив вид, но е един от първият по рода си в света.

Британският самолет с вертикално излитане Hawker Siddeley P.1127 осъществява първият си полет през 1961 година, а Як-36 полита две години по-късно. Разликите между двете машини обаче са съществени. Докато британският вертикално излитащ самолет има един двигател, то съветският е с два.

Сравнете двата самолета >> >> >>

Як-36 обаче има по-ниска скорост и може да лети на по-малка надморска височина.

Разликите във външния вид между двата самолета са най-големи, като този на Як-36 разчита на отвори в носа, а въздухозаборниците на Hawker Siddeley P.1127 са изнесени до крилата.

Общо са произведени четири самолета Як-36. За първи път публиката става свидетел на неговия полет на авиоизложението на летище "Домодедово" на 9 юли 1967 година. Това е четвъртият модел на Як-36 (изделие В-4) под номер 38.

По-късно Hawker Siddeley P.1127 еволюира в Hawker Siddeley Harrier, а Як-36 в Як-38. От двата самолета британският се оказва по-успешен, макар че концепцията с вертикално излитащите и приземяващи се самолети като цяло търпи провал.

Забравеният първи съветски самолет с вертикално излитане 11

Забравеният първи съветски самолет с вертикално излитане

Як-36 е тромав и грозен, но с уникална за времето си технология

| Редактор : Стоян Гогов 23 13702 Снимка: Wikimedia

"Яковлев" Як-36 е съветска летяща лаборатория. Разработен е през 1960-те години за тестване на технологията за вертикално излитане. Самолетът няма особено красив вид, но е един от първият по рода си в света.

Британският самолет с вертикално излитане Hawker Siddeley P.1127 осъществява първият си полет през 1961 година, а Як-36 полита две години по-късно. Разликите между двете машини обаче са съществени. Докато британският вертикално излитащ самолет има един двигател, то съветският е с два.

Сравнете двата самолета >> >> >>

Як-36 обаче има по-ниска скорост и може да лети на по-малка надморска височина.

Разликите във външния вид между двата самолета са най-големи, като този на Як-36 разчита на отвори в носа, а въздухозаборниците на Hawker Siddeley P.1127 са изнесени до крилата.

Общо са произведени четири самолета Як-36. За първи път публиката става свидетел на неговия полет на авиоизложението на летище "Домодедово" на 9 юли 1967 година. Това е четвъртият модел на Як-36 (изделие В-4) под номер 38.

По-късно Hawker Siddeley P.1127 еволюира в Hawker Siddeley Harrier, а Як-36 в Як-38. От двата самолета британският се оказва по-успешен, макар че концепцията с вертикално излитащите и приземяващи се самолети като цяло търпи провал.