Преди 15 години на днешната дата стартира социалната мрежа Twitter. Сайтът е дело на Джак Дорси, който по това време е студент в Университета на Ню Йорк. Първоначалната му идея е да направи "SMS-a на Internet". Реализирането й му носи милиарди долари.

Началото

Милиони използват Twitter ежедневно

Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photo

Туитовете са текстово-базирани съобщения с размер до 140 символа, съхранявани в страницата с потребителския профил на автора им. Те са достъпни за всички, които следват пишещия, като по желание той може да ограничи възможността им за виждане до най-близкия си кръг приятели или да ги направи достъпни за всеки в мрежата.

Туитовете могат да бъдат изпращани през уеб страницата на Twitter, през SMS, чат-програми или през приложения, написани от трети лица. Услугата е достъпна безплатно, а рекламите в сайта са по-малко спрямо Facebook.

Тази идея се оказва изключително добра. Само година след старта, в Twitter се публикуват 400 000 съобщения дневно, а потребителите са около четвърт милион.

7 години след написването на първия код за Twitter, неговият създател Джак Дорси вече е милиардер.

През годините броят на потребителите на Twitter расте, като той се превръща във втората основна социална мрежа на Западния свят, Африка и големи части от Азия след Facebook.

За това е отговорен интерфейсът, който предразполага към написването на по-съществени, но и лесни за четене коментари. Към 2017 година Twitter увеличава броя на позволените символи в публикации, но и днес е трудно в мрежата да се публикува "стена от текст".

Площад за милиони души

Днес Twitter се използва от близо половин милиард души. Най-голямата му потребителска база е в САЩ, където има над 75 милиона потребителя.

Twitter е предпочитан от мнозина заради по-малкото цензура спрямо Facebook. Сайтът има много по-либерална политика и за видеата и снимките, които могат да се публикуват на него. Триенето на профили и бановете също се случват по-рядко за обикновените потребители спрямо Facebook.

Всеки с достъп до социалните мрежи може да обменя идеи и мнения със стотици милиони души

Снимка: iStock Images

Артисти използват социалната мрежа повече от тази на Марк Зукърбърг, тъй като могат да публикуват картини или изображения, които Facebook би цензурирал.

Заради пандемията от COVID-19 Twitter бележи драстичен ръст през 2020 г. Трафикът на сайта и броя нови потребители се увеличава съществено. Това обаче върви и ръка за ръка с използване на платформата за дезинформация, свързана с пандемията. 

През март 2020 година Twitter обявява, че ще започне да маркира туитове, които могат да съдържат подвеждаща информация, в някои случаи ще предоставя връзки към страници с информация за проверка на фактите. Истината е, че идеологическите битки и политиката са отговорни за успеха на сайта.

Политическо оръжие

Социалните мрежи днес са арена на политически и идеологически сблъсъци. Ефектът им е описан добре от мнозина изследователи, анализиращи затварянето на потребителите в "балони" или ехо-камери, в които по-крайните мнения надделяват. Въпреки това в сайтове като Twitter могат да се появят и множество ценни мнения, които биха били пропуснати от масовите медии.

Снимка: Wikimedia

За пръв път политическата роля на социалните мрежи стана явна по време на Арабската пролет от 2011 година. Тогава потребителите от арабските страни използваха масово Twitter и Facebook, за да организират бунта си и да споделят информация за него.

Оттогава насам социалните мрежи, групите в тях и хаштаговете се използват за всеки един протест.

За популяризирането на Twitter съществен принос има и бившият президент на САЩ - Доналд Тръмп. Той реши да използва платформата за директен контакт със своите привърженици, избягвайки от възможността медиите да преиначават думите му или да влагат различно значение в тях. За годините си на управление Тръмп написа хиляди туита по въпроси за вътрешната или външна политика. Броят на последователите му в Twitter - над 88 милиона потребителя.

Много други политици също започнаха да ползват Twitter, но за разлика от Тръмп публикуваха основно прецизно написани съобщения от техните екипи, в които живата връзка не се усещаше толкова добре.

Всичко това накара множество хора да се присъединят към социалната мрежа, за да научат от първа ръка какво мислят техните лидери и политици.

2021 година обаче доведе до обрат в отношенията между Тръмп и Twitter. Социалните мрежи решиха да наложат единодушен бан на американския президент. Причина за това станаха протестите от началото на януари тази година, прераснали в размирици във Вашингтон.

Twitter изтри профила на американския президент

Снимка: Twitter

Макар противоречащо на свободата на словото като ценност, това решение далеч не е уникално.

Авторитарни страни и режими блокират изцяло Twitter по време на протести, изнудват сайта за информация за потребителите или изискват блокирането на профили.

Така например по време на протестите в Турция през 2014 година Twitter е напълно блокиран от правителството на Ердоган.

Индия е рекордьор по искове за разкриване на информация за потребители и изтриване на публикувани от тях снимки, като за последните 6 месеца на 2020 година са подадени 7000 заявки до Twitter.

Настоящата година демонстрира, че пълното блокиране може да се използва и срещу президента на най-силната военно и икономически страна в света.

Контролът над социалните мрежи е много важен за контрола над обществото и политическите процеси, протичащи в него. Така ролята на Twitter, а и Facebook вече далеч не е само на социална мрежа, в която споделяте вицове, мисли и снимки с приятелите си.

Големите ИТ-гиганти, правителства от Изток и Запад, затягат контрола над онлайн пространството, а Twitter не е изключение. Днес сайта е по-малко свободен спрямо предходното десетилетие, а някои постове се изтриват от автоматично ботовете на мрежата или след докладвания от потребителите.

Въпреки това в много отношения Twitter продължава да е по-свободната социална мрежа, и да е важно място за научаването на алтернативни мнения или съобщения от властимащите.