В изследователския център Лангли във Вирджиния НАСА приключи тестването на 4K видеоекран от системата eXternal Vision System (XVS), който ще заеме мястото на прозореца на предния борд на бойния самолет X-59 Quiet SuperSonic Technology (QueSST), предава technews.bg.

Вижте как изглежда свръхзвуковия самолет X-59 >> >> >>

Едно от отличителните неща у англо-френския свръхзвуков самолет Concorde беше неговият "увиснал" нос, отбелязва NewAtlas. По време на полет носът на Concorde стоеше вдигнат в конвенционалната права позиция, като го покриваше стъклен топлинен щит. Това даде на самолета класическия му елегантен профил и аеродинамиката, благодарение на която да лети по-бързо от скоростта на звука.

Подобна конструкция обаче силно ограничава зрителното поле на пилота - дотолкова, че не е възможно да се вижда добре по време на излитане и кацане. За да коригира това, носът на Concorde можеше да "увисне". Така изглеждаше като птица с човка, а полетният екипаж имаше по-широк поглед над околността.

Блестящо решение, но НАСА е решена да предприеме съвсем различен подход. X-59 е проектиран да лети над сушата със свръхзвукови скорости, но ще има крила и фюзелаж, проектиран да разсейва прословутия звуков бум. Това налага много ограничения върху ммного други части от дизайна на самолета: увисналият нос вече не може да бъде практичен вариант.

Тъй като аерокосмическите инженери така или иначе не харесват прозорците на самолетите, считайки ги за "слабо място", НАСА е решила да заобиколи проблема, като премахне изцяло предния прозорец. Вместо това в самолета ще има видео-екран, който дава на пилота представа за това, което би виждал наоколо, като същевременно предоставя данни за полета чрез "подобрена" реалност.

За полетни тестове НАСА е инсталирала XVS в двумоторен турбовитлов самолет Beechcraft King Air UC-12B. В носа е вградена камера, а в кабината е инсталиран дисплей заедно с цяла палитра технологии от XVS - компютърни процесори, мрежово оборудване, видеоразпределение и компоненти за разпределение на мощността. При изпитанията в пилотската кабина единият пилот е наблюдавал самолета по традиционния начин, а вторият е гледал XVS екрана.

Резултатите от тестовете са определени като успешни и НАСА вече е провела и вибрационни тестове на техниката, за да се увери, че машинарията може да издържи на условията на полет, типичен за X-59.