Състезание по програмиране за деца? Да, и то с помощта на един от най-награждаваните учители у нас | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Състезание по програмиране за деца? Да, и то с помощта на един от най-награждаваните учители у нас 10
Снимки в колаж: iStock by Getty Images/Елица Цонева/Личен архив

Състезание по програмиране за деца? Да, и то с помощта на един от най-награждаваните учители у нас

Трудно ли се преподава информатика на учениците, какво представлява СофтУниада ТИЙНС, какви са наградите и какви са предизвикателствата в днешното обучение - сподели специално за Dir.bg Елица Цонева

| Автор: Радостина Димитрова 0 3151

Все повече българчета пробиват на световни състезания по математика, информатика или пък програмиране. Връщането в родината с куп медали и отличия звучи за много деца, а и възрастни, като нещо изключително непостижимо, сложно, трудно и дори скучно. 

Истината обаче е, че точните науки могат да са много по-забавни за учениците и да се изучават на високо ниво и в българските училища. Нещо повече - в страната ни се организират и състезания по програмиране за деца, а конкуренцията може да бъде повече от сериозна. 

И скоро - на 6 и 7 април 2024 година, ще се проведе точно такова състезание - СофтУниада ТИЙНС, което отваря вратата към света на дигиталното творчество и иновациите, предлагайки на учениците от пети до седми клас уникалната възможност да се изявят в програмирането, дизайна или предприемачеството и да създадат свой собствен проект, който може да бъде игра, презентация или дизайн на плакат, а също така и да спечелят страхотни награди.

Един от организаторите на събитието е учителят по информатика Елица Цонева*, която не просто е открила своето призвание в работата с деца, но е и един от най-награждаваните учители в България.

Трудно ли е да се преподава информатика на малките ученици, какво представлява състезанието по програмиране и какви са наградите, с какви предизвикателства се сблъсква училището, в което е заместник-директор, и защо то ще има скоро нова сграда - разказа самата тя в специално интервю за Dir.bg.

Как се роди идеята за състезанието СофтУниада ТИЙНС и какво всъщност представлява то?

Състезанието обединява три категории, като първата е програмиране за деца по материала, който те изучават в училище, но и надграден - очаква се едно малко по-високо ниво за наистина заинтересувани състезатели. Втората категория е предприемачество, като тук се очаква да се видят проекти на млади предприемачи за реализация на продукт, който може да е техен, измислен. Участниците в тази категория трябва да подготвят презентация, чрез която да представят своя продукт. Третата категория е дизайн, където се очаква да бъдат представени дизайни на плакати, като състезателите имат пълната свобода да изберат инструмента, с който ще направят този плакат. 

Самото представяне ще бъде онлайн, така че всеки състезател трябва да изпрати линк към съответния документ в сайта на СофтУниада ТИЙНС, да го прикачи в предварително предвидена форма за информация.

Крайният срок за подаване на документи за участие в СофтУниада ТИЙНС 2024 е 17 март, а начинът за регистрация в състезанието и всички подробности около него можете да прочетете ТУК>>>

Снимка: Елица Цонева/Личен архив

Как се роди тази идея? Истината е, че в тази възраст - пети-седми клас, има много малко подобни състезания за програмиране. Няколко такива формата по една или друга причина, може би и заради пандемията, не се състояха. Целта на създаването на това състезание е да запълни тази ниша и да поощри както децата, така и тези учители, които ги подготвят, защото и за тях има предвидени мотивационни награди, да ги амбицира да бъдат креативни, последователни и да създадат едни наистина оригинални проекти.

Какви ще бъдат наградите за победителите? Има ли някакви специални привилегии за отличилите се ученици?

За всяка една от категориите, които са общи за пети и седми клас, има предвидени първа, втора и трета награда, съответно в размер на 500 лева за участник (ако е екип, си поделя сумата), 200 лева и 100 лева. Вероятно ще има и допълнителни материални награди и изненади за участниците, както и за техните учители.

Отделно, тъй като организатор на това събитие е частната професионална гимназия "СофтУни БУДИТЕЛ", в която има паралелки по приложно програмиране, по дизайн, по предприемачество, най-добре представилите се участници ще спечелят кредити, които ще им дадат правото на стипендия за 5-годишно обучение в гимназията. Това е наистина доста сериозна и голяма награда - ще спести финанси на родителите и ще даде възможност на децата да учат в мечтаната от тях паралелка.

Може би не за първи път организирате това състезание. Има ли нещо, с което то е надградено тази година, и от друга страна, вие виждате ли развитие в знанията и подготовката на децата, които се интересуват от тази сфера?

Много ви благодаря за този въпрос. Всъщност специално това състезание е първото издание за пети-седми клас. Преди това СофтУниада е имало от първи до шести клас, тоест за седми изобщо не е било предвидено и е имало само категория програмиране със Scratch. 

По отношение на надграждането на знания -  аз съм участвала като жури в български и в международни състезания по програмиране, самата аз водя състезателни школи и имам наблюдения, че през последните години изключително много се повишиха изискванията, особено в състезанията по блоково програмиране, от които се интересувам, защото имам мои ученици, спечелили световни призове.

Снимка: Елица Цонева/Личен архив

Тази година един седмокласник от училището, в което аз преподавам - ЧОУ "Томас Едисън", спечели второ място на световно състезание. Това до момента не се беше случвало, тъй като там преобладават азиатските участници, които са много силни, много добре подготвени, а същото се наблюдава и в състезанията по математика. Наистина азиатските състезатели доминират на такъв тип състезания, но българче успя да се класира на второ място сред хиляди участници от над 50 държави от цял свят.

Наистина е трудно за българско дете да пробие, но всъщност все повече са тези състезатели от България, които успяват. И това е, защото децата започват да надграждат своите знания, да се интересуват, да търсят и допълнителна информация, свързана с изкуствения интелект, и възможности за неговата интеграция в техните проекти, така че да ги направят по-сложни и по-атрактивни. 

Цялото това старание, което те полагат, предполага и повишаването на изискванията с всяка следваща година.

Споменахте, че сте учител в ЧОУ "Томас Едисън", но също така сте и заместник-директор там. Как се справяте с предизвикателствата пред днешното обучение, с комуникацията с децата? В днешно време знаем, че често се губи контактът между учителите, учениците и родителите дори. Има ли други инициативи, с които да привличате вниманието на децата и чрез които да им се предостави възможност да разгърнат потенциала си?

В нашето училище, за да можем допълнително да развием талантите на нашите ученици, ние предлагаме и школи по интереси, в които те се включват по тяхно собствено желание. Тези школи са в извънучебно време и разбира се, предполагат една допълнителна мотивация на децата, за да работят и след часовете. Имаме такива школи за ученици от първи до седми клас включително, тъй като сме основно училище.

Аз като преподавател се сблъсквам с това, че имаме ситуации, в които идват деца, които са неподготвени за материала, който ние трябва да преподадем. Случва се те да са с много различно ниво на знания от това в нашето училище - идват от учебни заведения, където е бил много занемарен материалът, не е бил преподаден качествено или изобщо не е бил преподаден. Даже имаме случаи, в които деца споделят, че в тяхното училище дори не са имали компютърен кабинет и те никога не са работили с компютър. Това е голям проблем, тъй като се налага в училище да обучавам деца с коренно различни познания и ниво.

Но приемам това като предизвикателство, изграждам индивидуални планове, обръщам индивидуално внимание на всяко дете, за да не се почувства зле, на първо място - да запазим неговото самочувствие и достойнство, и на второ място - да започне, независимо с какво ниво е дошло, да напредва и да се развива. 

Това са предизвикателствата, които имаме - не само в моя предмет, но и в другите предмети се случва.

В днешно време децата се интересуват предимно от социалните мрежи и за това най-често използват устройствата си - било то таблет, телефон, компютър. Как успявате да накарате учениците да повярват, че извън социалните мрежи има и други важни базисни познания от компютърните науки, които всъщност са в основата на интернет и приложенията, да им задържите вниманието?

Със сигурност не е лесно и със сигурност аз също имам предизвикателства, включително и с школите, с деца, които искат в междучасието да си играят, разсейват се и т.н., но това е неизбежно в днешния свят на технологии. Моите методи през годините, за които аз съм получила и доста признания. Станах единственият учител на българско основно училище, който е награден от президента с наградата "Джон Атанасов" за учител вдъхновител. Това е голямо признание, че въобще учител от начално училище може да получи такова признание.

Снимка: Президентство

Получавала съм и други награди, но да постигна всичко това, да мотивирам деца всяка година да се явяват на международни състезания и да имаме международни призове - успявам, първо, говорейки си много често с децата, безкрайно честно, казвайки им какво те могат да постигнат, защото е много трудно за дете, на което целият му живот се концентрира в една година, да му обясняваш след 3-4 години какво ще се случи. Децата в общия случай са фокусирани в днес, утре, най-много вдругиден. И всъщност, поставяйки краткосрочни цели, управлявайки целия този процес, нагаждайки се към всяко едно дете, към нуждите и интересите му, успявам да стигна до децата. Това е за мен начинът.

Работим индивидуално, а не просто в група, това е много труд, но полагайки го, за да разберем всяко едно дете какво го мотивира, какъв е начинът, който работи при него. При всички случаи не е лесно да се намери тази информация, но в момента, в който я намерим, започвам да прилагам всичко, което знам, за да не допусна дадено дете да загуби мотивация.

А как успявате да мотивирате себе си да бъдете преподавател, да упражнявате тази професия и да я предпочетете пред това да се реализирате в някоя IT компания? Вие сте един от най-награждаваните учители в цялата страна, това ли е вашето призвание?

Аз всъщност идвам от IT индустрията и взех за себе си решение да напусна една изключително високоплатена работа като IT специалист. 15 години работих в тази индустрия по много важни и включително национални проекти, но в един момент усетих, че въпреки професионалната реализация, нещо не ми достига в личностен план и разбрах, че това е работата с деца. Аз много обичам децата и много обичам да работя с тях.

Снимка: Елица Цонева/Личен архив

Поканата да дойда в училище дойде най-неочаквано и за мен. В началото бях неуверена, но в един момент признах пред себе си, че може би това е, което не ми достига и което бих искала да правя, смело се гмурнах в новото предизвикателство, станах учител и не само, че не съжалявам, но съм изключително доволна за това решение. И всички ми казват, че съм взела най-правилното решение с тази смяна и че съм попаднала точно на място.

Това е чудесно, защото все пак прекарваме доста време на работното си място и трябва да се чувстваме удовлетворени от това, с което се занимаваме. Говорейки за работното място, ще повдигна и една друга тема - училището, в което преподавате, ще се мести в нова сграда. Каква е целта на това преместване, каква ще бъде новата сграда, къде ще е?

Новата сграда, в която ще се преместим, е съвсем близо до сегашната ни локация, близо до булевард "Цар Борис III" - пак в Южна София, защото много харесваме този район и нашите родители го харесват, дори да не живеят тук, те изпращат децата си на тази локация. 

Снимка: Елица Цонева/ЧОУ "Томас Едисън"

Новата ни сграда е много по-голяма от настоящата. Всъщност, ако нещо е било някаква спирачка досега училището да се развива, то това е бил размерът сградата, на класните стаи. Нашето училище започва своята дейност преди около 8 години и стартира с много малки класове и тогава обемът на сегашните помещения не е бил голям проблем. С времето обаче все повече усещаме, че имаме нужда да се развиваме, а и всички искаме да влезем в една нова, по-модерна сграда, която да отговори на изискванията на учениците ни, да имаме възможност за повече лаборатории, за повече лабораторно-изследователска дейност, тъй като нашето училище има STEM насоченост.

За нас много често казват, че сме страхотно училище, но проблем и пречка е недостатъчно добрата материална база. Така че се надявам от септември, когато ще сме готови вече да отворим врати и за следващите първокласници и да можем да задоволим всичките нужди и желания на нашите ученици и техните родители.

Освен СофтУниада ТИЙНС, има ли други инициативи, които организирате, и какви проекти предвиждате в бъдеще?

Да, първо планираме да отворим нашите школи по интереси за външни ученици. Съвсем скоро предстои да пуснем и една школа по математика за малки ученици. Имаме много интересни школи, някои от които са уникални - например школата по състезателно програмиране, която аз водя, няма аналог в България. Искаме да ги отворим и за външни ученици, така че повече деца да имат възможност да учат, да се развиват и възползват от тях. 

Със сигурност ще правим още проекти с други училища, работим в посока общи проекти и с университети и се стараем да създаваме постоянни и трайни партньорства, както и всяка година да предлагаме нови и интересни проекти на децата.

Снимка: Елица Цонева/Личен архив

Иначе в училище наистина провеждаме доста неща, като част от тях публикуваме и на нашата Facebook страница. Те включват работилници, STEM работилници, в които децата участват в практически уроци, които не са предвидени в стандартната учебна програма, но с които могат да развиват и допълнителни практически умения. Правим още обогатяващо образование, с което се стараем и да ги обогатим културно, в сферата на изкуствата, на спорта и т.н.

Много са проектите и няма да мога да разкажа за всички тях, но ще си позволя да разкажа за един от тях, защото е много интересен и дава много добри практически резултати. Това е проектът "Намери си работа". В него нашите седмокласници, докато изучават информационни технологии, по които аз преподавам, започват да учат какво е автобиография, мотивационно писмо. Всеки от учениците има за задача да създаде свои собствени и се оказва, че това им е много полезно, защото след това провеждаме и практическо интервю - такова, каквото биха имали, ако кандидатстват за истинска работа. Правим една симулация на процеса, за да видят децата какво се случва, какви грешки не трябва да допускат.

Ползите от този са проект е, че всяка година имаме деца, които кандидатстват в чужбина, в България в различни по-специализирани гимназии, където се влиза именно с явяване на интервю, с писане на мотивационно есе и т.н.

Всички тези умения са им от полза и самите те са изключително доволни от практическия процес.

 

* Елица Цонева е утвърден преподавател, получил национално и международно признание за своята работа с малки ученици (7-12 г.), в света на компютърното моделиране и технологиите.

Под нейно ръководство, десетки отбори и индивидуални състезатели спечелиха национални и международни отличия за призови места от конкурси и олимпиади. За периода 2024-2019 година, включително през периода на онлайн обучението, 120 нейни ученици 1. до 7. клас, спечелиха близо 200 награди от национални и световни конкурси и олимпиади по компютърно моделиране и информационни технологии. В някои от тях, България за първи път завоюва призови места. Нейната работа е причината училище ЧОУ "Томас Едисън" три поредни години да печели наградата за училище - STEM лидер на България.

Авторската ѝ учебна програма има награда от Българска академия на науките за принос в образованието, от Президента на България, Българската асоциация по информационни технологии и др. Автор е и на научни статии в сферата на образованието.

Създател е и на единствената публична интернет група за информация за състезания по компютърно моделиране, информатика, информационни технологии и стипендии, както и на много други доброволчески инициативи, с които помага на голям кръг от хора.

Елица Цонева работи както с надарени деца, така и с деца със специални потребности. Не се страхува да обърне внимание на тези, които други школи са отхвърлили, заради предразсъдъци.

Състезание по програмиране за деца? Да, и то с помощта на един от най-награждаваните учители у нас 10

Състезание по програмиране за деца? Да, и то с помощта на един от най-награждаваните учители у нас

Трудно ли се преподава информатика на учениците, какво представлява СофтУниада ТИЙНС, какви са наградите и какви са предизвикателствата в днешното обучение - сподели специално за Dir.bg Елица Цонева

| Автор : Радостина Димитрова 0 3151 Снимки в колаж: iStock by Getty Images/Елица Цонева/Личен архив

Все повече българчета пробиват на световни състезания по математика, информатика или пък програмиране. Връщането в родината с куп медали и отличия звучи за много деца, а и възрастни, като нещо изключително непостижимо, сложно, трудно и дори скучно. 

Истината обаче е, че точните науки могат да са много по-забавни за учениците и да се изучават на високо ниво и в българските училища. Нещо повече - в страната ни се организират и състезания по програмиране за деца, а конкуренцията може да бъде повече от сериозна. 

И скоро - на 6 и 7 април 2024 година, ще се проведе точно такова състезание - СофтУниада ТИЙНС, което отваря вратата към света на дигиталното творчество и иновациите, предлагайки на учениците от пети до седми клас уникалната възможност да се изявят в програмирането, дизайна или предприемачеството и да създадат свой собствен проект, който може да бъде игра, презентация или дизайн на плакат, а също така и да спечелят страхотни награди.

Един от организаторите на събитието е учителят по информатика Елица Цонева*, която не просто е открила своето призвание в работата с деца, но е и един от най-награждаваните учители в България.

Трудно ли е да се преподава информатика на малките ученици, какво представлява състезанието по програмиране и какви са наградите, с какви предизвикателства се сблъсква училището, в което е заместник-директор, и защо то ще има скоро нова сграда - разказа самата тя в специално интервю за Dir.bg.

Как се роди идеята за състезанието СофтУниада ТИЙНС и какво всъщност представлява то?

Състезанието обединява три категории, като първата е програмиране за деца по материала, който те изучават в училище, но и надграден - очаква се едно малко по-високо ниво за наистина заинтересувани състезатели. Втората категория е предприемачество, като тук се очаква да се видят проекти на млади предприемачи за реализация на продукт, който може да е техен, измислен. Участниците в тази категория трябва да подготвят презентация, чрез която да представят своя продукт. Третата категория е дизайн, където се очаква да бъдат представени дизайни на плакати, като състезателите имат пълната свобода да изберат инструмента, с който ще направят този плакат. 

Самото представяне ще бъде онлайн, така че всеки състезател трябва да изпрати линк към съответния документ в сайта на СофтУниада ТИЙНС, да го прикачи в предварително предвидена форма за информация.

Крайният срок за подаване на документи за участие в СофтУниада ТИЙНС 2024 е 17 март, а начинът за регистрация в състезанието и всички подробности около него можете да прочетете ТУК>>>

Снимка: Елица Цонева/Личен архив

Как се роди тази идея? Истината е, че в тази възраст - пети-седми клас, има много малко подобни състезания за програмиране. Няколко такива формата по една или друга причина, може би и заради пандемията, не се състояха. Целта на създаването на това състезание е да запълни тази ниша и да поощри както децата, така и тези учители, които ги подготвят, защото и за тях има предвидени мотивационни награди, да ги амбицира да бъдат креативни, последователни и да създадат едни наистина оригинални проекти.

Какви ще бъдат наградите за победителите? Има ли някакви специални привилегии за отличилите се ученици?

За всяка една от категориите, които са общи за пети и седми клас, има предвидени първа, втора и трета награда, съответно в размер на 500 лева за участник (ако е екип, си поделя сумата), 200 лева и 100 лева. Вероятно ще има и допълнителни материални награди и изненади за участниците, както и за техните учители.

Отделно, тъй като организатор на това събитие е частната професионална гимназия "СофтУни БУДИТЕЛ", в която има паралелки по приложно програмиране, по дизайн, по предприемачество, най-добре представилите се участници ще спечелят кредити, които ще им дадат правото на стипендия за 5-годишно обучение в гимназията. Това е наистина доста сериозна и голяма награда - ще спести финанси на родителите и ще даде възможност на децата да учат в мечтаната от тях паралелка.

Може би не за първи път организирате това състезание. Има ли нещо, с което то е надградено тази година, и от друга страна, вие виждате ли развитие в знанията и подготовката на децата, които се интересуват от тази сфера?

Много ви благодаря за този въпрос. Всъщност специално това състезание е първото издание за пети-седми клас. Преди това СофтУниада е имало от първи до шести клас, тоест за седми изобщо не е било предвидено и е имало само категория програмиране със Scratch. 

По отношение на надграждането на знания -  аз съм участвала като жури в български и в международни състезания по програмиране, самата аз водя състезателни школи и имам наблюдения, че през последните години изключително много се повишиха изискванията, особено в състезанията по блоково програмиране, от които се интересувам, защото имам мои ученици, спечелили световни призове.

Снимка: Елица Цонева/Личен архив

Тази година един седмокласник от училището, в което аз преподавам - ЧОУ "Томас Едисън", спечели второ място на световно състезание. Това до момента не се беше случвало, тъй като там преобладават азиатските участници, които са много силни, много добре подготвени, а същото се наблюдава и в състезанията по математика. Наистина азиатските състезатели доминират на такъв тип състезания, но българче успя да се класира на второ място сред хиляди участници от над 50 държави от цял свят.

Наистина е трудно за българско дете да пробие, но всъщност все повече са тези състезатели от България, които успяват. И това е, защото децата започват да надграждат своите знания, да се интересуват, да търсят и допълнителна информация, свързана с изкуствения интелект, и възможности за неговата интеграция в техните проекти, така че да ги направят по-сложни и по-атрактивни. 

Цялото това старание, което те полагат, предполага и повишаването на изискванията с всяка следваща година.

Споменахте, че сте учител в ЧОУ "Томас Едисън", но също така сте и заместник-директор там. Как се справяте с предизвикателствата пред днешното обучение, с комуникацията с децата? В днешно време знаем, че често се губи контактът между учителите, учениците и родителите дори. Има ли други инициативи, с които да привличате вниманието на децата и чрез които да им се предостави възможност да разгърнат потенциала си?

В нашето училище, за да можем допълнително да развием талантите на нашите ученици, ние предлагаме и школи по интереси, в които те се включват по тяхно собствено желание. Тези школи са в извънучебно време и разбира се, предполагат една допълнителна мотивация на децата, за да работят и след часовете. Имаме такива школи за ученици от първи до седми клас включително, тъй като сме основно училище.

Аз като преподавател се сблъсквам с това, че имаме ситуации, в които идват деца, които са неподготвени за материала, който ние трябва да преподадем. Случва се те да са с много различно ниво на знания от това в нашето училище - идват от учебни заведения, където е бил много занемарен материалът, не е бил преподаден качествено или изобщо не е бил преподаден. Даже имаме случаи, в които деца споделят, че в тяхното училище дори не са имали компютърен кабинет и те никога не са работили с компютър. Това е голям проблем, тъй като се налага в училище да обучавам деца с коренно различни познания и ниво.

Но приемам това като предизвикателство, изграждам индивидуални планове, обръщам индивидуално внимание на всяко дете, за да не се почувства зле, на първо място - да запазим неговото самочувствие и достойнство, и на второ място - да започне, независимо с какво ниво е дошло, да напредва и да се развива. 

Това са предизвикателствата, които имаме - не само в моя предмет, но и в другите предмети се случва.

В днешно време децата се интересуват предимно от социалните мрежи и за това най-често използват устройствата си - било то таблет, телефон, компютър. Как успявате да накарате учениците да повярват, че извън социалните мрежи има и други важни базисни познания от компютърните науки, които всъщност са в основата на интернет и приложенията, да им задържите вниманието?

Със сигурност не е лесно и със сигурност аз също имам предизвикателства, включително и с школите, с деца, които искат в междучасието да си играят, разсейват се и т.н., но това е неизбежно в днешния свят на технологии. Моите методи през годините, за които аз съм получила и доста признания. Станах единственият учител на българско основно училище, който е награден от президента с наградата "Джон Атанасов" за учител вдъхновител. Това е голямо признание, че въобще учител от начално училище може да получи такова признание.

Снимка: Президентство

Получавала съм и други награди, но да постигна всичко това, да мотивирам деца всяка година да се явяват на международни състезания и да имаме международни призове - успявам, първо, говорейки си много често с децата, безкрайно честно, казвайки им какво те могат да постигнат, защото е много трудно за дете, на което целият му живот се концентрира в една година, да му обясняваш след 3-4 години какво ще се случи. Децата в общия случай са фокусирани в днес, утре, най-много вдругиден. И всъщност, поставяйки краткосрочни цели, управлявайки целия този процес, нагаждайки се към всяко едно дете, към нуждите и интересите му, успявам да стигна до децата. Това е за мен начинът.

Работим индивидуално, а не просто в група, това е много труд, но полагайки го, за да разберем всяко едно дете какво го мотивира, какъв е начинът, който работи при него. При всички случаи не е лесно да се намери тази информация, но в момента, в който я намерим, започвам да прилагам всичко, което знам, за да не допусна дадено дете да загуби мотивация.

А как успявате да мотивирате себе си да бъдете преподавател, да упражнявате тази професия и да я предпочетете пред това да се реализирате в някоя IT компания? Вие сте един от най-награждаваните учители в цялата страна, това ли е вашето призвание?

Аз всъщност идвам от IT индустрията и взех за себе си решение да напусна една изключително високоплатена работа като IT специалист. 15 години работих в тази индустрия по много важни и включително национални проекти, но в един момент усетих, че въпреки професионалната реализация, нещо не ми достига в личностен план и разбрах, че това е работата с деца. Аз много обичам децата и много обичам да работя с тях.

Снимка: Елица Цонева/Личен архив

Поканата да дойда в училище дойде най-неочаквано и за мен. В началото бях неуверена, но в един момент признах пред себе си, че може би това е, което не ми достига и което бих искала да правя, смело се гмурнах в новото предизвикателство, станах учител и не само, че не съжалявам, но съм изключително доволна за това решение. И всички ми казват, че съм взела най-правилното решение с тази смяна и че съм попаднала точно на място.

Това е чудесно, защото все пак прекарваме доста време на работното си място и трябва да се чувстваме удовлетворени от това, с което се занимаваме. Говорейки за работното място, ще повдигна и една друга тема - училището, в което преподавате, ще се мести в нова сграда. Каква е целта на това преместване, каква ще бъде новата сграда, къде ще е?

Новата сграда, в която ще се преместим, е съвсем близо до сегашната ни локация, близо до булевард "Цар Борис III" - пак в Южна София, защото много харесваме този район и нашите родители го харесват, дори да не живеят тук, те изпращат децата си на тази локация. 

Снимка: Елица Цонева/ЧОУ "Томас Едисън"

Новата ни сграда е много по-голяма от настоящата. Всъщност, ако нещо е било някаква спирачка досега училището да се развива, то това е бил размерът сградата, на класните стаи. Нашето училище започва своята дейност преди около 8 години и стартира с много малки класове и тогава обемът на сегашните помещения не е бил голям проблем. С времето обаче все повече усещаме, че имаме нужда да се развиваме, а и всички искаме да влезем в една нова, по-модерна сграда, която да отговори на изискванията на учениците ни, да имаме възможност за повече лаборатории, за повече лабораторно-изследователска дейност, тъй като нашето училище има STEM насоченост.

За нас много често казват, че сме страхотно училище, но проблем и пречка е недостатъчно добрата материална база. Така че се надявам от септември, когато ще сме готови вече да отворим врати и за следващите първокласници и да можем да задоволим всичките нужди и желания на нашите ученици и техните родители.

Освен СофтУниада ТИЙНС, има ли други инициативи, които организирате, и какви проекти предвиждате в бъдеще?

Да, първо планираме да отворим нашите школи по интереси за външни ученици. Съвсем скоро предстои да пуснем и една школа по математика за малки ученици. Имаме много интересни школи, някои от които са уникални - например школата по състезателно програмиране, която аз водя, няма аналог в България. Искаме да ги отворим и за външни ученици, така че повече деца да имат възможност да учат, да се развиват и възползват от тях. 

Със сигурност ще правим още проекти с други училища, работим в посока общи проекти и с университети и се стараем да създаваме постоянни и трайни партньорства, както и всяка година да предлагаме нови и интересни проекти на децата.

Снимка: Елица Цонева/Личен архив

Иначе в училище наистина провеждаме доста неща, като част от тях публикуваме и на нашата Facebook страница. Те включват работилници, STEM работилници, в които децата участват в практически уроци, които не са предвидени в стандартната учебна програма, но с които могат да развиват и допълнителни практически умения. Правим още обогатяващо образование, с което се стараем и да ги обогатим културно, в сферата на изкуствата, на спорта и т.н.

Много са проектите и няма да мога да разкажа за всички тях, но ще си позволя да разкажа за един от тях, защото е много интересен и дава много добри практически резултати. Това е проектът "Намери си работа". В него нашите седмокласници, докато изучават информационни технологии, по които аз преподавам, започват да учат какво е автобиография, мотивационно писмо. Всеки от учениците има за задача да създаде свои собствени и се оказва, че това им е много полезно, защото след това провеждаме и практическо интервю - такова, каквото биха имали, ако кандидатстват за истинска работа. Правим една симулация на процеса, за да видят децата какво се случва, какви грешки не трябва да допускат.

Ползите от този са проект е, че всяка година имаме деца, които кандидатстват в чужбина, в България в различни по-специализирани гимназии, където се влиза именно с явяване на интервю, с писане на мотивационно есе и т.н.

Всички тези умения са им от полза и самите те са изключително доволни от практическия процес.

 

* Елица Цонева е утвърден преподавател, получил национално и международно признание за своята работа с малки ученици (7-12 г.), в света на компютърното моделиране и технологиите.

Под нейно ръководство, десетки отбори и индивидуални състезатели спечелиха национални и международни отличия за призови места от конкурси и олимпиади. За периода 2024-2019 година, включително през периода на онлайн обучението, 120 нейни ученици 1. до 7. клас, спечелиха близо 200 награди от национални и световни конкурси и олимпиади по компютърно моделиране и информационни технологии. В някои от тях, България за първи път завоюва призови места. Нейната работа е причината училище ЧОУ "Томас Едисън" три поредни години да печели наградата за училище - STEM лидер на България.

Авторската ѝ учебна програма има награда от Българска академия на науките за принос в образованието, от Президента на България, Българската асоциация по информационни технологии и др. Автор е и на научни статии в сферата на образованието.

Създател е и на единствената публична интернет група за информация за състезания по компютърно моделиране, информатика, информационни технологии и стипендии, както и на много други доброволчески инициативи, с които помага на голям кръг от хора.

Елица Цонева работи както с надарени деца, така и с деца със специални потребности. Не се страхува да обърне внимание на тези, които други школи са отхвърлили, заради предразсъдъци.