Apple води "тиха война" срещу Google
Преди време съоснователят на Apple Стив Джобс нарече Android "откраднат продукт"
Apple предприема стъпки за отделяне на мобилната си операционна система от функциите, предлагани от Google. Става дума за самостоятелни приложения за навигация, търсене и реклама, пише The Financial Times.
Двата гиганта от Силиконовата долина са съперници на пазара на смартфони, откакто Google придоби и популяризира операционната система Android в началото на този век.
Съоснователят на Apple Стив Джобс нарече Android "откраднат продукт", който имитира мобилния софтуер на iOS на Apple. Оттогава са минали над 10 години, но съперничеството между двете компании навлиза в нова фаза.
Вътрешен източник от Apple разкрива, че компанията води "тиха война" срещу Google. Целта е по-голяма независимост от услугите на Google и разработката на успешни конкуренти.
Първият фронт на тази битка е картографирането. Началото бе поставено през 2012 г., когато Apple пусна Maps, премахвайки предварително изтеглено приложение Google Maps.
Стартът на Apple Maps обаче бе пълен с бъгове. Някои мостове например изглеждаха деформирани и потънали в океаните . Главният изпълнителен директор Тим Кук заяви тогава, че "изключително съжалява за разочарованието, което приложението е причинило на клиентите".
Картите на Apple обаче се подобриха значително през последното десетилетие.
По-рано този месец Тим Кук обяви Business Connect, функция, която позволява на компаниите да заявят своето цифрово местоположение, за да могат да взаимодействат с потребителите, да показват снимки и да предлагат промоции.
Това е пряко предизвикателство към Google Maps, който си партнира с платформата за препоръки Yelp, за да предлага подобна информация и прави приходи от реклама и такси за препоръки.
Business Connect отива по-далеч, като се възползва от операционната система на Apple, за да даде на потребителите на iOS уникални функции, като безпроблемна интеграция с Apple Pay или Business Chat.
"Apple е в много добра позиция да се отделя от Google все повече и повече, до голяма степен под прикритието на поверителността на потребителите", каза Кори Мънчбах, главен изпълнителен директор на BlueConic.
Вторият фронт в битката е търсенето. Докато Apple рядко обсъжда продукти, докато са в процес на разработка, компанията отдавна работи върху функция, известна вътрешно като "Apple Search" - инструмент, който да има капацитета прецизно да отговаря на "милиарди търсения" на ден.
Предложението за търсене на Apple беше разширено с покупката през 2019 г. на Laserlike, стартираща компания за изкуствен интелект, основана от бивши инженери на Google.
Джош Кьониг, главен стратегически директор в Pantheon, платформа за операции на уебсайтове, каза, че Apple може бързо да отхапе 92-процентния дял на Google в пазара за търсене, като премахне Google като настройката по подразбиране за 1,2 милиарда потребители на iPhone.
"Ако Apple можеше да изгради нещо, което по същество да е толкова добро, колкото "Google classic" - Google около 2010 г., когато беше проста търсачка, по-малко оптимизирана за приходи от реклами - хората може просто да предпочетат това", каза Кьониг.
Но премахването на Google би било скъпо. Причината за това не е свързана с разходите по разработката и поддръжката на собствена търсачка.
Google плаща на Apple между 8 и 12 милиарда долара годишно, за да бъде търсачката по подразбиране в iOS. Въпреки това Apple очевидно има планове плавно да измества своя основен съперник.