С понижение в обема на търговията и броя на изтеглените приложения се характеризира третото тримесечие на най-големите мобилни платформи за пазаруване на софтуер - App Store на Apple и Google Play на Alphabet. Това показват данните на една от най-разпознаваемите фирми в областта на пазарния анализ на приложения Sensor Tower, цитиран от БТА.

За тримесечието, приключило през септември, генерираните приходи от посочените по-горе мобилни платформи са в размер на 31,6 милиарда долара или с 4,8 на сто под реализираните постъпления за съответния период на 2021 г., сочат данните на аналитичната компания.

Продължава тенденцията от предишното тримесечие онлайн магазинът на Apple да реализира два пъти повече продажби от този на Google Play. През лятното тримесечие постъпленията на компанията, базирана в Купертино, Калифорния, възлизат на 21,2 милиарда долара или с 2,4 на сто по-малко от същия период на 2021 г. Данните за приложението, чиято компания майка е Alphabet, показват по-значителен спад. За периода юни-септември понижението в приходите на Google Play възлиза на 9,6 на сто, като генерираните приходи са в размер на 9,6 милиарда долара.

Неигрови приложения

TikTok, известна като Douyin в Китай, продължава да е приложението, които привлича най-много приходи, като се вземе предвид комбинираното им представяне в App Store и Google Play. През изминалото тримесечие постъпленията на потребителите, които ползват китайското приложение за кратки видеа достига 914,4 млн. долара. От своя дебют в онлайн магазините на Apple и Alphabet (2016 - 2017 г.) TikTok генерира общи постъпления от 6,3 милиарда долара.

Популярното сред най-младите потребители на мобилни устройства приложение е реализиращото най-много постъпления в App Store. При Google Play водеща позиция заема приложението за допълнително дисково пространство Google One с постъпления от 330 милиона долара.

TikTok също така счупи още един рекорд през третото тримесечие на 2022 г., като продължи поредицата си като приложението генериращо най-много приходи за тримесечие в продължение на четвърти пореден отчетен период.

В общодостъпният доклад (без подробно описание на приходите на всяко едно приложение - бел. р.) на Sensor Tower класацията за приложенията, генериращи най-много приходи за двете платформи изглежда така:

1. TikTok

2. YouTube

3. Google One

4. Tinder

5. Disney+

По отношение на броя на свалените приложения от двете най-популярни мобилни платформи за търговия със софтуер се отчита понижение от 1 процент на годишна база през третото тримесечие до 35,3 милиарда свалени апликации и игри.

Понижението на показателя се дължи на представянето на Google Play, където за периода са свалени 27 млрд. приложения от различните потребители, което представлява понижение на годишна база от 2,2 на сто. При App Store се отчита увеличаване в броя на инсталираните за първи път приложения и игри до 8,2 млрд. пъти, което е ръст спрямо периода юни-септември 2021 с 2,2 пъти.

TikTok отново е най-тегленото неигрово приложение и на двете платформи, достигайки приблизително 196,5 милиона инсталации през разглеждания период. През първата половина на 2022 г. Instagram е номер 1 по изтегляния в Google Play, но през третото тримесечие на годината разменя това място с друго приложение Meta - Facebook, което отбеляза приблизително 150,3 милиона инсталации на платформата за търговия на Android.

Най-сваляните приложение и в двете платформи за третото тримесечие са:

1. TikTok

2. Instagram

3. Facebook

4. WhatsApp

5. Messenger

Игри

Потребителските разходи за мобилни игри са намалели още по-рязко, отколкото теза за приложенията, като приходите за категорията са спаднали с 12,7 процента на годишна база до 19,3 милиарда долара през третото тримесечие. Както App Store, така и Google Play отчитат по-малко приходи в сравнение с предходния период, като разходите за мобилни игри на платформата на Apple се понижават с 9,8 процента на годишна база до 11,9 милиарда долара, а пазарът на платформата на Android регистрира 7,4 милиарда долара, или спад от 16,9 процента на годишна база.

Както и през първото полугодие на 2022 г., първите три най-печеливши мобилни игри през наблюдавания период са Honor of Kings, PUBG Mobile и Genshin Impact.

Honor of Kings, което е заглавие номер 1, отбелязва приблизително 639,3 милиона долара постъпления през третото тримесечие, докато втората PUBG Mobile и третата Genshin Impact регистрират съответно 450,6 милиона долара и 369,7 милиона долара.

Най-сваляните игри са Subway Surfers, Stumble Guys и Garena Free Fire. Броят на свалянията им е съответно 86,2 милиона, 77 милиона и 62,3 милиона пъти.

Като цяло през третото тримесечие се забелязва задържане на нивата на инсталации на игри спрямо второто в размер на около 13,7 млрд. пъти. Притежателите на iPhone са свалили игри в обем от 2,1 милиарда пъти, а тези с мобилни устройства на Android - 11,6 млрд пъти.

Прогноза

На фона на продължаващото влошаване на икономическата обстановка се очаква трудно последно тримесечие по отношение на представянето на двата най-големи онлайн магазина за мобилни приложения. Допълнително затруднение за потребителите се очаква да бъде и повишението на цените от страна на Apple в App Store, което влезе в сила в някои региони от 5 октомври. То ще засегне всички страни от еврозоната, Япония, Южна Корея, Швеция, Полша, Чили, Виетнам и др.

През юни Sensor Tower обяви, че до 2026 г. похарчените пари за приложения, покупки в приложенията и абонаменти ще достигнат 233 милиарда долара. През 2021 г. пазарът възлизаше на 132 милиарда долара което би било повишение с около 77 на сто.