Нараства информираността на хората по темите на отговорното потребление на технологии и мнозинството от потребителите са готови на по-сериозен ангажимент към тях. Това сочат резултатите от ново проучване за навиците и тенденциите в използването на електронни устройства у нас. Допитването е осъществено сред 1011 участници на възраст между 15-65 г. в периода 14-26 юни 2023 г. от социологическа агенция KANTAR по поръчка на Yettel. Изследването има за цел да покаже тенденциите в употребата на различни електронни устройства в контекста на устойчивото развитие, какво мотивира потребителите да ги сменят и как и къде приключва жизненият им цикъл.

Данните от проучването показват, че смартфоните са устройствата, които потребителите сменят най-често. 17% от анкетираните споделят, че използват мобилния си телефон поне 24 месеца преди си вземат нов, 46% избират да го сменят след две години, а 3% - всяка година. Едва 33 на сто от анкетираните отговарят, че си купуват нов мобилен апарат, когато старият им се счупи. При останалите електронни устройства тенденцията е обратна - цели 66% от хората се решават на покупка на нов телевизор, компютър, лаптоп или таблет едва когато старият им спре да работи.

Снимка: Yettel

Намалява тенденцията потребителите да пазят старите си апарати като резервни, като най-сериозен спад се наблюдава при мобилните телефони - от 49% през 2022 г. на 43% през 2023 г. При покупка на нов смартфон 35% от потребителите избират да подарят стария на близък или приятел - тренд, който е без промяна през 2023 г., расте обаче броят на хората, които продават стария си телефон - от 18% през 2022 г. на 22% през 2023 г.

"За нас беше особено важно да разберем доколко хората свързват използването на тези устройства с практиките на рециклирането, кръговата икономика и грижата за околната среда като цяло; кои от тях познават и прилагат и кои биха внедрили във всекидневието си в бъдеще", обяснява мотивите зад изследването Маргита Колчева, старши съветник "Устойчиво развитие" в Yettel. За първи път телекомът прави такова през 2022 г., като през 2023 г. увеличава обхвата му с допълнителни теми и въпроси.

Справянето със замърсяването от електронния отпадък е основен фокус в зелените усилия на Yettel. Миналата година телекомът даде старт на кампанията "Рециклирай и спести", която мотивира потребителите да предават старите си апарати за рециклиране срещу отстъпки за разнообразие от нови устройства. Благодарение на инициативата и на мащабна дигитална комуникационна кампания за отговорно ползване на технологиите само за една година телекомът успя да отчете троен ръст във върнатите устройства. Всеки потребител, независимо дали е клиент на телекома или не, може да занесе работещ или повреден смартфон, таблет, смарт часовник, зарядно или друга дребна електроника за рециклиране във всеки магазин на оператора.

Снимка: Yettel

С цели 12 на сто за една година нараства информираността на потребителите, че сред мобилните оператори има такива, които събират и рециклират стари устройства. През 2022 г. 64% от анкетираните са отговорили, че наясно с тази възможност, докато през 2023 г. броят на запознатите вече е 76%. Когато говорим за предприемане на действия обаче, дори групата на осведомените по темата потребители все още не се ангажира активно с тази практика. Едва 11% тях през 2023 г. отговарят, че са предавали старо устройство за рециклиране, срещу 10% през 2022 г. Въпреки това 70% от хората заявяват готовността си да започнат да го правят в бъдеще.

Мнозинството от хората споделят и че са възприели различни практики във всекидневието си за по-отговорно ползване на технологиите: трият стари файлове от устройствата си, за да освободят памет (65%), изваждат зарядните от електрическата мрежа, когато не ги използват (58%), ограничават изпращането на маловажни имейли (57%), премахват стари файлове от облачните пространства, за да освободят място (55%).

Снимка: Yettel

В края на миналата година Yettel обяви своята ESG стратегия 2028, с която заяви дългосрочен ангажимент към целите на устойчивото развитие. Сред приоритетите на телекома са намаляване на въглеродния отпечатък на компанията в обхват 1, 2 и 3 до 2050 г., събиране и рециклиране на 127 хил. кг. електронен отпадък, както и достигане до 2,5 млн. потребители на година с полезна информация за устойчивия начин на живот.

Повече за ESG стратегията на Yettel и за усилията на компанията в подкрепа на устойчивото развитие можете да видите тук.


Материалът е предоставен от Yettel.