20 години от откриването на "най-червения" и отдалечен обект в Слънчевата система | IT.dir.bg

Снимка: NASA

Заради Седна по-късно Плутон е изваден от списъка с планетите

Преди 20 години медиите по света обявяват откритието на нова планета, пише БТА. Най-отдалеченият обект, за който някои астрономи казват, че е 10-та планета в Слънчевата система, може да си има луна, съобщава Би Би Си на 15 март 2004 година. Истината се оказва по-различна.

Обектът, наречен Седна, всъщност е открит от Майкъл Браун (Калтех), Чад Трухильо (Обсерватория Джемини) и Дейвид Рабиновиц (Университет Йейл) на 14 ноември 2003 г. Работата им започва през 2001 година в  обсерваторията Паломар близо до Сан Диего, Калифорния. В последствие се оказва, че Седна е била заснета и по-рано, но разстоянието и размерите ѝ не са били правилно установени.

През 2004 година откритието е потвърдено с новия космически телескоп "Спицер" и телескопа "Хъбъл". Космическото тяло се намира по-далече от останалите планети на Слънчевата система. Размерите му са около 2/3 от тези на Плутон.

Обектът носи името на богинята Седна от ескимоската митология, за която се е вярвало, че живее в дълбините на Северния ледовит океан. Преди да бъде наименуван официално, за обекта се използва означението 2003 VB12.

Седна има силно ексцентрична орбита, с афелий от 942 АЕ. Когато е в него, Седна е повече от 1000 пъти по-отдалечена от Слънцето в сравнение със Земята и получава по-малко от една милионна част от слънчевата енергия, достигаща горните слоеве на земната атмосфера. Обектът е открит на разстояние 90 АЕ от Слънцето, приближавайки своя перихелий от 76 АЕ. Той ще бъде достигнат през 2075 година, когато планетата-джудже ще е най-близо до Слънцето.

На Седна са необходими 11 487 години, за да извърши една пълна орбита около Слънцето.

Наблюдения, направени в Чили, показват, че Седна е един от най-"червените" обекти в Слънчевата система, почти толкова колкото Марс. За разлика от Плутон и Харон обаче, на повърхността на Седна има много малко метанов и воден лед. Според Чадуик Трухильо червеникавият цвят се дължи на "въглеводородна мътилка".

Седна поражда спора за определението на понятието планета и е пряко отговорна за изваждането на Плутон от тази категория.

Това обаче не е единствения дебат свързан със Седна. Изключително издължената орбита води до налагането на хипотезата, че в най-далечните краища на Слънчевата система има истинска девета планета, която е доста масивна и влияе на орбитите на всички транснептунови обекти.

Според други хипотези Седна може да е била изтласкана в орбитата си от гравитационното влияние на преминаваща в близост до Слънцето звезда. Други твърдят, че тя дори е "открадната" от нашето Слънце.

Заради Седна по-късно Плутон е изваден от списъка с планетите