Астрономи озадачени от планета с необичайно ниска плътност | IT.dir.bg

Снимка: NASA

Учените имат теории за екзопланетата

Астрономи от Националната обсерватория Кит Пийк са забелязали особена газова гигантска екзопланета на около 580 светлинни години с плътност на маршмелоу.

Маршмелоу са вид сладкарски изделия, които обикновено се правят от захар, вода и желатин, бити до кашична консистенция.

Оказва се, че това може да е планетата с най-ниска плътност, откривана някога, твърди ново проучване, публикувано в The Astronomical Journal.

Планетата, TOI-3757b се върти близо до своята звезда червено джудже. Червените джуджета са малки звезди, които все още поддържат реакции на ядрен синтез в сърцевината си. Те придобиват своя отчетлив червен вид поради относително ниските повърхностни температури в сравнение с други звезди като нашето Слънце.

И все пак, поради това колко летливи могат да бъдат техните повърхности, е необичайно газова планета да се образува в орбита на червено джудже, тъй като разрушителни събития като слънчеви изригвания могат лесно да унищожат атмосферата на планетата.

"Гигантските планети около звездите червени джуджета традиционно се смятат за трудни за формиране", каза водещият автор на изследването Шубам Канодиа, изследовател в Института за наука Карнеги, в съобщение за пресата.

Учените вярват, че по-ниското изобилие от тежки елементи в звездата може да означава, че ядрото се е образувало по-бавно, забавяйки смесването на газ от зараждащата се звезда и следователно намалявайки нейната плътност в дългосрочен план.

Но може да е и резултат от леко колеблива орбита.

Към момента астрономите смятат, че орбитата на газовия гигант е леко елипсовидна. Това означава, че в определени моменти той лети твърде близо до слънцето си, което го кара да прегрява и да се разширява в процеса, не по-различно от изгорял маршмелоу.

За последващи наблюдения астрономите се надяват, че ще получат шанса да насочат космическия телескоп "Джеймс Уеб" на НАСА към разредената планета и други екзопланети като нея.

"Намирането на повече такива системи с гигантски планети - за които някога се смяташе, че са изключително редки около червените джуджета - е част от нашата цел да разберем как се формират планетите", каза Канодиа.

Учените имат теории за екзопланетата

Но може да е и резултат от леко колеблива орбита.