Астрономи са създали най-чувствителното радиоизображение на древен звезден куп, съобщават ДПА и БТА.

То е на втория по яркост кълбовиден звезден куп в нощното небе - известен като "Тукане 47" (47 Tucanae). Учените са открили и непознат досега радиосигнал от центъра на клъстера.

Астрономът Араш Бахрамян от Международния център за радиоастрономически изследвания (ICRAR), Австралия, заяви, че звездните купове са древен реликт от ранната Вселена.

"Кълбовидните купове са много стари, гигантски звездни кълба, които виждаме около Млечния път". Те са невероятно плътни, с десетки хиляди до милиони звезди, събрани заедно в една сфера. Нашето изображение е на "Тукане 47", един от най-масивните кълбовидни купове в галактиката. Той има над милион звезди и много ярко, много плътно ядро", обясни той.

Изображението е създадено в резултат на повече от 450 часа наблюдения на телескопа ATCA (Australia Telescope Compact Array) на Австралийската организация за научни и индустриални изследвания (CSIRO). Това е най-детайлното и чувствително радиоизображение, създавано някога от австралийски радиотелескоп.

Радиовълните от небесни обекти като планети и звезди се движат в пространството също като светлината и радиотелескопите могат да ги прихващат.

Астрономите често преобразуват тези сигнали в картини, създавайки радиоизображения.

Клъстерът може да се види с невъоръжено око и за първи път е каталогизиран през 1700 г., но подробното му разглеждане позволи на астрономите да открият незабелязан дотогава невероятно слаб радиосигнал в центъра.

Научният ръководител Алесандро Падуано от университета "Къртин" поясни, че засичането на сигнала е вълнуващо откритие и може да се дължи на една от две възможности:

"Първата е, че "Tукане 47" може да съдържа черна дупка с маса някъде между свръхмасивните черни дупки, открити в центровете на галактиките, и звездните черни дупки, създадени от колапсирали звезди. Въпреки че се предполага, че в кълбовидните купове съществуват черни дупки със средна маса, все още не е открита такава. Ако този сигнал се окаже черна дупка, това ще бъде изключително значимо откритие и първото в историята радиооткриване на такава дупка в звезден куп".

Вторият възможен източник на сигнала е пулсар - въртяща се неутронна звезда, която излъчва радиовълни.

"Пулсар, намиращ се толкова близо до центъра на звездния куп, също е интересно от научна гледна точка откритие, тъй като може да се използва за търсене на централна черна дупка, която все още не е открита", казва Падуано.

Според откритията, публикувани в The Astrophysical Journal, техниката, използвана за свръхчувствителното изображение, ще помогне на бъдещите радиотелескопи да открият някои от най-слабите по излъчване обекти във Вселената.