Създадоха първия "стаен" свръхпроводник | IT.dir.bg

Снимка: iStock by Getty Images/Guliver Photos

За целта е приложено налягане от 2,6 милиона атмосфери

Американски учени синтезираха първия в света свръхпроводник, използвайки сероводород и метан, който запазва своите свойства при стайна температура от 15 градуса по Целзий, предаде ТАСС.

При все това веществото трябва да бъде подложено на огромно налягане - 2,6 милиона атмосфери. Агенцията цитира информация на пресслужбата на Рочестърския университет, която се позовава на статия, публикувана в сп. "Нейчър".

"Свръхпроводниците притежават куп удивителни свойства, но тяхното създаване досега не се увенча с техническата революция, за която си мечтаехме. За това пречеха свръхниските температури, необходими за тяхното функциониране. Нашето откритие ще разчупи тези ограничения и ще ни позволи да приложим свъхпроводниците масово в практиката", заяви един от авторите на проучването, доц. Ранга Диас.

Екипът провел експерименти, смесвайки сероводород с различни материали. Първоначално учените провели опити с хидриди от тежки метали. Но впоследствие се насочили към различни органични вещества. Те добре се смесват с чистия водород и със сероводорода и притежават сходни по размерите си молекули. Така се стигнало до идеалната смес от сероводород и метан, която била подложена на огромно налягане. Тя запазвала своята свъхпроводимост и при стайна температура.

За целта е приложено налягане от 2,6 милиона атмосфери