Телескопът "Джеймс Уеб" може да е открил звезди, захранвани от тъмна материя | IT.dir.bg

Снимка: NASA

Тъмните звезди могат да светят десет милиарда пъти по-ярко от Слънцето

Астрономи, използващи космическия телескоп "Джеймс Уеб", твърдят, че са забелязали три древни и невероятно големи звезди, които биха могли да се захранват от тъмна материя.

Изследването е публикувано в Proceedings of the National Academy of Sciences, а учените наричат обектите "тъмни звезди". То може да помогне за разрешаването на несъответствията в настоящия космологичен модел и да задълбочи нашето разбиране за тъмната материя.

"Откриването на нов тип звезда е доста интересно само по себе си, но откриването на тъмната материя, която захранва това - това би било огромно", казва Катрин Фрийз, съавтор на изследването и известен астрофизик в Тексаския университет в Остин.

Учените смятат, че тъмната материя съставлява приблизително 27 процента от Вселената. Тя обаче не може да се наблюдава, не взаимодейства със светлината и за съществуването й няма преки доказателства. Въпреки това именно тъмната материя е ключова за сегашния модел на гравитация и образуване на галактиките.

Учените теоретизират, че тъмната материя може да се състои от слабо взаимодействащи масивни частици (WIMP), за които се смята, че се самоунищожават при сблъсък, освобождавайки топлина.

Ако тези WIMP се сблъскат в облак от срутващи се водородни атоми, техните енергийни взаимодействия могат да захранят тъй наречената тъмна звезда.

Според изследователите това означава, че тъмните звезди могат да нараснат до удивително големи размери, защото няма да разчитат на традиционния ядрен синтез.

Според оценките на астрономите една тъмна звезда може да има маса няколко милиона пъти по-голяма тази на нашето слънце, докато свети до десет милиарда пъти по-ярко.

Ако тъмните звезди са реални, тяхното съществуване може да обясни защо астрономите са наблюдавали твърде много големи галактики в ранните години на Вселената, които би трябвало да отнеме много повече време, за да се образуват след Големия взрив, казаха изследователите. Самата маса на колабираща тъмна звезда може да бъде пряк път към образуването на свръхмасивните черни дупки, необходими за образуването на тези ранни галактики.

Фрийз и нейният екип ще продължат своите наблюдения с помощта на космическия телескоп "Джеймс Уеб", опитвайки се да потвърдят теорията си.

Тъмните звезди могат да светят десет милиарда пъти по-ярко от Слънцето