Изследователите представиха нови доказателства за наличието на два газа, които са тясно свързани с живота на Земята, в атмосферата на Венера, съобщава "Гардиън".

Едната следа е свързана с откриването на амоняк. На Земята този газ е резултат основно от биологична активност.

Наред с това в атмосферата на Венера има и малки количества фосфин, за който се още се спори дали не е с биологичен произход.

Последните открития не са окончателно доказателство за живот на Венера, но отварят врати за нови мисии към планетата.

"Възможно е, ако Венера е преминала през топла, влажна фаза в миналото, след като глобалното затопляне е влязло в сила, животът ще е еволюирал, за да оцелее в единствената ниша, която му е останала - облаците," казва астрофизикът Дейв Клементс.

Докато повърхността на Венера е с температура около 400 градуса по Целзии , то облаците на 50 километра надморска височина там са с температура и налягане като на Земята.

Докато фосфиновият газ технически може да има вулканичен произход, той е много по-обилно произвеждан от бактерии в среди с недостиг на кислород. Затова учените го наричат ​​"биосигнатурен" газ.

Но дали безцветният и миризлив газ наистина съществува в облаците на Венера остава предмет на много дебати. През септември 2020 г. екип от изследователи, ръководен от Джейн Грийвс от Кардифския университет в Обединеното кралство, обяви, че е открил значителни източници на това вещество, новина, която преобърна научния свят. Констатациите обаче веднага бяха поставени под въпрос от други учени.

Оттогава обаче Грийвс и нейният екип се опитват да подкрепят откритието си, като проследяват сигнатурите на газа във времето с помощта на телескопа James Clerk Maxwell в Хавай.

Така те се натъкват и на количества амоняк.

"Дори да потвърдим наличието и на двете вещества, това не е доказателство, че сме открили бактерии, които живеят там днес", призна Грийвс.

Трябва да се направят много повече изследвания, преди да се отсъди категорично дали на Венера има или е имало живот, заключват учените.