Учени от ЦЕРН, домът на Големия адронен колайдер, наблюдаваха изключително рядко явление на субатомно ниво, което може да доведе до ново разбиране за стандартния модел на физиката на частиците, предава Futurism.

В рамките на експеримента NA62, изследователите откриха и измериха ултра-рядък вид разпад на субатомна частица, наречена каон. Това е едно от най-редките взаимодействия, регистрирани някога - според учените, по-малко от един на десет милиарда каони се разпадат по този начин.

Стандартният модел на физиката предвижда този разпад с голяма точност. Наблюдението му предоставя уникална възможност за тестване на настоящите ни знания за субатомния свят.

"Ако измерим отклонение от стандартния модел, това ще бъде ясен знак за нова физика," коментира Кристина Лацерони, физик от Университета в Бирмингам, участвала в изследването.

Редкият разпад на каоните

Каоните, или K-мезоните, се състоят от два кварка. В експеримента учените се фокусираха върху заредените каони, които съдържат един горен кварк и един анти-странен кварк.

При този ултра-рядък разпад заредените каони се разпадат на три частици: заредена частица, наречена пион, както и неутрино и антинеутрино. За да наблюдават това, учените използваха ускорител на частици - Суперпротонния синхротрон на ЦЕРН. С него бяха генерирани каони, които впоследствие бяха измерени с детектор.

Изследователите успяха да уловят разпада, като го наблюдаваха приблизително 13 пъти на 100 милиарда случаи. Това е около 50% по-често от предвиденото от стандартния модел - отклонение, което ще изисква допълнително изясняване.

Потвърждаване на откритията

Това не означава, че стандартният модел е под съмнение. Възможно е резултатите да са съвместими с предсказанията на модела, но несигурността в измерванията все още съществува. Въпреки това, това е най-прецизното измерване на този вид разпад досега. Предишни наблюдения също са регистрирали разпада, но сега е измерен с пет стандартни отклонения - критерий за научно откритие в областта на физиката на частиците.

"Търсенето на нова физика в този разпад изисква още данни, но този резултат е голяма стъпка напред," каза Карим Масри, координатор на експеримента NA62.