Правителство на Чехия
Прага става седалище на навигационна система
Чешката столица Прага се пребори за седалище на европейска институция. Става дума за администрацията на Eвропейската навигационна система „Галилео“, която до две години ще се премести в отредената й сграда в пражкия район Колешовице. 11 държави се конкурираха за проекта и фактът, че той бе спечелен от Чехия, ще й донесе международен престиж, но ще открие и възможност за чешките фирми в областта на астронавтиката.
Сателитната навигационна система „Галилео“ е най-скъпият съвместен европейски проект, на стойност 3,5 млрд. евро. Засега само два сателита са изведени в орбита, но пълното разгръщане на проекта ще включи общо 30 сателита. Сателитната навигация е особено популярна с това, че е в услуга на шофьорите.
Всяка държава, която става седалище на европейска агенция, се превръща и в място, където се провеждат международни конференции, гостуват и дискутират експерти от цял свят. Чехия трябваше да се пребори с конкуренцията на Холандия, която обаче получи само четири гласа на финалното гласуване в Брюксел, докато за Прага дадоха гласа си 22-ма европейски посланици. Изборът на Чехия показва и че Европейският съюз се придържа към по-рано заявени обещания да предостави възможност и на новите европейски членки да стават седалища на европейски агенции. В този смисъл примерът на Чехия би трябвало да е заразителен и за другите нови демокрации да се борят за престижно европейско присъствие на своя територия.
Прага лобира за този проект от 5 години насам. В пражкото седалище на „Галилео“ ще работят около 80 души административен персонал, като част от тях ще се преместят от Брюксел, където се намират в момента. За първите пет години европейската агенция ще обитава сградата си в Прага без всякакъв наем, а след края на този гратисен период ще заплаща на чешките си домакини наем в размер на 75% от пазарната цена.
Мнозина сравняват бума в производството и търговията с навигационните продукти с развоя на мобилните телефони и интернет през 90-те години. Подобни устройства помагат не само за автоматично управление на автомобилите, но облекчават живота на незрящите, помагайки им при ориентацията във външния свят, улеснява търсенето на затрупани от лавини или на плавателни съдове в открито море. Сателитните системи се използват за навигация на тежкотоварните транспорти по магистралите, както и в железопътния транспорт.
Очакванията, свързани с развитието на „Галилео“, са големи. Системата може да създаде 150 000 работни места, от които 90% в Европа. Ефектът „Галилео“ вече се усети в Прага, където още преди оповестяването на решението, че чешката столица е избрана за седалище на сателитната система, отвориха свои филиали фирми от бранша.
Сателитната навигационна система „Галилео“ е най-скъпият съвместен европейски проект, на стойност 3,5 млрд. евро. Засега само два сателита са изведени в орбита, но пълното разгръщане на проекта ще включи общо 30 сателита. Сателитната навигация е особено популярна с това, че е в услуга на шофьорите.
Всяка държава, която става седалище на европейска агенция, се превръща и в място, където се провеждат международни конференции, гостуват и дискутират експерти от цял свят. Чехия трябваше да се пребори с конкуренцията на Холандия, която обаче получи само четири гласа на финалното гласуване в Брюксел, докато за Прага дадоха гласа си 22-ма европейски посланици. Изборът на Чехия показва и че Европейският съюз се придържа към по-рано заявени обещания да предостави възможност и на новите европейски членки да стават седалища на европейски агенции. В този смисъл примерът на Чехия би трябвало да е заразителен и за другите нови демокрации да се борят за престижно европейско присъствие на своя територия.
Прага лобира за този проект от 5 години насам. В пражкото седалище на „Галилео“ ще работят около 80 души административен персонал, като част от тях ще се преместят от Брюксел, където се намират в момента. За първите пет години европейската агенция ще обитава сградата си в Прага без всякакъв наем, а след края на този гратисен период ще заплаща на чешките си домакини наем в размер на 75% от пазарната цена.
Мнозина сравняват бума в производството и търговията с навигационните продукти с развоя на мобилните телефони и интернет през 90-те години. Подобни устройства помагат не само за автоматично управление на автомобилите, но облекчават живота на незрящите, помагайки им при ориентацията във външния свят, улеснява търсенето на затрупани от лавини или на плавателни съдове в открито море. Сателитните системи се използват за навигация на тежкотоварните транспорти по магистралите, както и в железопътния транспорт.
Очакванията, свързани с развитието на „Галилео“, са големи. Системата може да създаде 150 000 работни места, от които 90% в Европа. Ефектът „Галилео“ вече се усети в Прага, където още преди оповестяването на решението, че чешката столица е избрана за седалище на сателитната система, отвориха свои филиали фирми от бранша.