Технологичният колос Apple оглави класацията BrandZ Top 100 на най-ценните брандове в света, съобщават световните медии. С това гигантът сложи край на четиригодишната хегемония на търсачката Google. Подсилена значително от силното представяне на пазара на тaблети и смартфони, марката се оценява на 153,3 милиарда долара - с 84 на сто по-скъпа в сравнение година по-рано, пише expert.bg.
Растежът на Apple до голяма степен се дължи на доброто представяне на iPad, въпреки че и iPhone продължава да жъне успех, обясняват авторите на класацията. Основен двигател на растежа е и фактът, че Apple се представя успешно в луксозния сегмент, т.е. именно по-високите цени правят продуктите на компанията желани от потребителите.
Откакто се изготвя доклада, т.е. от 2006 г. насам, стойността на Apple е скочила с цели 859%. За разлика от феноменален ръст на отрочето на Стив Джобс, Google губи 2% от стойността си и е оценена на 111,5 милиарда долара. Топ 3 се допълва от IBM, която изпреварва веригата за бързо хранене McDonald's.
В резон с бурното развитие на технологичния сектор, шест от първите 10 марки оперират в този сектор - Apple, Google, IBM, Microsoft, AT & T и China Mobile. Най-бързо покачване на стойността пък е измерено при най-голямата социална мрежа в света - Facebook, при която се наблюдава 246% нарастване. Въпреки че за пръв път попада в Топ 100, мрежата застава на 35-то място, като е оценена на 19,1 милиарда долара.
Стойността на Facebook скочи рязко, след като Goldman Sachs обяви, че пуска фонд за инвестиции в мрежата, припомнят авторите на класацията. Внимание в класацията привлича значителният ръст на китайската търсачка Baidu, която е конкурент номер едно на Google на местния пазар. Нейната стойност се покачва със 141%. Търсачката се изкачва с цели 46 места тази година, като вече е под номер 29, оценена на 22,6 милиарда долара.
Не всички ИТ гиганти обаче бележат напредък. Противно на бума в сектора, някои технологични компании, дори отчитат загуби през тази година. Стойността на Nokia, например, е паднала с 28%, като финландците вече са на незавидното 81 място в класацията. Производителят на видеоигри Nintendo потъва с 47 места, като губи 37% от стойността си, а Dell вече е извън Топ 100.