Трима предприемачи милиардери - Джеф Безос, Илън Мъск и Ричард Брансън, се надпреварват да влязат в нова ера на частни търговски космически пътувания.

Следва сравнителен преглед на техните съперничещи си начинания в надпреварата за откриване на космическите пътувания.

Билети

Безос, Брансън и Мъск инвестират милиарди долари в своите космически начинания, като всеки от тях обещава да превозва клиенти, които си плащат, на пътешествия до космоса - а участието в това ще струва доста пари.

Има информация, че компанията на Брансън Virgin Galactic вече има над 600 резервации за билети, струващи около 250 000 долара. Тя очаква да започне пълно търговско обслужване през 2022 г. и в крайна сметка се надява да намали цената на билетите до около 40 000 долара.

Ройтерс съобщи през 2018 г., че компанията на Безос Blue Origin планира да таксува пътниците с поне 200 000 долара на пътуване, въз основа на оценка на съперническите планове на Брансън и други съображения, въпреки че позицията й може да се е променила. Blue Origin не е разкрила дългосрочните си планове за цените.

Човек, чиято самоличност засега не е разкрита, е запазил едно от местата в първата суборбитална мисия на Blue Origin, предвидена за 20 юли, предлагайки 28 милиона долара при наддаване на търг.

Компанията SpaceX на Мъск вече закара екипаж до Международната космическа станция и планира да изведе в орбита изцяло цивилен екипаж през септември.

Мъск също така каза, че SpaceX ще вземе милиардера Юсаку Маедзава на полет около Луната с бъдещата си ракета Starship през 2023 г.

Космически кораби

Предвижда се космическият самолет Unity, използван от системата за многократна употреба SpaceShipTwo на Virgin Galactic, да бъде издигнат на височина от голям самолет носител, наречен VMS Eve, преди отделянето.

Апаратът New Shepard на Blue Origin, представляващ съчетание между ракета и капсула, се изстрелва в суборбиталното пространство преди отделянето. Ракетната част се връща на площадката за изстрелване, а капсулата под налягане се спуска обратно на земята с парашути. Тя има шест прозореца за наблюдение - най-големите използвани някога в космоса.

Капсулата Dragon на SpaceX е поставена на ракета Falcon 9 за многократна употреба, с която достига космоса.

Екипаж и пътници

Космическият самолет на Virgin Galactic може да побира шестима човека: двама души екипаж и четирима пътници.

Апаратът на Blue Origin може да превозва шестима човека и лети самостоятелно.

Капсулата Dragon на SpaceX може да носи максимум седем човека.

Маршрути

Virgin Galactic се хвали с време за полет около 90 минути от излитането до приземяването, включително няколко минути в безтегловност.

Суборбиталният полет на капсулата на Blue Origin е около 10 минути след отделянето. Тук също хората на борда преживяват няколко минути в безтегловност и виждат извиващата се повърхност на планетата, преди да се върнат на Земята.

Мисиите на SpaceX се очаква да продължат между три и четири дни от изстрелването до приводняването. Пътниците ще могат да се любуват на гледки в орбита около Земята и дори Луната. Планирани са и пътешествия до Марс.

Финансиране

Типично за начинанията на Брансън, Virgin Galactic ползва държавно финансиране. Нейните акции достигнаха върхово ниво от почти 60 долара след одобрението на Федералното управление по въздухоплаване през юни 2021 г.

Blue Origin е частна собственост, а основателят на Amazon Джеф Безос по-рано даде да се разбере, че възнамерява да продава акции на Amazon на стойност 1 милиард долара всяка година, за да финансира начинанието.

SpaceX също е частна собственост и е събрала милиарди долари чрез успешни дейности за набиране на средства. Сред ключовите инвеститори са компаниите Alphabet и Fidelity. Мъск казва, че парите от таксите за чартърните полети на SpaceX ще отиват за мисии до Луната и евентуално до Марс.