Правителството на САЩ се прицелва в двигателя зад огромното богатство на Google - нейния изключително доходоносен бизнес с рекламни технологии, предаде Би Би Си (BBC).

По време на съдебното дело, което започва в понеделник, Министерството на правосъдието на САЩ ще изложи своите аргументи в полза на твърдението, че компанията майка на Google - Alphabet, притежава незаконен монопол на пазара.

Компанията е заработила над 200 млрд. долара през миналата година от пласирането и продажбата на реклами, показващи се на интернет потребители.

От Alphabet твърдят, че успехите ѝ се дължат на "ефективността" на нейните услуги, но според прокуратурата, тя е използвала доминацията си на пазара, за да "задушава" конкуренцията.

"Това е наистина важна индустрия, която привлича милиарди долари от потребителите всяка година", казва Лора Филипс-Сойер, професор в Юридическия факултет на Университета на Джорджия пред BBC. "Смятам, че всички потребители имат интерес от това съдебно дело".

Това е вторият голям съдебен процес, пред който технологичният гигант се изправя в САЩ. През август съдия отсъди, че доминацията на Google в онлайн търсенето е незаконно, като наказанията, които ще бъдат наложени в резултат на това решение, засега не са ясни.

Пазарни практики на Google

Според съдебоното дело, заведено през 2023 г. от Министерството на правосъдието на САЩ и коалиция от щати, Google доминира пазара на дигитална реклама и е използвала пазарната си мощ, за да задушава иновациите и конкуренцията.

От Google пък твърдят, че те са само една от няколкостотин компании, които улесняват поставянето на дигитални реклами пред интернет потребителите.

От компанията твърдят, че пазарът на дигитална реклама се разраства, а не се свива, посочвайки като доказателства ръста на печалбата и приходите на компании като Apple, Amazon и TikTok, в отговор заведеното съдебно дело от правосъдното министерство на САЩ.

Двете страни ще изложат своите аргументи пред щатския окръжен съдия Леони Бринкема, която след това се очаква да произнесе своята присъда.

Съдебното дело започва след обявеното през миналия месец важно решение по различно антимонополно дело, заведено от Министерството на правосъдието срещу Google.

Тогава съдия Амит Мехта постанови, че компанията е действала незаконно, за да потуши конкуренцията в бизнеса си с онлайн търсене. "Google е монополист и се държи като такъв, за да поддържа своя монопол", пише той.

Помирение или разделение

По време на миналогодишното съдебно дело от Google заявиха, че доминират в онлайн търсенето, защото разполагат с по-добър продукт. Компанията изглежда ще прибегне до сходна защита по делото за рекламните технологии.

На запитване на BBC за коментар от Google са препратили публикацията към своя блог пост от 2023 г., в който се казва, че "никой не е принуден да използва нашите рекламни технологии - те избират да ги използват, защото са ефективни".

Съдия Мехта даде пресконференция в петък на фона на започващия процес по вземането на решение относно мерките спрямо поведението на Google.

"Министерството на правосъдието записа голяма победа и ще се възползват от тази инерция", казва Дан Айвс, управляващ директор на Wedbush Securities. Той очаква тези мерки да включват "промени в бизнес модела, а не разделяне" на компанията.

Междувременно, в съдебната зала на съдия Бринкема, тайнственият процес, който управлява рекламните технология, би могъл да превърне в трудна задача опитите на Министерството на правосъдието да защити своята теза.

"Всички ние използваме интернет търсене и разбираме интуитивно този продукт", казва Ребека Хоу Алънсуърт, преподавател по антимонополно право в университета Вандербилт.

За сравнение, рекламната технология е "толкова сложна, че за правителството ще е истинско предизвикателство да представи ясен и простичък аргумент за монополизация тук".

САЩ не е единствената страна, в която регулаторните органи не са доволни от рекламния технологичен бизнес на Google.

В петък Службата за защита на конкуренцията и пазарите на Обединеното кралство обяви, че смята, че Google злоупотребява с господството си в индустрията на рекламните технологии, според констатации от направено първоначално разследване.

От регулатора заявиха, че Google е използвала антиконкурентни практики, за да доминира на пазара на технологии за онлайн реклама, а потенциално незаконното поведение може да навреди на хиляди британски издатели и рекламодатели.

Представител на Google е заявил, че решението се основава на "погрешно" разбиране на сектора на рекламните технологии.