Китай има най-мощният и голям хиперзвуков тунел в света | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Китай има най-мощният и голям хиперзвуков тунел в света 3
Снимка: iStock by Getty Images

Китай има най-мощният и голям хиперзвуков тунел в света

Способностите му позволяват тестването не само на макети, но и на реални бойни платформи

| Редактор: Стоян Гогов 9 6842

След петгодишно строителство най-мощният аеродинамичен тунел на планетата отвори врати в столицата на Китай. Съоръжението е лючово за напредъка на хиперзвуковите технологии и амбиции на Пекин, пише South China Morning Post.

Разположен в северен Пекин аеродинамичният тунел JF-22 е с диаметър 4 метра и може да генерира скорост на въздушния поток до 10 километра в секунда или 36 000 км/ч.

За сравнение, САЩ има хиперзвуков аеродинамичен тунел с диаметър от 80 сантиметра и максимална скорост на въздушния поток от 12 000 км/ч. Това съоръжение се намира в изследователския център на НАСА в Лангли.

По-голяма тестова секция позволява на изследователите да поставят по-големи модели на самолети или дори цяло оръжие в аеродинамичния тунел, за да получат по-точни данни за полета.

Повечето междуконтинентални балистични ракети са с диаметър под 4 метра, а бойните им глави са още по-малки.

Тунелът ще "помогне на изследванията и развитието на китайската космическа транспортна система и хиперзвукови самолети", се казва в изявление на Института по механика, собственик на съоръжението.

JF-22 е неразделна част от целите, поставени от китайското правителство, които трябва да бъдат постигнати до 2035 г.

Дотогава Пекин се надява да разположи флотилия от хиперзвукови самолети, които могат да превозват хиляди пътници в космоса всяка година или да достигат всяка точка на планетата в рамките на час.

Но такива самолети трябва да могат да издържат на екстремната топлина и налягане на хиперзвуковия полет, като същевременно поддържат стабилни траектории на полета и безопасна и удобна среда за пътниците.

При скорост над пет пъти по-висока от скоростта на звука, въздушните молекули около самолета започват да се компресират и нагряват силно, което води до феномен, известен като молекулярна дисоциация.

Молекулите на въздуха се разпадат на съставните си атоми, които след това могат да реагират един с друг, за да образуват нови химикали.

Разбирането на сложната физика на потоците, свързани с молекулярната дисоциация, е от решаващо значение за разработването на хиперзвукови самолети.

Чрез изучаване на явленията в лабораторна среда, използвайки съоръжения като вятърни тунели, изследователите могат да научат как хиперзвуковите превозни средства взаимодействат със заобикалящата ги среда и да разработят нови технологии за подобряване на тяхната производителност и безопасност.

Тестването в аеродинамичен тунел също може да помогне за идентифициране на потенциални проблеми или недостатъци в дизайна, преди превозното средство действително да бъде построено и да лети, намалявайки риска от повреда или инциденти.

Съоръжението ще помогне много и за военната програма на Китай. То ще позволи съществени подобрения в хиперзвуковите оръжия на Пекин.

 

ИЗБРАНО
Китай има най-мощният и голям хиперзвуков тунел в света 3

Китай има най-мощният и голям хиперзвуков тунел в света

Способностите му позволяват тестването не само на макети, но и на реални бойни платформи

| Редактор : Стоян Гогов 9 6842 Снимка: iStock by Getty Images

След петгодишно строителство най-мощният аеродинамичен тунел на планетата отвори врати в столицата на Китай. Съоръжението е лючово за напредъка на хиперзвуковите технологии и амбиции на Пекин, пише South China Morning Post.

Разположен в северен Пекин аеродинамичният тунел JF-22 е с диаметър 4 метра и може да генерира скорост на въздушния поток до 10 километра в секунда или 36 000 км/ч.

За сравнение, САЩ има хиперзвуков аеродинамичен тунел с диаметър от 80 сантиметра и максимална скорост на въздушния поток от 12 000 км/ч. Това съоръжение се намира в изследователския център на НАСА в Лангли.

По-голяма тестова секция позволява на изследователите да поставят по-големи модели на самолети или дори цяло оръжие в аеродинамичния тунел, за да получат по-точни данни за полета.

Повечето междуконтинентални балистични ракети са с диаметър под 4 метра, а бойните им глави са още по-малки.

Тунелът ще "помогне на изследванията и развитието на китайската космическа транспортна система и хиперзвукови самолети", се казва в изявление на Института по механика, собственик на съоръжението.

JF-22 е неразделна част от целите, поставени от китайското правителство, които трябва да бъдат постигнати до 2035 г.

Дотогава Пекин се надява да разположи флотилия от хиперзвукови самолети, които могат да превозват хиляди пътници в космоса всяка година или да достигат всяка точка на планетата в рамките на час.

Но такива самолети трябва да могат да издържат на екстремната топлина и налягане на хиперзвуковия полет, като същевременно поддържат стабилни траектории на полета и безопасна и удобна среда за пътниците.

При скорост над пет пъти по-висока от скоростта на звука, въздушните молекули около самолета започват да се компресират и нагряват силно, което води до феномен, известен като молекулярна дисоциация.

Молекулите на въздуха се разпадат на съставните си атоми, които след това могат да реагират един с друг, за да образуват нови химикали.

Разбирането на сложната физика на потоците, свързани с молекулярната дисоциация, е от решаващо значение за разработването на хиперзвукови самолети.

Чрез изучаване на явленията в лабораторна среда, използвайки съоръжения като вятърни тунели, изследователите могат да научат как хиперзвуковите превозни средства взаимодействат със заобикалящата ги среда и да разработят нови технологии за подобряване на тяхната производителност и безопасност.

Тестването в аеродинамичен тунел също може да помогне за идентифициране на потенциални проблеми или недостатъци в дизайна, преди превозното средство действително да бъде построено и да лети, намалявайки риска от повреда или инциденти.

Съоръжението ще помогне много и за военната програма на Китай. То ще позволи съществени подобрения в хиперзвуковите оръжия на Пекин.

 

ИЗБРАНО