Китай обяви, че страната почти е приключила разработката на първия си стелт бомбардировач и той ще бъде представен официално пред публиката по време на парад посветен на 70-годишнината от създаването на ВВС на страната, пише The Drive.

Военновъздушните сили на Народна република Китай са създадени на 11 ноември 1949 година, което означава, че публичният полет ще стане на същата дата идната година.

Китайският стелт бомбардировач се разработва от средата на 90-те години на миналия век, като създаването му бе свързано с множество любопитни подробности.

През 2005 година един от бащите на американския "невидим" бомбардировач В-2 - американецът от индийски произход Ношир Говадия, бе арестуван, защото е продал секретни тайни за стелт технологията на самолета на Китай.

Азиатската страна използва и множество хакери, за да се сдобие с информация за стелт самолетите на САЩ.

Според слуховете китайците са успели да измъкнат и важна информация от останките на сваления стелт изтребител F-117 над Сърбия, като това е причината за инцидентното бомбардиране на китайското посолство в Белград. Тази информация обаче няма как да бъде потвърдена.

Това което е сигурно е, че Китай е отделил много средства, време и усилия, за да направи тежък бомбардировач, който да е е невидим за вражеските радари и ракети с топлинно насочване.

За сега е ясно, че самолетът се нарича H-20 и има конфигурация, сходна с тази на B-2.

Единствената шпионска снимка на H-20

Снимка: Twitter

H-20  ще има обсег от 12 000 километра и ще може да носи 20 тона въоръжение - включително и ядрени бомби. Двигателите ще са два, но максималната скорост ще е около 1 000 км/ч.

Китайският генерал Ма Шаотян бе заявил през 2016 година, че невидимият бомбардировач ще постъпи на въоръжение през 2025 година. Това означава, че китайците планират около 5 години на изпитания, преди да преминат към серийно производство на тестовия прототип.

Що се отнася до американският стелт бомбардировач В-2, за сега той е единственият от своя вид, като разработките му стартират през 80-те години. Първото публично показване на B-2 е на 22 ноември 1988 година, а първият му такъв полет - 17 юли 1989. Производството, поправката и изследванията на самолета се осъществяват в специалния център на ВВС на база Едуардс, Калифорния. 

Самолета в специални хангари с контролиран климат, като построяването на 1 хангар, 1 самолет и неговото оборудване струват над 2 милиарда долара. Това е причината от В-2 да бъдат създадени едва 21 бройки.

Максимална скорост е 1 010 км/ч, а максимална дължина на полета без презареждане е 11 100 км. Самолетът може да носи 22 тона въоръжение, включително ядрени заряди.

Вижте как изглежда В-2 >> >> >>