Швейцарската компания Leclanché SA представи първата в света литиево-ниобиева батерия за тежко оборудване с електрическо захранване, предназначена за приложения с високи изисквания. Батерията, която издържа 10 000 цикъла на презареждане, има 50% по-голям капацитет от конвенционалните литиеви батерии и е предназначена за електрически влакове и електрически морски съдове.

Разработчик на суровини за необичайните батерии с анод на основата на ниобий е британската компания Echion Technologies. Тя е създадена от възпитаници на университета в Кеймбридж и към момента е достигнала производство от няколко хиляди тона иновативни суровини годишно.

Възможно е услугите на Echion да се използват и от друга компания от Кеймбридж - Nyobolt, която преди година пусна сензационна концепция на електромобил върху удължено шаси на Lotus Exige с нова каросерия. Но най-важното е, че Nyobolt NV също беше базиран на необичайно мощни ниобиеви батерии. Съвпадение?

В сравнение с батериите, базирани на графитни и NMC (никел, манган, кобалт) електроди, новите клетки Leclanché SA XN50 имат 50% по-висока енергийна плътност и по-голям брой цикли на презареждане. Капацитетът на батерията не спада под 3 % дори след многобройни цикли на презареждане, които ще се използват в тежкотоварни превозни средства - от автобуси и камиони до влакове и кораби.