Трябва да гледаме на изкуствения интелект като на още един инструмент в ръцете на учителя, който може да подобри образованието. Визията на Министерството на образованието и науката (МОН) за дигитализацията започва с най-основния фактор в образованието и е той е човешкият. Основната ни роля е да се погрижим за това всяко дете в България да има възможност да реализира пълния си потенциал и да има успех в живота. Тези възможности минават най-вече през инвестицията в учителите, каза заместник-министърът на образованието и науката Наталия Митева на откриването на Единадесето издание на националната конференция "Иновативни решения за интегриране на информационните технологии в българското образование", съобщава БТА.

Форумът се провежда аулата на Софийския университет "Св. Климент Охридски", негови организатори са Classbuddy, "Нимеро" и Факултетът по науки за образованието и изкуствата към СУ, с подкрепата на Huawei, Photon и на Центъра за творческо обучение.

Имаме нова тема в образованието и тя е за изкуствения интелект, и ви призовавам да гледаме на него като на още един инструмент в ръцете на учителя, който може да подобри образованието, с тези думи се обърна към учителите на форума Наталия Митева.

Тя говори за това какви са възможностите в българското образование по отношение на използването на изкуствения интелект и какво ни предстои. Имаме необходимост от въвеждане на множество инструменти, включително базиран изкуствен интелект, които да подобрят и направят по-индивидуализиран нашия начин на преподаване. Трябва да развием и преподавателските си умения за едно бъдеще, в което този изкуствен интелект ще бъде част от ежедневието ни. И като цяло, България има нужда да направи завой към учебни програми, базирани повече на компетентности и умения, повече към проектно базирано и проблемно базирано обучение, отбеляза заместник-министърът на образованието.

Изкуственият интелект не се появи тази пролет, отдавна съществува и много от продуктите, които са на пазара на образователните технологии, са базирани на различни версии на изкуствения интелект. Големите технологични компании подхождат с огромно внимание към използването на изкуствения интелект в образованието и всички ние - учители, училищните директори, представителите на институциите, имаме огромната отговорност да адаптираме технологичия процес към целите, които си поставяме в образованието. Голямата ни цел е да подобрим образователните резултати на всички ученици и да ги подготвим за едно бъдеще, в което изкуственият интелект има своето място, каза Наталия Митева.

Тя даде и примери за използването на изкуствения интелект в образованието от няколко държави. Полското правителство преди няколко месеца изведе свои базови насоки към училищата за това как да използват изкуствения интелект. Израелското правителство прави нещо много голямо в образованието на базата на изкуствения интелект. Ние имаме избора да решим колко риск да поемем и да използваме ли възможностите на това накъде върви светът или да се страхуваме. И аз бих призовала да сме в първата група - на тези, които не се страхуват толкова и пробват, заяви заместник-министърът на образованието.

Наталия Митева съобщи, че "Дигитална раница" е платформа, която ще се надгражда сега и в следващите години със съдържание и с всички възможности на инструментариум, разработен в България. "Ще подкрепим български компании, които имат собствени ресурси, за да има достъп на образователната система до тях чрез "Дигитална раница" и профилите, които са създадени. Имаме възможност през следващите месеци да организираме обучения за 18 000 учители, за да използват различни инструменти за преподаване и различни електронни ресурси. До дни ще бъдат обявени курсовете, които ще са безплатни на платформата на "Образование за утрешния ден", каза Митева.

По примера на Полша и на другите по-прогресивни образователни системи по отношение на технологиите за изкуствения интелект готвим най-базови насоки за учителите как да използват този инструментариум в училище. Това трябва да става внимателно, но с възможност да се преподава по-творчески. Разработваме и следващ стратегически проект за дигитализация, който да е финансиран от новата оперативна програма "Образование". Целта на българското образование е да подкрепи всеки ученик и тя минава през подкрепата на всеки учител, заяви заместник-министърът на образованието и науката.