Изтребителите МиГ-21, които са на въоръжение в Румънските военновъздушни сили, ще летят за последен път на 15 май, когато ще се състои и церемония по изтеглянето им от употреба, обявиха от Букурещ, цитирани от БТА.

Вижте как изглежда МиГ-21 >> >> >>

Това обаче не е първият път, в който Румъния "окончателно" пенсионира МиГ-21. Досега самолетът няколко пъти е бил връщан на служба, като последният път това става през 2021 г.

Военновъздушните сили на Румъния ще продължат да изпълняват постоянно бойно дежурство с наличните самолети F-16, подкрепени от съюзническите самолети, които са дислоцирани в Румъния в рамките на мисията за засилена въздушна полиция под командването на НАТО.

Също така наземните системи за въздушна отбрана ще продължат да изпълняват мисиите си по въздушна полиция под национално командване, както и в рамките на интегрираната система на НАТО за въздушна и ракетна отбрана, информира още министерството.

През 2016 г. Румъния закупи трета употреба изтребители F-16 от Португалия и започна работа по постепенно извеждане от употреба на МиГ-21.

Седемнайсетте изтребителя F-16 бяха модернизирани с помощта на САЩ.

Миналата година Министерството на отбраната подписа с Норвегия договор за закупуване на втора употреба 32 изтребителя F-16, които трябва да започнат да пристигат в Румъния още в края на тази година.

Това ще осигури на страната две допълнителни въздушни ескадрили. Стойността на договора е 388 милиона евро и той ще бъде осъществен в период от три години.

Според министерството на отбраната на Румъния наличните ресурси на самолетите F-16 от трите ескадрили гарантират експлоатация от минимум 10 години и ще формират преходен въздушен потенциал за изтребителите от пето поколение F-35, които Румъния реши да купи.

Миналия месец Върховният съвет за национална отбрана реши Румъния да се сдобие с бойни самолети F-35, произведени в САЩ. Съветът одобри така наречената Концепция за постигане на оперативна способност на противовъздушната отбрана с многоцелеви самолети от пето поколение.

Румъния, която е член на НАТО от 2004 г., повиши разходите си за отбрана на 2,5 процента от брутния вътрешен продукт. През последните години Румъния заделяше два процента от БВП за военните си нужди.

Началникът на Генералния щаб на отбраната генерал Даниел Петреску уточни, че времевият хоризонт за покупката на самолети F-35 е след 2030 г.

За разлика от България, Румъния разполага по-малка бройка МиГ-29, които пенсионира през 2003 година. За сметка на това северната ни съседка продължава да лети на по-стария МиГ-21.

България окончателно пенсионира МиГ-21 през 2015 година.

МиГ-21 продължават да са на въоръжение в редица страни, близо 60 години след създаването си. Някои, като Виетнам, планират да превърнат своите бройки в дронове.

МиГ-21 е създаден като ефективен самолет за постигане на превъзходство във въздуха, но в същото време може да носи ограничено количество бомби и ракети за унищожение на наземни цели. В публикацията, цитирана от "Российская газета", се отбелязва, че от 1959 до 1985 г. СССР е произвел 10 645 такива изтребителя. Правят ги и в Индия и Чехословакия и дори Китай създава собствено копие на самолета. По време на Студената война САЩ успяват да се сдобият с няколко варианта на МиГ-21, за които американските пилоти се изказват ласкаво.

Максималната скорост на съветският самолет е 2 175 км/ч, а въоръжението включва двулицово оръжие с 250 снаряда, ракети въздух-въздух и 2 бомби с общо тегло до 1000 кг.

Към днешна дата три "ядрени" държави продължават да летят на МиГ-21 - Индия, Пакистан и Северна Корея.