Руският стелт изтребител Су-57 направи първата си продажба в чужбина
15 години след първия си полет, изтребителят от пето поколение получи и първата си експортна поръчка
Държавните медии на Алжир съобщиха, че страната е първият чуждестранен клиент на новия руския стелт Су-57. По-рано тази седмица Русия обяви, че неназован чуждестранен клиент ще започне да получава изтребителя още тази година.
Вижте как изглежда Су-57 >> >> >>
Това е първата чуждестранна поръчка за руския самолет от пето поколение. Досега той се сблъскваше с провалено партньорство с Индия и ограничени поръчки в Русия.
Според алжирската държавна телевизия, местни пилоти вече преминават обучение на Су-57 в Русия, а първите доставки се очакват по-късно тази година. Все още не е ясно колко изтребителя са поръчани и каква е стойността на сделката.
В понеделник Рособоронекспорт - руската държавна агенция за износ на оръжие - заяви, че Су-57 ще бъде доставен на неназован чуждестранен клиент през 2025 г., но не разкри коя е държавата.
През ноември 2024 г., по време на авиошоуто в Китай (Airshow China в Жухай), шефът на Рособоронекспорт Александър Михеев също потвърди, че са подписани "първите договори за износ на Су-57", но отново не разкри самоличността на купувача.
Производство в малки обеми
Според непотвърдени данни, Алжир може първоначално да придобие само шест Су-57. Това може да означава тестова партида за оценка или че Русия може да достави само ограничен брой самолети в началото, с възможност за допълнителни поръчки.
Изтребителят излетя за първи път през 2010 г. под обозначението Т-50, но в последствие развитието на проекта бе забавено. Основната причина за това бе отказът на Индия от съвместната разработка и трудности в намирането на купувачи.
Русия започна да доставя серийно произведени Су-57 едва през 2022 г., като част от поръчка за 76 самолета - относително малък производствен обем.
През 2022 г. Русия е доставила най-малко 6 броя Су-57 за своята авиация. През 2023 г. бяха предадени повече от 10, но през 2024 година обемът спадна и предадените самолети са били 2-3.
Войната в Украйна и последвалите санкции, които ограничават достъпа до ключови технологии и материали са сред основните причини за забавеното производство. Другата е, че руските ВВС изглежда са се фокусирали повече върху придобиването на Су-35 и не бързат със своя стелт изтребител.
Алжир - най-силната военновъздушна сила в региона
Въпреки производствените предизвикателства, Су-57E (експортната версия) би представлявал сериозен скок в бойните способности на алжирските ВВС.
Северноафриканската страна има изключително силни военновъздушни сили, в чийто арсенал влизат:
- 63 броя Су-30МКА
- 40 броя МиГ-29С/М/М2
- 42 броя Су-24МК2 (ударни и разузнавателни самолети)
- 16 броя Як-130 (учебно-бойни самолети)
- 33 броя Ми-24 Mk III и 42 броя Ми-28НЕ (ударни хеликоптери)
Алжир поддържа най-високото ниво на военни разходи в Африка, благодарение на огромните си запаси от петрол и газ.
Купуването на Су-57 засилва военната мощ на Алжир спрямо Мароко, което скоро ще получи 25 нови F-16 Block 72. Освен това Мароко модернизира своите останали бройки F-16.
Какво знаем за Су-57
Су-57 е най-модерният руски самолет. Той е създаден, за да замени тежкия изтребител Су-27. Самолетът е с ниска радарна видимост и има необходимите технологии, които да го квалифицират като изтребител от пето поколение.
Според анализаторите, стелт технологията му разчита на ъгловите форми и специално покритие, но отстъпва на американските F-22 Raptor и F-35 Lightning II, а най-вероятно и на китайския J-20.
Това, в което Су-57 е по-добър от своите конкуренти, е маневреността. Заради лимитациите, наложени от стелт технологията, тези самолети са по-малко маневрени, а понякога и тромави във въздуха. Руснаците обаче са успели да направят Су-57 достоен наследник на Су-27, който има свръхманевреност.
Руският изтребител разполага с два мощни реактивни двигателя, като максималната му скорост без форсаж е 2100 км/ч. Количеството на боеприпасите, които самолетът може да носи е над 10 000 килограма. Обсегът е 3 500 километра.
През май 2022 г. руски източници заявиха, че изтребители Су-57 са били използвани две или три седмици след началото на руската инвазия в Украйна. Те са атакували цели с ракети извън обхвата на украинската ПВО, подобно на други руски самолети, които основно оперират в руска територия.
Според РИА Новости самолетът е демонстрирал ниска радиолокационна забележимост в бойни условия. Сателитни снимки от декември 2022 г. показаха пет Су-57, разположени на авиобазата Ахтубинск, на 500 км от Украйна.
На 19 октомври 2022 г. руският генерал Сергей Суровикин, тогавашният командващ на всички руски сили в Украйна, заяви, че Су-57 е бил използван както за въздушни, така и за наземни удари и че е постигнал победи в двете роли. Руски източници твърдяха, че Су-57 е свалил украински Су-27 с далекобойна ракета Р-37, но няма доказателства в подкрепа на това твърдение.
През май 2024 г. украински източници съобщиха, че Русия е засилила употребата на Су-57 за удари в Украйна, като атаките са били извършвани от въздушното пространство на Курск, Брянск и окупираната Луганска област. Основното използвано въоръжение от Су-57 са били новите ракети Х-69.
На 9 юни 2024 г. украинското разузнаване обяви, че е повредило или унищожило два руски Су-57 чрез удар с дронове по авиобазата Ахтубинск в Астраханска област.