На много компании им бяха необходими няколко години, за да осъществят отдавнашната си мечта за летящи автомобили, а многобройни предизвикателства все още съпътстват индустрията.

Но през 2023 г. развитието ѝ значително се ускорява. Някои участници се подготвят да стартират търговски услуги за летящи таксита през 2024 г. и 2025 година. Цената и безопасността на такива услуги все още са под въпрос, но технологията обещава да спести значително време за пътуване.

Една от първите компании на пазара на аеротакси услуги обещава да бъде Volocopter. Тя планира да пусне услугата си по време на Летните олимпийски игри, които ще се проведат в Париж през 2024 г. Компанията иска да открие няколко маршрута между парижките летища и Версай.

Планът на Volocopter вече е одобрен, но междувременно компанията продължава да работи по електрически самолети с вертикално излитане и кацане (eVTOL) във Флорида, Ню Йорк и Осака. Тестовете показват, че летящите таксита могат да работят в големите градове и на международните летища.

От своя страна Joby Aviation наскоро проведе моделиране на въздушния контрол с НАСА и започна изграждането на площадки за кацане в цяла Япония. Joby планира да започне работа в Ню Йорк през 2025 г. - приблизително по същото време, когато Archer Aviation очаква да стартира подобна услуга в Чикаго съвместно с United Airlines.

Засега лидер в бранша е Китай, където властите вече са разрешили на EHang Holdings да превозва пътници в Синцзян и Шънджън. Федералната авиационна администрация на САЩ (FAA) е подготвила предложения за пускане на eVTOL по маршрути на къси разстояния до 2028 година.

Напредъкът е очевиден, както и най-голямото предизвикателство пред индустрията: цената на услугата. Joby и United Airlines твърдят, че услугите на летящите таксита в крайна сметка ще се изравнят с цената на наземните таксита.

Но безопасността е много по-важен въпрос, а избраната от зараждащата се индустрия технология за вертикално излитане и кацане в САЩ е свързана с конвертируемия самолет V-22 Osprey на Bell Boeing. Тези машини се използват от американската армия от 2007 г. и вече са регистрирани десет техни катастрофи, при които са загинали 24 души. След поредната катастрофа край бреговете на Япония американската армия преустанови използването на самолетите Osprey, за които бяха похарчени 32 млрд. щ. долара.

Тези съображения доведоха до закриването на стартиращия проект Kitty Hawk и свързания с него проект на Uber. Може би Joby, EHang, Volocopter и Archer ще имат повече късмет.