Проблемният космически кораб "Старлайнер" на Boeing официално ще се върне без никакви астронавти на борда, след като се оказа, че първият му пилотиран тестов полет е катастрофален, пише Futurism.

Още преди старта на мисията, инженерите забелязаха няколко газови теча, засягащи системата за задвижване на капсулата. Ситуацията се влоши, когато космическият кораб достигна до космическата станция, и през уикенда НАСА разкри, че е преценила рисковете и е решила, че "Старлайнер" е твърде опасен за двамата астронавти, останали на борда — Сунита Уилямс и Бъч Уилмор.

Най-лошото от всичко е, че засегнатите двигатели са прикрепени към сервизния модул на "Старлайнер", който е проектиран да се отдели от модула за екипажа по време на повторното влизане в атмосферата и да изгори в земната атмосфера.

Това може да затрудни Boeing значително при установяването на причината за проблема, тъй като няма да останат никакви хардуерни части за инспекция от инженерите.

Според Ars Technica, това ще саботира разследването на Boeing относно това, какво се е объркало.

През лятото, докато Уилямс и Уилмор започнаха вече осеммесечния си престой, Boeing започна разследването на проблемите на "Старлайнер", като активираше тестови двигатели в своя обект в Уайт Сандс, Ню Мексико.

Тестовете показаха, че малък тефлонов уплътнител се разширява, когато се прегрее от окислителя на двигателите.

"Очевидно оперираме този двигател на по-висока температура, спрямо тази, за която е бил проектиран", каза мениджърът на програмата за комерсиални екипажи на НАСА Стив Стич по време на съобщението на агенцията през уикенда. "Мисля, че това беше фактор, когато започнахме да разглеждаме данните по-внимателно и видяхме, че оперираме двигателя извън допустимите параметри."

След неуспешен непилотиран орбитален тестов полет през 2019 г., Boeing успя да стигне до МКС през 2022 г.

"Мислехме, че сме направили достатъчно анализи, за да покажем, че двигателите ще бъдат в рамките на температурите, за които са сертифицирани," обясни Стич, визирайки втория орбитален тестов полет. "Очевидно имаше пропуски в сертифицирането."

Сега, когато Boeing е принуден буквално да изгори останалите доказателства в земната атмосфера, всички погледи са насочени към НАСА. Никой не знае кога "Старлайнер" отново ще полети, а мисията за ротация на екипажа вероятно ще бъде отложена поне с една година, както предполага Ars.

"Ако имахме начин точно да предвидим как ще се държат двигателите по време на маневрата за извеждане от орбита и последователността на разделяне, вероятно бихме предприели различен курс на действие," каза Стич. "Но когато разгледахме данните и потенциалния риск от повреда на двигателите с екипаж на борда... рискът беше просто твърде голям."