Американските ИТ гиганти изплели "мрежа за влияние" във Франция | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Американските ИТ гиганти изплели "мрежа за влияние" във Франция
Снимка: iStock by Getty Images

Американските ИТ гиганти изплели "мрежа за влияние" във Франция

Френска организация иска Париж да помогне на алтернативите на американските ИТ гиганти

| Редактор: Стоян Гогов 9 1585

Лобиране, набиране на персонал, финансиране: американските ИТ гиганти са изплели през последните години мащабна "мрежа за влияние" във Франция. Това се посочва в доклад на Обсерваторията на мултинационалните компании, която се бори да идентифицира лобистки дейности, публикуван днес и цитиран от Франс прес и БТА.

"Френските филиали на Google, Apple, Facebook, Amazon и Microsoft обявиха през 2021 г., че са похарчили 4,07 милиона евро за лобиране във Франция спрямо 1,35 милиона евро през 2017 г., или три пъти повече", потвърди асоциацията, базирайки се на данните на Висшия орган за прозрачност на обществения живот (HATVP). Асоциацията си е поставила като мисия да извади наяве отношенията между големите компании и политическата власт.

Google е направил най-големи разходи в тази връзка - над 1,6 милиона евро, следван от Microsoft (1,1 милиона евро) и Amazon (850 000 евро).

Петте компании са "декларирали общо 72 лобистки дейности (среща с лица, вземащи решения, телефонни разговори) през 2021 г. спрямо 15 през 2017 г.," което ги поставя на същото равнище с най-активните по отношение на лобирането във Франция групи, които са част от индекса CAC40.

Друга практика, за която сигнализира Обсерваторията са така наречените "въртящи се врати" или "наемането на персонал, който е работил в държавния сектор" от цифровите гиганти.

Влиянието на цифровите гиганти е обвързано и с финансовите връзки с медии или мозъчни тръстове, подчертава асоциацията, вземайки най-вече примера на института "Монтен", ползващ се с финансовата подкрепа на Google, Amazon и Microsoft. Друг пример са сключените от Google договори с френските медии, сред които и АФП.

При вземането на съответните решения за цифровия сектор, държавата често разполага с ограничени експертни оценки и е принудена да разчита на "предприемачите" от дигиталната сфера, което Обсерваторията квалифицира като "пасивен лобизъм".

В заключение асоциацията призовава държавните власти да получат повече експертни оценки в цифровия сектор, действително да подкрепят алтернативите на американските ИТ гиганти и да насърчат по-значимата роля на гражданското общество по тези теми.

Американските ИТ гиганти изплели "мрежа за влияние" във Франция

Американските ИТ гиганти изплели "мрежа за влияние" във Франция

Френска организация иска Париж да помогне на алтернативите на американските ИТ гиганти

| Редактор : Стоян Гогов 9 1585 Снимка: iStock by Getty Images

Лобиране, набиране на персонал, финансиране: американските ИТ гиганти са изплели през последните години мащабна "мрежа за влияние" във Франция. Това се посочва в доклад на Обсерваторията на мултинационалните компании, която се бори да идентифицира лобистки дейности, публикуван днес и цитиран от Франс прес и БТА.

"Френските филиали на Google, Apple, Facebook, Amazon и Microsoft обявиха през 2021 г., че са похарчили 4,07 милиона евро за лобиране във Франция спрямо 1,35 милиона евро през 2017 г., или три пъти повече", потвърди асоциацията, базирайки се на данните на Висшия орган за прозрачност на обществения живот (HATVP). Асоциацията си е поставила като мисия да извади наяве отношенията между големите компании и политическата власт.

Google е направил най-големи разходи в тази връзка - над 1,6 милиона евро, следван от Microsoft (1,1 милиона евро) и Amazon (850 000 евро).

Петте компании са "декларирали общо 72 лобистки дейности (среща с лица, вземащи решения, телефонни разговори) през 2021 г. спрямо 15 през 2017 г.," което ги поставя на същото равнище с най-активните по отношение на лобирането във Франция групи, които са част от индекса CAC40.

Друга практика, за която сигнализира Обсерваторията са така наречените "въртящи се врати" или "наемането на персонал, който е работил в държавния сектор" от цифровите гиганти.

Влиянието на цифровите гиганти е обвързано и с финансовите връзки с медии или мозъчни тръстове, подчертава асоциацията, вземайки най-вече примера на института "Монтен", ползващ се с финансовата подкрепа на Google, Amazon и Microsoft. Друг пример са сключените от Google договори с френските медии, сред които и АФП.

При вземането на съответните решения за цифровия сектор, държавата често разполага с ограничени експертни оценки и е принудена да разчита на "предприемачите" от дигиталната сфера, което Обсерваторията квалифицира като "пасивен лобизъм".

В заключение асоциацията призовава държавните власти да получат повече експертни оценки в цифровия сектор, действително да подкрепят алтернативите на американските ИТ гиганти и да насърчат по-значимата роля на гражданското общество по тези теми.