ЕС налага засилен контрол на 19 платформи, сред които „Туитър”, „ТикТок”, „Мета” и „Гугъл”
Нарушителите са заплашени с глоба, която може да достигне 6% от световния им оборот, а в случай на повторни сериозни нарушения и от временна забрана да упражняват дейността си
Брюксел представи днес списък с 19 много големи онлайн платформи, включващ "Туитър" (Twitter), "ТикТок" (TikTok) и основните услуги на "Амазон" (Amazon), "Епъл" (Apple), "Гугъл" (Google), "Мета" (Meta) и "Майкрософт" (Microsoft), които ще подлежат на засилен контрол от края на август, предаде Франс прес.
Тези компании, всяка от които има над 45 милиона активни потребители в ЕС, ще бъдат поставени под надзора на ЕК и ще подлежат на по-строги правила, сред които и задължението за независим годишен одит, за да се гарантира, че се борят достатъчно ефективно срещу дезинформацията, омразата в мрежата и фалшификациите.
"Обратното броене за тези 19 много големи онлайн платформи и търсачки започна", обяви еврокомисарят за вътрешния пазар Тиери Бретон. Той напомни, че те трябва напълно да съблюдават специалните задължения, които им налага Законът за цифровите услуги (DSA), исторически регламент, влязъл в сила в средата на ноември в ЕС.
Онлайн гигантите имат срок до 25 август, за да приведат практиките си в съответствие със закона.
Нарушителите са заплашени с глоба, която може да достигне 6 на сто от световния им оборот, а в случай на повторни сериозни нарушения и от временна забрана да упражняват дейността си в ЕС.
Тези 19 платформи са определени въз основа на броя потребители в Европа, които трябваше да публикуват преди 17 февруари.
Тиери Бретон изрази задоволството си, че "Туитър" е приел да се подложи на тест за съответствие, който ще се проведе "в края на юни" в Сан Франциско. Той уточни, че "ТикТок" също е проявил интерес към тази подкрепа, предложена от ЕК на всички засегнати участници.
В публикувания днес списък са включени още пет услуги на гиганта "Гугъл": търсачка, картография ("Мепс" - Maps), магазин за приложения ("Плей стор" - Play Store), онлайн продажби ("Шопинг" - Shopping) и видеа ("ЮТюб" - Youtube).
В него присъстват социалните мрежи "Фейсбук" (Facebook) и "Инстаграм" (Instagram) на групата "Мета" (Meta), както и търсачката "Бинг" (Bing), професионалната социална мрежа "ЛинкдИн" (LinkedIn) на "Майкрософт" (Microsoft), "Епъл" (Apple) с магазина с приложения "АпСтор" (AppStore) и гиганта в онлайн търговията "Амазон" (Amazon).
"АлиЕкспрес" (AliExpress), логистичната марка на китайския гигант в онлайн търговията "Алибаба" (Alibaba), социалната мрежа "Снапчат" (Snapchat), услугата за споделяне на снимки "Пинтерест" (Pinterest), онлайн енциклопедията "Уикипедия" (Wikipedia) и европейският лидер в онлайн продажбите на модни стоки "Заландо" (Zalando) допълват списъка, пише БТА.
Междувременно британското правителство също представи днес проектозакон, който ще предостави по-голяма власт на регулаторите за защита на онлайн потребителите от онлайн измами и фалшиви новини и ще засили конкуренцията в областта на дигиталните технологии, предаде Асошиейтед прес.
Британският проектозакон за дигиталните пазари, конкуренцията и потребителите предвижда да бъдат предоставени на регулаторните органи повече правомощия, за да намалят господстващата роля на технологичните компании под заплахата за глоби на стойност до 10 на сто от годишните им приходи.
Според предложенията от онлайн платформите и търсачките може да се изисква да предоставят на конкурентите си достъп до данните им или да бъдат по-прозрачни относно начина, по който магазините им за приложения или търговски площадки работят.
Новите правила, които все още трябва да преминат през законодателен процес и да си гарантират парламентарно одобрение, ще се прилагат за компании с глобални приходи от 25 милиона британски лири или приходи от 1 милиард британски лири във Великобритания.