Когато МОН срещна неволята: Грипни ваканции, чао,чао! | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Когато МОН срещна неволята: Грипни ваканции, чао,чао!
Снимка: Личен архив

Когато МОН срещна неволята: Грипни ваканции, чао,чао!

Притчата на директор Димитрина Тодорова за дигиталното образование и пандемията

| Редактор: Криси Димитрова 0 10586

Дигитализацията на българското образование е кауза на Виваком повече от 5 години. Компанията развива редица инициативи в тази посока като платформите VIVA Cognita и VIVA History, а през 2018 г. заедно с партньори, медии и институции стартира най-голямата си инициатива -Образование 4.0. Тя цели да покаже как въвеждането на технологиите в учебния процес може да го направи по-ефективен, интересен и полезен за учениците, така че те да получават необходимите знания и умения, за да се реализират в живота и на пазара на труда, който ги очаква.

Съвместно с Виваком в поредица материали ще ви покажем добрите примери за дигитализация в образованието и ползите от него.

„Учителите „в компютъра“, тези, които дигитално обучаваха вашите деца в пандемията - това са моите учители, вашите учители, учителите на вашите братя и сестри. Не се учудвайте, че те се справят в извънредни ситуации. Да си учител е призвание и затова преподавателите правят всичко необходимо да са в крак с модата в класните стаи“.

Така с нотка оптимизъм, задоволство и лекота тръгва разговора ни с директора на Професионалната гимназия по компютърно програмиране и иновации – Димитрина Тодорова. Тя и нейните колеги са поканени като лектори, които да помогнат за навлизането на дигиталното преподаване по спешност в ситуацията на пандемия на колегите от цялата страна.

Три месеца по-късно, учебната година не бе обявена за нулева, а в края на юни бяха насрочени първите абитуриентски балове. Нямаше новини за бъг в системата, нямаше разярени родители пред МОН. През цялото време гледахме забавни клипчета в интернет за това, как служители на висши постове комбинират хоум офиса с диктовката по английски език на отрочето. Както и безкрайни мемета и шеги на тема „дигитално образование“.

Можем да кажем, че тази тема напоследък е свързана повече със закачки и хумор, отколкото с недоволство.

Само дето някои се оплакват, че децата им учели повече.

Срещаме се с Димитрина Тодорова, за да ни разкаже за трудностите, които учителите и ученици са изпитали с тази форма на обучение... ако въобще има такива. Защото, по нейните думи, работата на учителите с MS Team по проекта на Министерството на образованието и науката с подкрепата на Microsoft  демонстрира категорично, че българските училища са готови да влязат без проблем и в ритъм с иновациите на XXI в.

Димитрина Тодорова и нейните преподаватели са лекторите, които помагат на педагозите в цялата страна да свикнат с новия метод на преподаване в първите дни на извънредното положения. Директорката е в образователната система повече от 20 години, а преди години се оказва и във фокуса на медиите. Тя е учителят на първия български световен шампион по IT - Георги Бошев. Ученикът ѝ се пребори за отличието в конкуренция с повече от 400 000 участници от повече от 130 държави в световния MOS шампионат (Microsoft Office Specialist World Championship) през 2016 г.

Директорката е и двигателят на въвеждането на учебните програми на Microsoft в училището, като работи по тях повече от 10 години.

„В последните 30 години българската образователна система непрекъснато се опитва да се модернизира. Но тя се модернизира технически. Към класическия метод на преподаване се добавя техника – компютри, лаптопи, интерактивни дъски, изградиха се мрежи. Но същинската дигитална работа бе стартирана след 13 март. Всички обучения, проведени преди това, помогнаха на учителите да оцелеят в такъв момент“, казва директор Тодорова.

Като преподавател, в по-голямата част от житейския си път, Димитрина Тодорова казва, че все още си припомня с вълнение първите си стъпки в класната стая. Тогава учениците в поверения ѝ клас са само 7 години по-малки от нея.

„Най-трудното е да спечелиш уважение и внимание, но това е и предизвикателството. Трябва да им покажеш, че си на една вълна с техните интереси“, спомня си Димитрина Тодорова.

Тя е категорична, че ако бъде направено изследване на хората над 60 години, които ползват нови технологии в България, ще бъдем учудени.

„Голям процент боравят активно със смарт устройства и компютри, дори имат профили в социалните мрежи“.

По думите ѝ, в последните три месеца Министерството на образованието и науката се е изправило челно в „тъмна нощ пред невидим враг“ – ситуацията с коронавируса. Повикало е неволята, тя се е отзовала и учебната година е приключена успешно. Малко на мускули и с лека превъзбуда от несигурността в спешното прилагане на редица нови методи ... но успешно!

„Трябва да се направи подробен анализ и чак след това да си кажем мнението за това справихме ли се и как. Не смятам, че сме на 100% успешни, но успяхме в голяма степен, щом приключихме учебната година. Мисията е изпълнена! Това, разбира се, не означава, че дигиталното образование може напълно да измести живото обучение. То има своите плюсове. В никакъв случай не бива да се осланяме само на преподаването чрез компютър. По-скоро комбинацията от двете може да донесе само ползи“, смята директорката.

Професионалната гимназия по компютърно програмиране и иновации в Бургас е открита преди 2 години и вече е сред водещите в сферата в България.

“Проектът MS Team към домейна на Министерството на образованието edu.mon.bg с подкрепата на Microsoft има за цел да подготви учителите за преподаването онлайн. Бяхме поканени като лектори, тъй като започнахме работата си с тази платформа много по-рано“, казва Тодорова.

В нейното училище се работи с Microsoft Team към домейна на МОН повече от година, от времето, когато гимназията отваря врати за първи път.

„В действителност познаваме достатъчно добре платформата и си служим добре, защото я ползваме ежедневно. Когато настъпиха специалните събития, през които учителите трябваше да преподават дистанционно, на колегите им бе трудно, тъй като нямаше конкретно предложение за тях – ползваха социални мрежи, електронни пощи и алтернативни програми. Така че имаше изследване на дигиталната среда, за да се установи кое ще им върши най-бързо и лесно работа“, казва директорката.

Тя смята, че проектът на МОН за дигитално образование е изключително модерен и дава възможност цялата образователна система да ползва професионален инструмент за колаборативна дигитална работа. Още когато стартира година по-рано, Тодорова и колегите ѝ осъзнават, че е добра възможност за работа в училище.

За всяко едно училище в България.

„Още повече, че тази единна система дава възможност всички учители, ученици, администратори в системата на образование да бъдем заедно, на едно място. Да можем да провеждаме големи онлайн срещи с потребители, които са повече от 10 хиляди на брой, което е уникално като цяло за държавата. Само че тази платформа не успя да стартира по-рано и извънредното положение малко изненада образователната система. Тогава точно ние се опитахме да помогнем на колегите в незавършен вариант да ползват поне част от функционалностите ѝ. Затова се съгласихме в рамките на една работна седмица, всеки ден да им предадем първите напътствия как да навлязат плавно. Много учители започнаха да ползват активно платформата с нейните несъвършенства от самото началото“, споделя Димитрина Тодорова.

Към домейна на МОН са включени всички хора, които работят в образователната система в страната. Има няколко нива на защита, като децата се намират в дигитална безопасна среда. Училищата, които работят с тази платформа, трябва да са спокойни от гледна точка на защита на техните данни, казва още директорката. Тя е категорична, че платформата няма как да се ползва за частни уроци или други дейности, извън училищната рамка.

„Да, тази платформа ще се използва и занапред от българските училища. Тя е отдавна позната в IT сектора, благодарение на нея можем да кажем довиждане на грипните ваканции занапред. Колко ще са те – не се знае. Но знаем, че е задължително да продължим да я ползваме и след пандемията“, казва директорката.

По думите ѝ от години МОН се бори с изостанали панели, смяна на учебници и практики, за да се осъвремени преподаването в училищата.

„Забелязваме, че учителите много бързо се адаптираха и усвоиха компютъра като новата черна дъска. Ако им бъде дадена малко повече свобода, която идва с намаляването на административната им тежест – оформяне на документи и отчети, ползвайки електронни платформи, без документация на хартия – те ще бъдат още по-продуктивни“, смята Димитрина Тодорова.

„Да си учител е и предизвикателство, и мисия. Необходими са воля, търпение, всеотдайност. А за да завладееш интереса на децата, дори на тези с интереси далеч от сферата на информационните технологии, трябва да не спираш да търсиш новото, интересното, проекти, които да ги предизвикат, да разчупиш рамката на често скучните учебници и да не се страхуваш, че може да пристъпиш някое от хилядите изисквания към начина, по който учителите преподават и изпитват“, обобщава Димитрина.

Тя и нейните ученици вече работят по нови проекти – за деца със специални образователни потребности. Димитрина Тодорова смята, че пандемията е осветила пробойната в тази сфера, когато деца с проблеми в развитието бяха лишени от задължителните занимания за интегрирането като логопед, ерготерапия и други специални занимания и терапии.

„Родителите на деца със СОП знаят, колкото е трудно да се задържи вниманието на малчуганите за няколко минути, а какво остава за часове“, отбелязва Тодорова.

„В момента разработваме идеи за 3D стаи, в които децата със СОП да могат да влизат, ползвайки специални очила и да им предоставим една по-атрактивна среда, за да задържим концентрацията и вниманието им. За тях са нужни алтернативни методи“, обяснява Димитрина Тодорова.

Проблемите на образованието не трябва да ни демотивират, обобщава тя. Грешките и успехите изграждат бъдещето, а отговорността на образователната среда е много голяма.

Затова и дигиталното образование е не просто крачка напред, то е спасителна жилетка за родителите, учителите и децата в извънредни ситуации, като тази, която все още не е отминала.

Когато МОН срещна неволята: Грипни ваканции, чао,чао!

Когато МОН срещна неволята: Грипни ваканции, чао,чао!

Притчата на директор Димитрина Тодорова за дигиталното образование и пандемията

| Редактор : Криси Димитрова 0 10586 Снимка: Личен архив

Дигитализацията на българското образование е кауза на Виваком повече от 5 години. Компанията развива редица инициативи в тази посока като платформите VIVA Cognita и VIVA History, а през 2018 г. заедно с партньори, медии и институции стартира най-голямата си инициатива -Образование 4.0. Тя цели да покаже как въвеждането на технологиите в учебния процес може да го направи по-ефективен, интересен и полезен за учениците, така че те да получават необходимите знания и умения, за да се реализират в живота и на пазара на труда, който ги очаква.

Съвместно с Виваком в поредица материали ще ви покажем добрите примери за дигитализация в образованието и ползите от него.

„Учителите „в компютъра“, тези, които дигитално обучаваха вашите деца в пандемията - това са моите учители, вашите учители, учителите на вашите братя и сестри. Не се учудвайте, че те се справят в извънредни ситуации. Да си учител е призвание и затова преподавателите правят всичко необходимо да са в крак с модата в класните стаи“.

Така с нотка оптимизъм, задоволство и лекота тръгва разговора ни с директора на Професионалната гимназия по компютърно програмиране и иновации – Димитрина Тодорова. Тя и нейните колеги са поканени като лектори, които да помогнат за навлизането на дигиталното преподаване по спешност в ситуацията на пандемия на колегите от цялата страна.

Три месеца по-късно, учебната година не бе обявена за нулева, а в края на юни бяха насрочени първите абитуриентски балове. Нямаше новини за бъг в системата, нямаше разярени родители пред МОН. През цялото време гледахме забавни клипчета в интернет за това, как служители на висши постове комбинират хоум офиса с диктовката по английски език на отрочето. Както и безкрайни мемета и шеги на тема „дигитално образование“.

Можем да кажем, че тази тема напоследък е свързана повече със закачки и хумор, отколкото с недоволство.

Само дето някои се оплакват, че децата им учели повече.

Срещаме се с Димитрина Тодорова, за да ни разкаже за трудностите, които учителите и ученици са изпитали с тази форма на обучение... ако въобще има такива. Защото, по нейните думи, работата на учителите с MS Team по проекта на Министерството на образованието и науката с подкрепата на Microsoft  демонстрира категорично, че българските училища са готови да влязат без проблем и в ритъм с иновациите на XXI в.

Димитрина Тодорова и нейните преподаватели са лекторите, които помагат на педагозите в цялата страна да свикнат с новия метод на преподаване в първите дни на извънредното положения. Директорката е в образователната система повече от 20 години, а преди години се оказва и във фокуса на медиите. Тя е учителят на първия български световен шампион по IT - Георги Бошев. Ученикът ѝ се пребори за отличието в конкуренция с повече от 400 000 участници от повече от 130 държави в световния MOS шампионат (Microsoft Office Specialist World Championship) през 2016 г.

Директорката е и двигателят на въвеждането на учебните програми на Microsoft в училището, като работи по тях повече от 10 години.

„В последните 30 години българската образователна система непрекъснато се опитва да се модернизира. Но тя се модернизира технически. Към класическия метод на преподаване се добавя техника – компютри, лаптопи, интерактивни дъски, изградиха се мрежи. Но същинската дигитална работа бе стартирана след 13 март. Всички обучения, проведени преди това, помогнаха на учителите да оцелеят в такъв момент“, казва директор Тодорова.

Като преподавател, в по-голямата част от житейския си път, Димитрина Тодорова казва, че все още си припомня с вълнение първите си стъпки в класната стая. Тогава учениците в поверения ѝ клас са само 7 години по-малки от нея.

„Най-трудното е да спечелиш уважение и внимание, но това е и предизвикателството. Трябва да им покажеш, че си на една вълна с техните интереси“, спомня си Димитрина Тодорова.

Тя е категорична, че ако бъде направено изследване на хората над 60 години, които ползват нови технологии в България, ще бъдем учудени.

„Голям процент боравят активно със смарт устройства и компютри, дори имат профили в социалните мрежи“.

По думите ѝ, в последните три месеца Министерството на образованието и науката се е изправило челно в „тъмна нощ пред невидим враг“ – ситуацията с коронавируса. Повикало е неволята, тя се е отзовала и учебната година е приключена успешно. Малко на мускули и с лека превъзбуда от несигурността в спешното прилагане на редица нови методи ... но успешно!

„Трябва да се направи подробен анализ и чак след това да си кажем мнението за това справихме ли се и как. Не смятам, че сме на 100% успешни, но успяхме в голяма степен, щом приключихме учебната година. Мисията е изпълнена! Това, разбира се, не означава, че дигиталното образование може напълно да измести живото обучение. То има своите плюсове. В никакъв случай не бива да се осланяме само на преподаването чрез компютър. По-скоро комбинацията от двете може да донесе само ползи“, смята директорката.

Професионалната гимназия по компютърно програмиране и иновации в Бургас е открита преди 2 години и вече е сред водещите в сферата в България.

“Проектът MS Team към домейна на Министерството на образованието edu.mon.bg с подкрепата на Microsoft има за цел да подготви учителите за преподаването онлайн. Бяхме поканени като лектори, тъй като започнахме работата си с тази платформа много по-рано“, казва Тодорова.

В нейното училище се работи с Microsoft Team към домейна на МОН повече от година, от времето, когато гимназията отваря врати за първи път.

„В действителност познаваме достатъчно добре платформата и си служим добре, защото я ползваме ежедневно. Когато настъпиха специалните събития, през които учителите трябваше да преподават дистанционно, на колегите им бе трудно, тъй като нямаше конкретно предложение за тях – ползваха социални мрежи, електронни пощи и алтернативни програми. Така че имаше изследване на дигиталната среда, за да се установи кое ще им върши най-бързо и лесно работа“, казва директорката.

Тя смята, че проектът на МОН за дигитално образование е изключително модерен и дава възможност цялата образователна система да ползва професионален инструмент за колаборативна дигитална работа. Още когато стартира година по-рано, Тодорова и колегите ѝ осъзнават, че е добра възможност за работа в училище.

За всяко едно училище в България.

„Още повече, че тази единна система дава възможност всички учители, ученици, администратори в системата на образование да бъдем заедно, на едно място. Да можем да провеждаме големи онлайн срещи с потребители, които са повече от 10 хиляди на брой, което е уникално като цяло за държавата. Само че тази платформа не успя да стартира по-рано и извънредното положение малко изненада образователната система. Тогава точно ние се опитахме да помогнем на колегите в незавършен вариант да ползват поне част от функционалностите ѝ. Затова се съгласихме в рамките на една работна седмица, всеки ден да им предадем първите напътствия как да навлязат плавно. Много учители започнаха да ползват активно платформата с нейните несъвършенства от самото началото“, споделя Димитрина Тодорова.

Към домейна на МОН са включени всички хора, които работят в образователната система в страната. Има няколко нива на защита, като децата се намират в дигитална безопасна среда. Училищата, които работят с тази платформа, трябва да са спокойни от гледна точка на защита на техните данни, казва още директорката. Тя е категорична, че платформата няма как да се ползва за частни уроци или други дейности, извън училищната рамка.

„Да, тази платформа ще се използва и занапред от българските училища. Тя е отдавна позната в IT сектора, благодарение на нея можем да кажем довиждане на грипните ваканции занапред. Колко ще са те – не се знае. Но знаем, че е задължително да продължим да я ползваме и след пандемията“, казва директорката.

По думите ѝ от години МОН се бори с изостанали панели, смяна на учебници и практики, за да се осъвремени преподаването в училищата.

„Забелязваме, че учителите много бързо се адаптираха и усвоиха компютъра като новата черна дъска. Ако им бъде дадена малко повече свобода, която идва с намаляването на административната им тежест – оформяне на документи и отчети, ползвайки електронни платформи, без документация на хартия – те ще бъдат още по-продуктивни“, смята Димитрина Тодорова.

„Да си учител е и предизвикателство, и мисия. Необходими са воля, търпение, всеотдайност. А за да завладееш интереса на децата, дори на тези с интереси далеч от сферата на информационните технологии, трябва да не спираш да търсиш новото, интересното, проекти, които да ги предизвикат, да разчупиш рамката на често скучните учебници и да не се страхуваш, че може да пристъпиш някое от хилядите изисквания към начина, по който учителите преподават и изпитват“, обобщава Димитрина.

Тя и нейните ученици вече работят по нови проекти – за деца със специални образователни потребности. Димитрина Тодорова смята, че пандемията е осветила пробойната в тази сфера, когато деца с проблеми в развитието бяха лишени от задължителните занимания за интегрирането като логопед, ерготерапия и други специални занимания и терапии.

„Родителите на деца със СОП знаят, колкото е трудно да се задържи вниманието на малчуганите за няколко минути, а какво остава за часове“, отбелязва Тодорова.

„В момента разработваме идеи за 3D стаи, в които децата със СОП да могат да влизат, ползвайки специални очила и да им предоставим една по-атрактивна среда, за да задържим концентрацията и вниманието им. За тях са нужни алтернативни методи“, обяснява Димитрина Тодорова.

Проблемите на образованието не трябва да ни демотивират, обобщава тя. Грешките и успехите изграждат бъдещето, а отговорността на образователната среда е много голяма.

Затова и дигиталното образование е не просто крачка напред, то е спасителна жилетка за родителите, учителите и децата в извънредни ситуации, като тази, която все още не е отминала.