Китайският технологичен гигант Alibaba направи решителна стъпка към пазара на устройства с добавена реалност, обявявайки партньорство с хонконгския производител RayNeo. Споразумението предвижда очилата на RayNeo да използват големите езикови модели Qwen на Alibaba China, което ги прави едни от първите устройства в Китай, интегриращи толкова напреднал изкуствен интелект.

Това сътрудничество е първото по рода си в страната, където разработчици на AI модели си партнират директно с производители на интелигентни очила. Преди това Alibaba бе експериментирала с подобна интеграция единствено със стартъпа Rokid в САЩ, основан от бивш служител на компанията. През ноември миналата година беше обявено и партньорство на Baidu с производителя на очила Xiaodu, който интегрира модела Ernie.

RayNeo, създадена през 2021 г. от TCL Electronics Holdings, вече се утвърди на пазара с успеха на модела RayNeo Air3, от който са продадени над 5000 бройки. На предстоящото изложение CES 2025, компанията планира да представи нови модели, включително и очила с интелигентна камера, способна да разпознава обекти в реално време.

Американските технологични гиганти също не изостават в тази надпревара. Meta представи своите очила Orion през септември, следвайки успешното си партньорство с Ray-Ban. Според представители на Alibaba, очилата за добавена реалност са перфектната платформа за интеграция на AI, като това сътрудничество цели по-добро персонализиране и подобрение на потребителското изживяване.

Според прогнозите на WellsennXR, до 2029 г. продажбите на AR очила ще достигнат впечатляващите 55 милиона бройки годишно. Само през изминалата година пазарът на този тип устройства е оценен на 1,93 млрд. щ. долара и се очаква да нараства с годишен темп от 27,3%, достигайки 8,26 млрд. долара до края на десетилетието.