Марк Гурман от Bloomberg, известен със своите постоянни разкрития около Apple, засегна темата за съзряването на софтуерната екосистема за наскоро представения хедсет за добавена реалност Vision Pro на Apple. Според него, повечето разработчици са объркани от необходимостта да създават нови приложения за устройството и да адаптират съществуващите.

Пазарът на продажбите ще бъде ограничен и ще може да възстанови разходите само чрез увеличаване на цените, твърди специалистът. Преди всичко, както обяснява авторът на публикацията, малко специализирани магазини за приложения на Apple са успели да повторят успеха на тези за iPhone, iPad и Mac.

От последните официални статистики става ясно, че аудиторията на последния само в Европейския съюз достига 130 милиона активни потребители месечно. За специфични устройства като Watch и TV Apple има отделни магазини за приложения, но тяхната аудитория не достига дори 1 милион души.

Очилата Vision Pro със своята самостоятелна софтуерна платформа се оказват в същия капан. Проблемът се задълбочава от високата цена на очилата Vision Pro, която неволно ще ограничи кръга на купувачите. Обикновено разработчиците ще могат да обмислят три варианта за създаване на софтуерна екосистема за тази система.

Първо, приложенията за iPhone и iPad могат да бъдат стартирани във VisionOS без никаква адаптация, но в прозоречен режим със загуба на удобството на интерфейса. Второ, приложенията за iPad ще могат да бъдат пренесени към новата платформа с известна адаптация. Трето, разработчиците ще могат да създават нови приложения за Vision Pro "от нулата", но този начин ще бъде най-труден и рискован.

Някои създатели на приложения смятат за сериозен проблем и липсата на обичайните за конкурентните устройства контролери във Vision Pro. В едни и същи игри всичко е свързано с тях и ако играта трябва да се прехвърли на visionOS със значителна преработка на системата за управление на героите, това ще изисква от създателите на игри сериозни разходи на усилия и пари, които може да не се изплатят.

Това води до друг проблем - приложенията за Vision Pro може да се окажат много по-скъпи от тези, предназначени за iPhone или iPad. Вместо 1 щ. долар за тях ще се искат 20 щ. долара, а игрите за този хедсет лесно ще имат цена от 40 до 60 щ. долара. Разбира се, за купувачите на устройството за 3500 щ. долара това не е толкова голяма сума, но тя няма да позволи да се разчита на масово приложение.

Според представителя на Bloomberg, първите приложения, които ще бъдат адаптирани за Vision Pro, ще бъдат тези, предназначени за гледане на поточно видео чрез приложението за iPad.