„ДиВиБиТи” АД: КРС се опитва да заблуди ЕК | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
„ДиВиБиТи” АД: КРС се опитва да заблуди ЕК

„ДиВиБиТи” АД: КРС се опитва да заблуди ЕК

Седми мултиплекс е технологично невъзможен до 1 септември

1 60
Европейската комисия ще осъди България и страната ни ще плаща глоба от 20 000 до 200 000 евро на ден, заради проведените от Комисията за регулиране на съобщенията конкурси за мултиплексите, алармира «ДиВиБиТи” АД в съобщение до медиите. «КРС се опитва да заблуди ЕК, че на 1 септември 2013 г., когато трябва да бъде прекратено аналоговото излъчване у нас, ще има седми мултиплекс - собственост на независима компания с цел насърчаване на конкуренцията в бранша. Това на практика е невъзможно”, твърдят от дружеството. Първо, към днешна дата все още няма Решение на КРС за обявяване на конкурс, нито публикация в ДВ от 25.01.2013, както уверяваше председателят на КРС, посочват от «ДиВиБиТи” АД. До приключване на периода за въвеждане на шестте мултиплекса (01.09.2013) остават седем месеца, през които трябва да се проведе конкурса, да се обявят резултатите, да се планира мрежата и след това да се изгради. «Нещо технологично невъзможно за специалистите”, заявиха от компанията. Извън този срок, наличието на «седми мултиплекс” става безсмислен по отношение на конкурентноспособност, е мнението на «ДиВиБиТи” АД. Второ, все още 7 от 12 телевизионни канала, предвидени за този мултиплекс, са заети от Министерство на отбраната и не е ясно, кога ще бъдат освободени. «ДиВиБиТи” АД заяви пред КРС своето намерение да участва в конкурс за предоставяне на ограничен ресурс - радиочестотен спектър за предоставяне на електронни съобщителни услуги по стандарт DVB-T или DVB-T2 на 30 ноември 2012 г. В това писмо дружеството постави и няколко важни въпроса, свързани с освобождаване на честотния ресурс, предвиден за т. нар. седми мултиплекс, който към настоящия момент се ползва от Министерството на отбраната (МО), по конкретно: • Съществува ли план за поетапното освобождаване на тези честоти? • Кои честоти кога ще бъдат освободени? • Какви са сроковете, предвидени за изграждане, за тест и оптимизация на мрежата на седмия мултиплекс? • Какви гаранции има, че честотите ще бъдат освободени навреме и какво предвижда регулаторът в противен случай? В отговор на тези въпроси КРС е признала, че не контролира този честотен ресурс, освобождаването му е извън нейната компетентност и на практика, че КРС не знае кога той ще бъде освободен. «Възниква основателният въпрос как ще се насърчи конкуренцията в сектора, ако седмият мултиплекс не може да стартира поради забавянето при освобождаване на честотния ресурс, и как ще се осигури равен старт на седмия мултиплекс с останалите оператори?”, пита «ДиВиБиТи” АД. «Очевидно е, че този конкурс за седми мултиплекс е проформа, след като не дава право на ползване на заетите честоти и единствената му цел е да бъде заблудена Еврокомисията. Експертите от ЕК обаче явно не са се подвели от действията на КРС, в резултат на което цялото общество ще плаща огромни глоби”, посочват от дружеството. Още преди една година «ДиВиБиТи” АД предупреди, че процесът по цифровизация ще доведе до санкции срещу България. Ръководството на КРС обаче не е предприело необходимите мерки и са направени огромни инвестиции в изграждане на първите пет мултиплекса. Това дава възможност на МТИТС да твърди, че евентуалната отмяна на опорочените конкурси би довела до това мултиплекс операторите да съдят държавата за пропуснати ползи. В същото време операторите на мултиплексите вече са обявили на телевизиите у нас цени за цифрово излъчване, които са в пъти по-високи от цените за същия тип услуга в Централна и Западна Европа. Това ще попречи на по-малките играчи на ТВ пазара да започнат да излъчват в ефир, а свободата на словото ще се окаже заложник на една-две големи медийни групи, алармира «ДиВиБиТи” АД. Българските потребители пък ще бъдат принудени да гледат останалите канали срещу заплащане по кабел, или сателит. «ДиВиБиТи” АД настоява за разследване на виновните, които чрез толериране на непрозрачни конкурси с цел монопол на ТВ пазара ще доведат до санкции за цялото общество.
„ДиВиБиТи” АД: КРС се опитва да заблуди ЕК

„ДиВиБиТи” АД: КРС се опитва да заблуди ЕК

Седми мултиплекс е технологично невъзможен до 1 септември

1 60
Европейската комисия ще осъди България и страната ни ще плаща глоба от 20 000 до 200 000 евро на ден, заради проведените от Комисията за регулиране на съобщенията конкурси за мултиплексите, алармира «ДиВиБиТи” АД в съобщение до медиите. «КРС се опитва да заблуди ЕК, че на 1 септември 2013 г., когато трябва да бъде прекратено аналоговото излъчване у нас, ще има седми мултиплекс - собственост на независима компания с цел насърчаване на конкуренцията в бранша. Това на практика е невъзможно”, твърдят от дружеството. Първо, към днешна дата все още няма Решение на КРС за обявяване на конкурс, нито публикация в ДВ от 25.01.2013, както уверяваше председателят на КРС, посочват от «ДиВиБиТи” АД. До приключване на периода за въвеждане на шестте мултиплекса (01.09.2013) остават седем месеца, през които трябва да се проведе конкурса, да се обявят резултатите, да се планира мрежата и след това да се изгради. «Нещо технологично невъзможно за специалистите”, заявиха от компанията. Извън този срок, наличието на «седми мултиплекс” става безсмислен по отношение на конкурентноспособност, е мнението на «ДиВиБиТи” АД. Второ, все още 7 от 12 телевизионни канала, предвидени за този мултиплекс, са заети от Министерство на отбраната и не е ясно, кога ще бъдат освободени. «ДиВиБиТи” АД заяви пред КРС своето намерение да участва в конкурс за предоставяне на ограничен ресурс - радиочестотен спектър за предоставяне на електронни съобщителни услуги по стандарт DVB-T или DVB-T2 на 30 ноември 2012 г. В това писмо дружеството постави и няколко важни въпроса, свързани с освобождаване на честотния ресурс, предвиден за т. нар. седми мултиплекс, който към настоящия момент се ползва от Министерството на отбраната (МО), по конкретно: • Съществува ли план за поетапното освобождаване на тези честоти? • Кои честоти кога ще бъдат освободени? • Какви са сроковете, предвидени за изграждане, за тест и оптимизация на мрежата на седмия мултиплекс? • Какви гаранции има, че честотите ще бъдат освободени навреме и какво предвижда регулаторът в противен случай? В отговор на тези въпроси КРС е признала, че не контролира този честотен ресурс, освобождаването му е извън нейната компетентност и на практика, че КРС не знае кога той ще бъде освободен. «Възниква основателният въпрос как ще се насърчи конкуренцията в сектора, ако седмият мултиплекс не може да стартира поради забавянето при освобождаване на честотния ресурс, и как ще се осигури равен старт на седмия мултиплекс с останалите оператори?”, пита «ДиВиБиТи” АД. «Очевидно е, че този конкурс за седми мултиплекс е проформа, след като не дава право на ползване на заетите честоти и единствената му цел е да бъде заблудена Еврокомисията. Експертите от ЕК обаче явно не са се подвели от действията на КРС, в резултат на което цялото общество ще плаща огромни глоби”, посочват от дружеството. Още преди една година «ДиВиБиТи” АД предупреди, че процесът по цифровизация ще доведе до санкции срещу България. Ръководството на КРС обаче не е предприело необходимите мерки и са направени огромни инвестиции в изграждане на първите пет мултиплекса. Това дава възможност на МТИТС да твърди, че евентуалната отмяна на опорочените конкурси би довела до това мултиплекс операторите да съдят държавата за пропуснати ползи. В същото време операторите на мултиплексите вече са обявили на телевизиите у нас цени за цифрово излъчване, които са в пъти по-високи от цените за същия тип услуга в Централна и Западна Европа. Това ще попречи на по-малките играчи на ТВ пазара да започнат да излъчват в ефир, а свободата на словото ще се окаже заложник на една-две големи медийни групи, алармира «ДиВиБиТи” АД. Българските потребители пък ще бъдат принудени да гледат останалите канали срещу заплащане по кабел, или сателит. «ДиВиБиТи” АД настоява за разследване на виновните, които чрез толериране на непрозрачни конкурси с цел монопол на ТВ пазара ще доведат до санкции за цялото общество.