Астрономи откриха рекордно стара свръхнова | IT.dir.bg

EPA/БГНЕС

Астрономи откриха рекордно стара свръхнова

Австралийски астрономи откриха доказателства за взрив на рекордно стара свръхнова, който се е случил в ранната вселена преди 12,1 милиарда години, съобщи сп. "Сайънс".

Откритието е извършено благодарение на продължително наблюдение с телескопа Канада-Франция-Хаваи, разположен в Мануа Кеа на Хаваите, предаде БТА.

Изображението е получено с помощта на налагане на хиляди снимки на небето в областта на съзвездието Секстант. Тук учените откриха необичайно ярка звезда на рекордна възраст, която се отнася към много редкия клас нестабилни свръхнови. С времето настъпва колапс на тези масивни звезди заради образуването на електрон-позитронни двойки.

Когато учените са анализирали спектъра на галактиката, където влиза свръхновата, се оказало, че нейното червено изместване (изкривяването на светлината, докато пътува през космоса и времето) съответства на възрастта 12,1 млрд. години. А това означава, че избухването на свръхновата е станало само 1,6 милиарда години след Големия взрив.

Възрастта на находката е с почти милиард години по-голяма от съответстващия показател на най-древната от известните ни свръхнови. Въпреки това откритата свръхнова не принадлежи към първото поколение звезди - светила, които са се образували от първичния газ.