EPA/БГНЕС
Лазери заменят свещите за коли
Японски учени предлагат замяна на традиционните свещи за коли с принципно нови елементи, в частност лазерни. В резултат на това ще бъде подобрено запалването, а нагарът по електродите няма да е толкова голям проблем, както сега, пише GreenTech.bg.
Използваните в момента свещи са едни от най-важните компоненти на двигателите с вътрешно горене, но и най-добрите от тях са уязвими. Още по-лошо е когато са некачествени и износени – тогава те затрудняват пускането на двигателя и увеличават потреблението на гориво. Учени от Националния институт за природни науки (NINS) на Япония обещават да решат проблемите с принципно нова технология, а именно – лазерно запалване на горивната смес. При него не само се повишава надеждността на механизма, но също така се постигат икономии и екологични ефекти – намаляват разходът на гориво и емисиите на вредни вещества в атмосферата, съобщи ubergizmo.com.
В традиционния си вариант свещта се състои от два електрода, между които в определен момент от цикъла на двигателя прескача електрическа искра с напрежение няколко хиляди или десетки хиляди волта. С течение на времето по електродите се образува нагар, който намалява разстоянието между тях и това може да доведе до най-различни проблеми. Лазерните елементи, от своя страна, позволяват по-точна настройка на момента на запалване, а потенциалният нагар не е толкова фатален.
В момента новата японска технология е в процес на лабораторни изпитания. За нейната комерсиална реализация вероятно ще е необходима още една година работа.
Използваните в момента свещи са едни от най-важните компоненти на двигателите с вътрешно горене, но и най-добрите от тях са уязвими. Още по-лошо е когато са некачествени и износени – тогава те затрудняват пускането на двигателя и увеличават потреблението на гориво. Учени от Националния институт за природни науки (NINS) на Япония обещават да решат проблемите с принципно нова технология, а именно – лазерно запалване на горивната смес. При него не само се повишава надеждността на механизма, но също така се постигат икономии и екологични ефекти – намаляват разходът на гориво и емисиите на вредни вещества в атмосферата, съобщи ubergizmo.com.
В традиционния си вариант свещта се състои от два електрода, между които в определен момент от цикъла на двигателя прескача електрическа искра с напрежение няколко хиляди или десетки хиляди волта. С течение на времето по електродите се образува нагар, който намалява разстоянието между тях и това може да доведе до най-различни проблеми. Лазерните елементи, от своя страна, позволяват по-точна настройка на момента на запалване, а потенциалният нагар не е толкова фатален.
В момента новата японска технология е в процес на лабораторни изпитания. За нейната комерсиална реализация вероятно ще е необходима още една година работа.