Астрономи създадоха зашеметяваща мозайка от млади звездни купове (видео) | IT.dir.bg

Снимка: Скрийншот от ESO

Астрономи създадоха зашеметяваща мозайка от млади звездни купове (видео)

1 милион снимки от телескопа VISTA, направени в продължение на пет години от Европейската Южна обсерватория в Чили, разкриват звезди в процес на създаване, вградени в гъсти облаци прах

| Редактор: Лилия Чалева 5 2368

Астрономи създадоха зашеметяваща мозайка от млади звездни купове, които се крият в трудно видими зони на нашата галактика, предаде Асошиейтед прес.

Мозайката, публикувана в четвъртък, разкрива пет огромни звездни "детски градини", отдалечени на по-малко от 1500 светлинни години. Една светлинна година е близо 9,7 трилиона километра.

За да създадат своя звезден атлас, учените са събрали повече от 1 милион снимки, направени в продължение на пет години от Европейската Южна обсерватория в Чили. Инфрачервеният телескоп на обсерваторията е успял да надникне през облаци прах и да разпознае млади звезди.

"Можем да открием дори най-слабите източници на светлина, като звезди, много по-масивни от Слънцето, разкривайки обекти, които никой не е виждал досега", каза научният ръководител на проекта Щефан Майнгаст от Виенския университет.

Наблюденията, проведени от 2017 до 2022 г., ще помогнат на изследователите да разберат по-добре как звездите се развиват от прах, каза Майнгаст.

Това е уникален инструмент, с който учените да дешифрират сложния пъзел за раждането на звездите.

Откритията, публикувани в списание "Астрономи енд астрофизикс", допълват наблюденията на космическия апарат за картографиране на звездите "Гая" на Европейската космическа агенция, който е в орбита на разстояние почти 1,5 милиона километра. "Гая" обаче се фокусира върху оптичната светлина, пропускайки повечето от обектите, затъмнени от космическия прах, уточняват астрономите.

| Редактор : Лилия Чалева 5 2368 Снимка: Скрийншот от ESO