България следи небето си за метеори | IT.dir.bg

България следи небето си за метеори

Уникална мрежа от камери ще следи постоянно небето над България за метеорна активност.

Наблюдението на небето ще става посредством американски all-sky камери тип "Рибешко око", съобщава Дарик.

Първата камера бе монтирана на покрива на Астрономическата обсерватория в Кърджали, в присъствието на професор Таньо Бонев от Института по астрономия с Национална астрономическа обсерватория „Рожен" към БАН и колегата му д-р Румен Богдановски.

Още две all-sky камери, които ще снимат цялото небе и ще регистрират метеори, ще бъдат осигурени за Астрономическата обсерватория в Рожен и Планетариума "Джордано Бруно" в Димитровград, като всичко това се реализира по проект на Института по астрономия към БАН и МОСВ.

Камерите са произведени в САЩ. Те дават възможност да се наблюдава цялата видима полусфера на небето и по този начин ще могат да се регистрират всички метеори, които преминават. Камерите са трицветни. Това дава възможност за някакъв първичен, доста груб анализ на химичния състав на метеорите. Камерите дават възможност да се определи и разстоянието, в което метеорът навлиза и изгаря в атмосферата, с каква скорост се движи", разказва д-р Богдановски.

По думите на проф. Таньо Бонев целта на уникалната мрежа от камери за България е да се извършва мониторинг на метеорната активност в тази част от страната.

Данните от камерите ще бъдат публикувани на специален сървър, който ще бъде с отворен достъп и всеки ще може да види какво е наблюдавано от тях. Освен че ще бъдат публикувани, данните ще бъдат анализирани и измерени", каза проф. Бонев.

Подобни мрежи от камери има в Канада, в САЩ, а това се предпоставя от големите територии в тези страни и многото астрономи, които работят по различни теми, свързани с метеорите, допълни професора.

Метеорит падна в САЩ >> >> >>