Електрическият самолет EcoPulse с първа демонстрация в небето | IT.dir.bg

17-11-2017 20-11-2018
Електрическият самолет EcoPulse с първа демонстрация в небето
Снимка: Airbus/БТА

Електрическият самолет EcoPulse с първа демонстрация в небето

Машината е с електрическо хибридно задвижване и хибриден електрически турбогенератор

| Редактор: Ива Капкова 7 1836

EcoPulse, демонстративният самолет с разпределено хибридно електрическо задвижване, чието предназначение е да тества тази технология, която вероятно ще допринесе за намаляване на въглеродния отпечатък на авиацията, е извършил първия си полет. Това съобщиха "Еърбъс" (Airbus), "Сафран" (Safran) и "Даер" (Daher), цитирани от Франс прес.

Апаратът е излетял от летището в Тарб на 29 ноември и е осъществил полет от час и 40 минути, според съвместно комюнике на трите компании.

"По време на полета екипажът е активирал електрическите двигатели и е проверил как функционират компютърът за управление на полетите, високоволтовата батерия, разпределеното електрическо хибридно задвижване и хибридния електрически турбогенератор", отбелязват партньорите в проекта, предава БТА.

Представен на авиационното изложение в Бурже през 2019 г., EcoPulse е създаден на основата на едномоторния TBM, произвеждан от "Даер". В допълнение към централния двигател с вътрешно горене, самолет е оборудван с шест електрически двигателя, разпределени по крилата, доставени от "Сафран", енергията за които идва от батерия, конструирана от "Еърбъс".

Проектът се ползва с подкрепата на Генералната дирекция за гражданска авиация (DGAC), както и на Съвета за проучвания в областта на гражданската аеронавтика (Corac).

Добавянето на електрическо задвижване по време на някои етапи на полета позволява да се ограничи използването на основния двигател и така да се понижат въглеродните емисии, като същевременно намаляват "акустичния" отпечатък на самолета.

Една от трудностите е енергийната плътност на батериите. Литиево-йонната батерия, разработена за EcoPulse, е паралелепипед с дължина 2,3 метра, ширина 75 см, височина 20 см и тегло от 350 килограма, закрепени под фюзелажа.

Тя е високоволтова, докато обикновените батерии в самолетите са нисковолтови (26 волта), което е недостатъчно за задвижването.

Батериите, които се използват при електрическите автомобили, пък са твърде тежки и обемисти за приложение в аеронавтиката.

Електрическото задвижване и хибридизацията са методи, които се проучват, за да бъде намален въглеродният отпечатък на малките самолети. Самолетите по дълги маршрути засега ще продължават да се движас с помощта на стандартно авиационно гориво.

Електрическият самолет EcoPulse с първа демонстрация в небето

Електрическият самолет EcoPulse с първа демонстрация в небето

Машината е с електрическо хибридно задвижване и хибриден електрически турбогенератор

| Редактор : Ива Капкова 7 1836 Снимка: Airbus/БТА

EcoPulse, демонстративният самолет с разпределено хибридно електрическо задвижване, чието предназначение е да тества тази технология, която вероятно ще допринесе за намаляване на въглеродния отпечатък на авиацията, е извършил първия си полет. Това съобщиха "Еърбъс" (Airbus), "Сафран" (Safran) и "Даер" (Daher), цитирани от Франс прес.

Апаратът е излетял от летището в Тарб на 29 ноември и е осъществил полет от час и 40 минути, според съвместно комюнике на трите компании.

"По време на полета екипажът е активирал електрическите двигатели и е проверил как функционират компютърът за управление на полетите, високоволтовата батерия, разпределеното електрическо хибридно задвижване и хибридния електрически турбогенератор", отбелязват партньорите в проекта, предава БТА.

Представен на авиационното изложение в Бурже през 2019 г., EcoPulse е създаден на основата на едномоторния TBM, произвеждан от "Даер". В допълнение към централния двигател с вътрешно горене, самолет е оборудван с шест електрически двигателя, разпределени по крилата, доставени от "Сафран", енергията за които идва от батерия, конструирана от "Еърбъс".

Проектът се ползва с подкрепата на Генералната дирекция за гражданска авиация (DGAC), както и на Съвета за проучвания в областта на гражданската аеронавтика (Corac).

Добавянето на електрическо задвижване по време на някои етапи на полета позволява да се ограничи използването на основния двигател и така да се понижат въглеродните емисии, като същевременно намаляват "акустичния" отпечатък на самолета.

Една от трудностите е енергийната плътност на батериите. Литиево-йонната батерия, разработена за EcoPulse, е паралелепипед с дължина 2,3 метра, ширина 75 см, височина 20 см и тегло от 350 килограма, закрепени под фюзелажа.

Тя е високоволтова, докато обикновените батерии в самолетите са нисковолтови (26 волта), което е недостатъчно за задвижването.

Батериите, които се използват при електрическите автомобили, пък са твърде тежки и обемисти за приложение в аеронавтиката.

Електрическото задвижване и хибридизацията са методи, които се проучват, за да бъде намален въглеродният отпечатък на малките самолети. Самолетите по дълги маршрути засега ще продължават да се движас с помощта на стандартно авиационно гориво.