Изследователи откриха нова молекула в космоса | IT.dir.bg

Изследователи откриха нова молекула в космоса
Снимка: NASA, ESA, M. Livio and the Hubble 20th Anniversary Team (STScI)

В откритието е участвал изкуствен интелект

Професор Брет Макгуайър от Масачузетски технологичен институт (MIT) и неговият екип са открили наличието на неизвестна досега молекула в космоса.

"Нашата група се опитва да разбере какви молекули присъстват в регионите на космоса, където звездите и слънчевите системи в крайна сметка ще се оформят", обясняват учените. "Това ни позволява да проумеем как химията се развива заедно с процеса на формиране на звезди и планети. Ние правим това, като разглеждаме ротационните спектри на молекулите, уникалните модели на светлина, които те излъчват. За да открием нови молекули в космоса, първо трябва да имаме представа каква молекула искаме да търсим, след това можем да запишем нейния спектър в лабораторията тук на Земята и накрая да търсим този спектър в космоса с помощта на телескопи."

Екипът на Макгуайър наскоро започна да използва изкуствен интелект, който да предложи добри целеви молекули за търсене. Именно алгоритъмът предложил на изследователите да се насочат към молекула, известна като 2-метоксиетанол.

"В космоса има редица "метокси" молекули, като диметилов етер, метоксиметанол, етилметилов етер и метилформиат, но 2-метоксиетанолът би бил най-големият и най-сложният, виждан някога", казва Захари Т.П. Фрид - водещ автор на изследването. За да открие тази молекула с помощта на наблюдения с радиотелескоп, групата първо трябваше да измери и анализира нейния ротационен спектър на Земята.

В последствия тя наистина е открита в два отделни региона на образуване на звезди: NGC 6334I и IRAS 16293-2422B.

Молекулярни открития като това помагат на изследователите да разберат по-добре развитието на молекулярната сложност в космоса по време на процеса на формиране на звезди.

"Продължаващите наблюдения на големи молекули и последващите изводи на тяхното изобилие ни позволяват да разширим знанията си за това колко ефективно могат да се образуват големи молекули и чрез какви специфични реакции могат да бъдат произведени", казва Фрид.

В откритието е участвал изкуствен интелект