Китай построи огромна подземна лаборатория в търсене на тъмна материя | IT.dir.bg

Снимка: YouTube

Китай построи огромна подземна лаборатория в търсене на тъмна материя

Китайската подземна лаборатория Jinping (CJPL-II) е най-голямото и най-дълбоко подземно съоръжение в света

| Редактор: Стоян Гогов 8 2011

Тъмната материя - невидимо вещество, което по някакъв начин съставлява над 80 процента от цялата материя във Вселената - е феномен, който разочароващо убягва на учените. Въпреки че е търсена от десетилетия, тъмната материя никога не е била директно открита. Китай е амбициран да промени това.

Китайската подземна лаборатория Jinping (CJPL-II) — най-голямото и най-дълбоко подземно съоръжение в света — обещава да отведе учените една крачка напред. Лабораторията заработи в началото на декември миналата година.

Тя е разположена на 2400 метра под земята в тунелите на бивша мина, в планинския и най-безлюден край на провинция Съчуан. Причината за това дълбоко, самотно местоположение е, че огромното количество скали могат да намалят фоновия шум, открит в данните за тъмната материя, обикновено предизвикан от неща като космически лъчи.

Разпръснато върху 330 000 кубически метра, огромното ново съоръжение е дом на два модернизирани детектора за тъмна материя. Лабораторията има и изключителен хоризонтален достъп.

"Човек може да кара автобус до пещерите", каза Уик Хакстън, професор по физика в Калифорнийския университет в Бъркли, който е обиколил CJPL-II, както и оригиналната лаборатория, и е бил в консултативния комитет на лабораторията до миналата година.

Този впечатляващ аспект "прави изграждането на големи съоръжения под земята по-евтино и по-ефективно", каза Хакстън. "Не вярвам, че има друго научно съоръжение, който съчетава толкова голяма дълбочина с такъв лесен достъп."

Ключова характеристика на тъмната материя е фактът, че тя не взаимодейства със светлината, за разлика от "нормалната" или барионна материя, съставена от протони и електрони. Ето защо всъщност е напълно невидим за нас.

Очаква се мистериозните частици просто преминават през земната скала. Така те ще преминат и през детектори в подземната лабораторията.

В китайската лаборатория са разположени най-модерните детектори, като те са от няколко различни вида.

Ако учените не успеят да открият тези частици, то тогава ще е необходимо да се преразгледат фундаментите на физиката.

| Редактор : Стоян Гогов 8 2011 Снимка: YouTube