Китайски учени разработват методи за хиберниране на хора | IT.dir.bg

Снимка: iStock by Getty Images

Първата им цел е да маркират пречките пред постигането й

Научен екип от Китай е осъществил първия в света експеримент с хипотермия на клетъчно ниво върху примати. Целта е да се открият механизмите зад пречката по хиберниране на хора, за да могат след това те да се отстранят, съобщава South China Morning Post. Временното замразяване би могло да помогне при пътуването и колонизирането на други планети, твърдят учените.

Неврологът Дай Джи и неговият екип от Института за напреднали технологии в Шенжен активира специфични неврони в мозъците на маймуните, които предизвикват само лек спад в телесната им температура. Това обаче довело до силна защитна реакция срещу студа.

Приматите продължаваха да се движат, сърцата им биеха много по-бързо и те трепереха - всичко това в опит да се преборят с падащата телесна температура.

"Нашето проучване показа, че ако хората трябва да реализират изкуствена хибернация, основното предизвикателство би било да потиснем нашия защитен механизъм срещу студа", каза Дай Джи.

Хибернацията позволява на бозайници като мечки и гризачи да оцелеят при неблагоприятни климатични условия или липса на храна. По време на това състояние на дълбок сън техният метаболизъм е на минимално ниво и физиологията им се променя. Телесната им температура спада, някои органи се затварят, сърцето почти не бие, докато мускулите и костите влизат в състояние на покой, но запазват силата си.

Идеята за предизвикване на хибернация у хората отдавна пленява въображението на феновете на научната фантастика. В действителност изследването на хибернацията не е само за космически пътешественици - то може да бъде от полза и за хора, които чакат трансплантация на органи или са изправени пред агресивен рак.

"Имаше много спекулации защо много бозайници спят зимен сън, но хората не го правят", каза Дай. "Тъй като предишни проучвания се фокусираха върху гризачи, ние искахме да опитаме животински модел, който е по-сходен с човешките същества по размер и структура на тялото."

Дай каза, че работата му би станала по-лесно постижима, ако учените успеят да открият "гена на хибернацията".

Една от теориите е, че хибернацията е кодирана в човешките гени, но животоспасяващото умение е загубено, защото вече не е било необходимо. Така че, ако може да бъде намерено и ако учените успеят да открият как да го задействат, тогава тази способност потенциално може да бъде възстановена.

"Но все още има толкова много основни неща, които просто не разбираме", каза Дай. "Например, нямаме представа как мечките се събуждат, когато свърши хибернацията им, и колко време би било безопасно да поставим някого в хибернация, преди да го събудим."

Първата им цел е да маркират пречките пред постигането й