На Марс има условия за живот | IT.dir.bg

На Марс има условия за живот 13
Снимка: NASA

На Марс има условия за живот

Доказателствата за живот на Червената планета може да са били унищожени случайно

На Марс от стотици милиони години има зона, която е подходяща за съществуването на микроорганизми, пише Earth and Planetary Science Letters, като се позовава на изследване на учени от университета "Браун" в Провидънс, САЩ, съобщава в. "24 часа".

Анализарийки данните, събрани от орбиталната сонда Mars Odyssey, специалистите са установили наличие на торий и калий в почвата, а също така на водород. Според тях може да се предположи, че в далечното минало на Марс е имало и уран.

Вижте колко много Марс прилича на Земята >> >> >>

Тези вещества са достатъчно условие за начало на процеса на т.нар. разцепване на водата (радиолиза) под влиянието на йонизиращи лъчения, а отделяната при това енергия може да служи като храна на примитивни микроорганизми.

Учените посочват, че на Земята също има организми - хемелитотрофи, които ползват енергия от окислителни реакции на неорганични вещества. Литотрофните организми могат да живеят на дълбочина от километър и половина. Според публикацията може да е малко пресилено да се говори, че е открит живот на Марс, на анализът на данните ще помогне при по-нататъшните търсения.

През юли учени от Националния астрофизически институт в Болоня, Италия, обявиха, че с помощта на данни, получени от сондата Mars Express, са успели да открият големи количества вода на Марс, което е главното условие за възникване на живот. До този момент на планетата са установени само големи ледници.

Доказателства за живот на Марс може да са били случайно унищожени преди 40 години, разкриха изследователи на Червената планета.

Космическите апарати "Викинг 1" и "Викинг 2", които стигнали до марсианската повърхност още през 1976 г., "изгорили" образци от почвата в химичния анализатор. Това съобщиха от НАСА, цитирани от списание "Ню сайънтист" и БТА.

Именно поради тази причина събирането на проби от почвата в района на кацането не дало никакви резултати и двата космически апарата "напразно" кацнали на Червената планета. В образците от грунда не било открито нищо.

Изследователи от центъра за космически полети "Годард" смятат, че всички проби от почвата са били прегрети в рентгенофлуоресцентния спектрометър и затова молекулярният състав на почвата преди 40 години се сторил "абсолютно мъртъв" на учените.

Повторният анализ на данните за наличие на органични съединения показал, че марсианската почва съдържа химични елементи, които е възможно да се формират единствено при определени условия. Това теоретично доказва съществуването на прости форми на живот на повърхността на Червената планета.

На Марс има условия за живот 13