Учени ”проникнаха” почти до края на Вселената | IT.dir.bg

NASA, ESA/Hubble and the Hubble Heritage Team

Учени ”проникнаха” почти до края на Вселената

Американски учени откриха най-отдалечената от всички известни галактики в Космоса, намираща се на 13,4 милиарда светлинни години от Земята.

Галактика е съществувала със сигурност "едва" 400 милиона години след Големия взрив, съобщават от НАСА, цитирани от БГНЕС.

"Направихме огромна крачка назад във времето, като преминахме с телескопа "Хъбъл” много повече от очакваното”, казва специалистът от Йейлския университет Паскал Оуеш.

Вижте още снимки от Хъбъл >> >> >>

Видяхме галактика, която регистрирахме като GN-z11, в момент, когато възрастта на Вселената е била едва 3% от днешната", допълва изследователят.

Учени оценяват възрастта на Вселената на 13,8 милиарда години.

За най-отдалечен от всички известни източници на светлина досега се смяташе обект, който е на разстояние 13,1 милиарда светлинни години от Земята.

За да бъде открита новата галактика и да се определи позицията й, са използвани орбиталните телескопи "Хъбъл" и "Спицър”, както и астрономическата обсерватория „У. М. Кек”, разположена високо в планината Мауна Кеа на Хаваите.

"Спицър" наблюдава "първата" светлина >> >> >>

След като определят степента на т.нар „червено преместване”, което възниква в спектъра на светлината при преминаване на гигантските разстояния в Космоса, експертите установяват разстоянието между GN-z11 и нашата планета.

Според тях, грешката в изчислението е плюс или минус „само” 5 милиона светлинни години.

Една светлинна година е разстоянието, изминато от светлината във вакуум за една година. Равнява се приблизително на около 9,5 трилиона км. Друг интересен факт е, че ние виждаме заснетата галактика, такава каквато е била преди 13,4 милиарда години.

GN-z11 е 25 пъти по-малка от Млечния път, а общата маса на звездите е едва 1% от масата на звездите в нашата галактика.

В същото време тя се намира в етапа на активно формиране на звезди и процесът е около 20 пъти по-интензивен, в сравнение с Млечния път. При нас годишно се запалва по една нова звезда.

Според астрофизиците, именно благодарение на активността й е станало възможно откриването на новата галактика „едва ли не на границата на Вселената”.

Астрономи снимаха черна дупка >> >> >>

Удивително е, че толкова масивна галактика е съществувала вече 200-300 милиона години след като са се сформирали първите звезди”, посочва Гарт Илънгуорт от Калифорнийския университет в град Санта Крус.

С изучаването на данните за галактиката GN-z11 са се занимавали и експерти от Института за космически телескопи в Балтимор, щата Мериленд.

Космическият телескоп "Хъбъл" е в орбита около Земята. Той е създаден като съвместен проект на НАСА и Европейската космическа агенция. Спомага за множество открития в астрономията. Орбиталният телескоп "Спицър" е инфрачервена космическа обсерватория, която работи от 2003 г.

Откритието е важно за планирания от НАСА нов инфрачервен телескоп (Wide-Field Infrared Survey Telescope - WFIRST), който ще бъде способен да открие хиляди от най-отдалечените от нас галактики.

Бивш шпионски сателит става телескоп на НАСА >> >> >>

6 434 NASA, ESA/Hubble and the Hubble Heritage Team

Вижте още снимки от Хъбъл >> >> >>

Учени оценяват възрастта на Вселената на 13,8 милиарда години.

"Спицър" наблюдава "първата" светлина >> >> >>